Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Quiet quitting – czym jest? Jak ten trend wpływa na firmy?

Quiet quitting – czym jest? Jak ten trend wpływa na firmy?

 
Quiet quitting – czym jest? Jak ten trend wpływa na firmy?

Nowa filozofia pracy. Łapanie balansu pomiędzy życiem zawodowym a życiem prywatnym. A w końcu – koniec kultu pracy. O czym mowa? O quiet quitting, czyli cichym odchodzeniu, które wbrew pozorom nie oznacza rezygnacji z pracy. Na czym polega ten nowy trend i jaki może mieć wpływ na dzisiejszy rynek pracy w Polsce? Czytaj dalej i dowiedz się, jak zmienia się podejście do pracymłodego pokolenia i czego wymaga się dziś od pracodawcy.

 

Spis treści

Quiet quitting – co to?

 

Quiet quitting to nowe zjawisko wypromowane przez użytkowników mediów społecznościowych w Stanach Zjednoczonych. Zapoczątkowane przez pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Quiet quitting – po polsku – znaczy dosłownie „ciche odchodzenie” i choć nomenklatura ta może przywoływać na myśl całkowitą rezygnację z pracy, w rzeczywistości oznacza coś innego. Zatem kryje się pod quiet quitting? Co to jest i jakich sfer aktywności dotyczy?

 

Quiet quitting zmienia podejście do pracy i jej filozofii. Oznacza świadomą rezygnację z ambicji zawodowych na rzecz osiągnięcia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Przez niektórych określany jest jako kres kultu pracy, który przez wiele dziesięcioleci zakorzeniony był w polskim – i nie tylko – społeczeństwie. Dziś „ciche odchodzenie” nie wynika z lenistwa czy nieodpowiedzialności pracowników, ale dowodzi o zmianie priorytetów i trosce o własne samopoczucie. W myśl tej idei, pracownicy wykonują sumiennie tylko te zadania, które leżą w obszarze ich obowiązków. Nie angażują się w dodatkowe projekty, nie chcą brać za nie odpowiedzialności. Rezygnują z zostawania po godzinach tylko po to, by zaimponować szefowi czy zwiększyć swoje szanse na awans. 

 

Pamiętaj! 

 

W myśl idei queit quitting pracownicy sumiennie wywiązują się ze swoich obowiązków, unikając jednak brania na siebie skomplikowanych projektów i pracy „ponad normę”, która wymagałaby od nich większego wysiłku i zaangażowania. Wykonywanie obowiązków służbowych przestaje być dla nich najważniejszą wartością w życiu.

 

Nowe trendy na rynku pracy i quiet quitting całkowicie zmieniają podejście do pracy, stawiając życie prywatne ponad wyzwania zawodowe. Co więcej – ta nowa filozofia pracy zakłada zarazem emocjonalne odcięcie się od wszystkiego, co wiąże się ze środowiskiem pracy i mniejszą identyfikację zarówno z wykonywanym zawodem, jak i firmą. Wszystko więc sprowadza się do przekonania, że praca nie jest najwyższą wartością w życiu człowieka, a co najważniejsze – nie świadczy o jego wartości. Ponad nią stawia się natomiast własne samopoczucie, czas spędzony z bliskimi i równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. 

 

Quiet quitting – historia 

 

Quiet quitting jest trendem, którego historia rozpoczyna się w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś coraz częściej możemy zaobserwować owo zjawisko na rynku pracy w Polsce, to właśnie amerykańscy pracownicy wdrożyli quiet quitting w życie jako pierwsi. Temat zyskał na popularności dzięki filmikowi, który pojawił się na jednym z serwisów społecznościowych i natychmiast stał się viralem. Wideo zamieścił 24-letni mieszkaniec Nowego Jorku, który wyjaśnił, że żaden pracownik nie musi angażować się w pracę bardziej niż jest to konieczne. W nagraniu przekonywał, że praca nie świadczy o wartości człowieka. Takie podejście – choć w niektórych kręgach było znane i praktykowane już wcześniej – natychmiast zaskarbiło sobie przychylność  młodych ludzi. Filmy publikowane pod hasłem „quiet quitting” rozpoczęły gorącą debatę nad istotą i rolą życia zawodowego oraz współczesnego podejścia do pracy przez młode osoby – wspomniane wcześniej pokolenie Z. Pokolenie, które w oczach wielu jest pokoleniem niezwykle roszczeniowym – ale może po prostu kierującym się innymi wartościami od tych, z którymi utożsamiają się przedstawiciele wcześniejszych pokoleń?

 

Pamiętaj! 

 

Quiet quitting przypisuje się młodszym pokoleniom. Uważa się, że zapoczątkowane zostało przez pokolenie Z, które – jak się często wskazuje – nastawione jest na samorealizację, charakteryzuje się asertywnością, a przy tym stawia na autonomię w życiu zawodowym. 

 

Quiet quitting – przyczyny

 

Podejście do pracy widocznie zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat. Ogromne znaczenie w tej kwestii miała z pewnością pandemia koronawirusa, która całkowicie zmieniła obowiązujący dotychczas model pracy. W opinii wielu osób to właśnie koronawirus, praca zdalna i nowa rzeczywistość, w jakiej musieliśmy się wówczas odnaleźć, przyczyniły się bezpośrednio do pewnego rodzaju wyrzeczenia się kultu pracy. Osoby, które z dnia na dzień musiały stawić czoła nowym okolicznościom i przewartościowały pewne kwestie w swoim życiu, doszły do wniosku, że praca nie jest wartością nadrzędną. 

 

Pamiętaj! 

 

Za jedną z przyczyn rozpowszechniania się idei quiet quitting uważa się okres pandemii, który wymógł na nas przystosowanie do nowej organizacji pracy, zatarł granicę między życiem zawodowym a życiem prywatnym, co z kolei często prowadziło do wypalenia zawodowego. 

 

Nie jest tajemnicą, że w wielu przypadkach, praca zdalna przyczyniła się wówczas do zatarcia granic pomiędzy życiem zawodowym a życiem prywatnym i zachwiania pewnej równowagi. W efekcie spędzaliśmy więcej godzin w pracy, a to z kolei przełożyło się na znacznie większe poczucie wypalenia zawodowego. Mniejsza motywacja do pracy, frustracja związana z izolacją społeczną i brak perspektyw na szybką poprawę okoliczności sprawiły, że pracownicy bardzo często czuli się osamotnieni, niedocenieni i wykorzystywani przez pracodawców. Do pewnych przemyśleń skłaniał także fakt, że część firm, wysyłając pracownika na pracę zdalną, nie interesowała się warunkami, w jakich ten pracuje. 

 

Quiet quitting – cel

 

Celem nowego trendu rozpowszechnionego pod hasłem queit quitting jest osiągnięcie tak zwanego work-life balance. Stanu, w którym pracownik ma absolutną kontrolę nad swoimi obowiązkami, a ich wykonywanie jest w pełni zgodne z wyznawanymi wartościami i życiowymi celami.  Oznacza rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego i złapanie pomiędzy nimi równowagi. Wszystko to ma na celu przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, zniwelowanie stresu zawodowego, a przede wszystkim dbałość i troskę o własne samopoczucie i zdrowie psychiczne.

 

Pracownicy, wdrażając w życie ideę quiet quitting, nie angażują się emocjonalnie w wykonywanie obowiązków służbowych, co nie oznacza, że nie przykładają się do nich sumiennie. Robią wszystko to, co do nich należy, aczkolwiek nie podejmują się dodatkowych, nadprogramowych aktywności zawodowych. Życie w zgodzie z założeniami cichego odchodzenia ma zapewnić więcej  czasu na odpoczynek, relacje rodzinne i ustrzec przed braniem na siebie nadprogramowych obowiązków, które bywają ponad nasze siły. 

 

Quiet quitting – czy firmy powinny się go obawiać?

 

Quiet quitting widziany z perspektywy pracownika ma przełożyć się na jego jakość życia, a w kontekście pracy na większe zadowolenie z miejsca zatrudnienia i własnej ścieżki zawodowej. Wiąże się więc z samymi korzyściami. Nieco inaczej może to wyglądać jednak z perspektywy pracodawcy, którzy obawiają się mniejszej wydajności u pracowników. 

 

Tutaj warto jednak zwrócić uwagę na to, że zjawisko to jest postrzegane przez samych pracowników w bardzo różny sposób. Dla jednych quiet quitting będzie wykonywaniem absolutnego minimum, natomiast dla innych jest to sumienne wykonywanie wszystkich tych obowiązków, które wynikają z umowy zawartej pomiędzy stronami. Czy odejście od kultu pracy może negatywnie wpłynąć wyniki organizacji? 

 

W związku ze znacznie mniejszym zaangażowaniem pracownika w wykonywane obowiązki i brakiem silnej identyfikacji z firmą oraz jej sprawami, pracodawcy mają powody, by lękać się spadku produktywności pracownika. To z kolei może przełożyć się na ogólne wyniki całej firmy i zagrozić spadkiem jej pozycji. Co mogą zatem zrobić pracodawcy, by quiet quitting pracowników nie zagrażało kondycji firmy? 

 

Przede wszystkim niezwykle ważne jest jasne i klarowne określenie zakresu obowiązków pracownika. Jeśli wymagane byłoby od niego większe zaangażowanie, zostawanie po godzinach i realizowanie nadprogramowych zadań, pracownik powinien wiedzieć, że zostanie za to odpowiednio wynagrodzony. Potrzebuje on  poczucia, że warto angażować się w pracę, ponieważ z pewnością zostanie ona zauważona i nagrodzona. 

 

Warto także pochylić się nad metodami zarządzania kadrą we własnej firmie. Czy podwładni są należycie nagradzani za większe zaangażowanie, otrzymują feedback, w którym informuje się ich, co robią dobrze, a w których obszarach powinni się poprawić?

 

Firma, która obawia się zjawiska quiet quitting, powinna pomyśleć także o sposobach na podniesienie morale pracowników. Do tradycyjnych należą imprezy motywacyjne, prowadzenie rekrutacji wewnętrznych (klarowna ścieżka rozwoju zawodowego w firmie), a także system premiowy oraz benefity pozapłacowe.

 

Quiet quitting – wady i zalety

 

Przez długi czas, mimo zachodzących zmian na rynku pracy, wielu ludzi uważało za konieczność angażowanie się ponad swoje siły. Normą było wypełnianie nie tylko tych obowiązków, które do nich należały, ale zajmowanie się innymi, nadprogramowymi projektami. Mogła za tym stać chęć wykazania się oraz nadzieja docenienia wysiłków przez przełożonego, a innym – kult pracy, który od wielu lat zakorzeniony był w polskiej kulturze. 

 

Tymczasem dziś – szczególnie w przypadku młodych pracowników – najważniejsze jest poczucie sensu i spełnienia w pracy oraz absolutne odseparowanie kwestii zawodowych od życia prywatnego. Co zyskują w zamian? Jakie korzyści może nieść za sobą ciche odchodzenie? 

 

  • Zalety:

 

  • równowaga pomiędzy życiem zawodowym a życiem prywatnym,

  • zmniejszenie ryzyka wypalenia zawodowego, 

  • minimalizowanie sytuacji stresowych związanych z pracą,

  • poprawa zdrowia psychicznego, 

  • skoncentrowanie się wyłącznie na swoich obowiązkach,

  • więcej czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół. 

 

  • Wady:

 

  • mniejsze zaangażowanie w rozwój zawodowy,

  • brak motywacji do podnoszenia kwalifikacji i zaprzestanie samorozwoju,

  • brak identyfikacji z organizacją,

  • utrata silnej pozycji w miejscu pracy,

  • ryzyko utraty etatu na rzecz pracowników wyróżniających się większym zaangażowaniem w sprawy zawodowe,

  • brak chęci i pasji do pracy. 

 

Należy pamiętać, że odebranie pracy rangi jednej z najważniejszych wartości w życiu nie oznacza z konieczności mniejszej produktywności, a może świadczyć jedynie o dbałości pracownika o własne samopoczucie i zdrowie psychiczne. Efekt? Bardzo dobry i wydajny pracownik, który jest zarazem bardziej zrelaksowany i zadowolony z miejsca zatrudnienia.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik Administracyjny / HR

    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Obowiązki: rekrutacja i opieka nad pracownikiem przez cały okres trwania projektu. prowadzenie ewidencji czasu pracy, urlopów oraz zaliczek. prowadzenie teczek osobowych pracowników. sporządzanie umów o prace. dbałość o prawidłowy obieg w firmie. obsługa urządzeń biurowych. obsługa...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Specjalista / Specjalistka ds. wsparcia sprzedaży

    Inter Cars S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: monitorowanie rynku oraz analiza i weryfikacja cen konkurencji; kontrola grup rabatowych i ofert klientów; zarządzanie uprawnieniami jakie posiadają sprzedawcy do modyfikacji cen; bieżąca współpraca z handlowcami pracującymi w terenie; czynny udział w kształtowaniu i...
  • Pracownik gospodarczy

    Erontrans Sp. z o.o.   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: dbałość o czystość terenu wokół firmy (m.in. koszenie, grabienie, odśnieżanie, zamiatanie) wsparcie prac działu technicznego i magazynu; mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku; staranność, sumienność, uczciwość i pracowitość;
  • Referent ds Płac

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    obsługa płacowa pracowników i zleceniobiorców w tym m.in. terminowe naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń oraz pochodnych, prawidłowe naliczanie należnych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanie zasiłków w tym ustalanie podstaw zasiłkowych, biegła obsługa komputera, obsługa...

Najnowsze artykuły

Mama w pracy – jakie ma uprawnienia?

Mama w pracy – jakie ma uprawnienia?

– Nawet gdy oboje rodzice pracują na cały etat i mają dzieci między 1-9 rokiem życia, to w aż 68 proc. przypadków opieka spada na kobietę. Ta prawidłowość utrzymuje się również, gdy kobieta zarabia więcej, czyli jest głównym żywicielem rodziny – zauważa Sylwia Ziemacka z Fundacji Share The Care. Co musi się zmienić w praktykach firm i czym jest tzw. kara za macierzyństwo na rynku pracy?

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?