Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

 
Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

Wśród obowiązków pracodawcy Kodeks pracy wymienia m.in. konieczność prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej, czyli dokumentów związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Jak długo trzeba je przechowywać i w jakiej formie?

 

Okres przechowywania dokumentów

 

1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa zmieniającą i skracającą czas przechowywania niektórych akt osobowych oraz wprowadzającą możliwość ich elektronizacji. Dokumentacja pracownicza ma być przechowywana przez okres zatrudnienia i 10 lat po jego zakończeniu (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wygasł stosunek pracy).

 

Wcześniej okres ten wynosił aż 50 lat. Dokumenty mogą być przechowywane w formie papierowej lub elektronicznej.

Skrócony czas przechowywania dokumentów dotyczy jednak tylko części pracowników – niektórych z nich nadal obowiązują zasady sprzed ustawy.

 

Okresy przechowywania dokumentów w archiwum – kryteria

 

Na długość okresu przechowywania dokumentów pracowniczych nie ma wpływu rodzaj zawartej umowy ani fakt, czy z tym samym pracownikiem były zawierane kolejne umowy: jedynym kryterium przesądzającym o tym, czy obowiązek ten wynosi w danym przypadku 10, czy 50 lat, jest data rozpoczęcia współpracy. Skrócony czas przechowywania dokumentów (10 lat) dotyczy tylko osób zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. oraz w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2018 r., o ile pracodawca złoży w ZUS raport informacyjny, w którym znajdą się informacje niezbędne do wyliczenia emerytury lub renty pracownika. 

 

W przypadku pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 roku nadal obowiązuje 50-letni okres przechowywania akt osobowych.

 

Zasady przechowywania dokumentów

 

Dokumentacja pracownicza powinna być prowadzona w taki sposób, aby zagwarantować „zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności” (źródło: Kodeks pracy, Art. 93, p. 9b). Warunki przechowywania akt osobowych pracowników muszą zapewniać zabezpieczenie dokumentów przed trafieniem w niepowołane ręce, zgubieniem lub zniszczeniem.

 

Jeśli pracodawca decyduje się prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w formie elektronicznej, wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym – w takim wypadku nie ma konieczności drukowania ani gromadzenia ich papierowych wersji. Wcześniej istniejące dokumenty w wersji papierowej można zeskanować i także umieścić w e-archiwum firmowym, z zapewnieniem ich pełnej czytelności. Po zmianie postaci przechowywania pracodawca ma obowiązek przekazania pracownikom informacji o możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w terminie 30 dni: po tym terminie nieodebrane akta mogą zostać zniszczone.

 

Pracodawca, który nie prowadzi dokumentacji pracowniczej lub prowadzi ją w sposób niezgodny z przepisami, podlega karze grzywny od 1 000 do aż 30 000 zł.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Piekarz / Cukiernik

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: praca przy produkcji pieczywa lub wyrobów cukierniczych; obsługa maszyn, linii i pieców piekarniczych; praca zmianowa - również nocna;
  • Kierownik produkcji

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: organizacja i zarządzanie procesem produkcji; kierowanie zespołem ludzi;
  • Pracownik działu administracji i utrzymania biura zarządu, sekretariatu

    Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o.   Mińsk Mazowiecki    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 5 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Pracownik administracyjny zajmuje się koordynacją, zarządzaniem i organizacją codziennej pracy biura. Jego głównym zadaniem jest segregacja i archiwizacja pism i dokumentów oraz dbałość o ich prawidłowy obieg w firmie. Osoba na tym stanowisku powinna być przede wszystkim komunikatywna,...
  • Kierowca / Kurier

    GLOB Drukarnia BARBARA WIŚNIEWSKA   Opole    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  część etatu   4 300 - 6 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Przewóz i dostarczanie towaru do klienta;
  • Kucharz a'la carte

    Restauracje Sowa Bydgoszcz   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Twoim podstawowym zadaniem będzie przygotowywanie różnorodnych potraw przy użyciu narzędzi i maszyn gastronomicznych. Niezbędne do tego będzie pobieranie produktów z magazynu oraz zabezpieczenie ich przed zepsuciem. Twoje pomysły i propozycje będą miały szansę na stałe zagościć w...
  • Palacz / Operator kotłów grzewczych

    VMG KONSTANTYNOW SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Konstantynów Łódzki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wymiar pracy: Pełny etat (tryb 4 brygadowy) Do głównych zadań należeć będzie: Kontrolowanie stanu technicznego kotłów oraz urządzeń pomocniczych; Prowadzenie rejestru odczytów z przyrządów pomiarowych; Bieżący nadzór nad pracą kotłów i osprzętem (ruszt, śluzy, sklepienia,...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!