Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

 
Przechowywanie akt osobowych – podstawowe informacje

Wśród obowiązków pracodawcy Kodeks pracy wymienia m.in. konieczność prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej, czyli dokumentów związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Jak długo trzeba je przechowywać i w jakiej formie?

 

Spis treści

Okres przechowywania dokumentów

 

1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa zmieniającą i skracającą czas przechowywania niektórych akt osobowych oraz wprowadzającą możliwość ich elektronizacji. Dokumentacja pracownicza ma być przechowywana przez okres zatrudnienia i 10 lat po jego zakończeniu (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wygasł stosunek pracy).

 

Wcześniej okres ten wynosił aż 50 lat. Dokumenty mogą być przechowywane w formie papierowej lub elektronicznej.

Skrócony czas przechowywania dokumentów dotyczy jednak tylko części pracowników – niektórych z nich nadal obowiązują zasady sprzed ustawy.

 

Czytaj także: Background screening w rekrutacji – na czym to polega

 

Okresy przechowywania dokumentów w archiwum – kryteria

 

Na długość okresu przechowywania dokumentów pracowniczych nie ma wpływu rodzaj zawartej umowy ani fakt, czy z tym samym pracownikiem były zawierane kolejne umowy: jedynym kryterium przesądzającym o tym, czy obowiązek ten wynosi w danym przypadku 10, czy 50 lat, jest data rozpoczęcia współpracy. Skrócony czas przechowywania dokumentów (10 lat) dotyczy tylko osób zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. oraz w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2018 r., o ile pracodawca złoży w ZUS raport informacyjny, w którym znajdą się informacje niezbędne do wyliczenia emerytury lub renty pracownika. 

 

W przypadku pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 roku nadal obowiązuje 50-letni okres przechowywania akt osobowych.

 

 

 

Zasady przechowywania dokumentów

 

Dokumentacja pracownicza powinna być prowadzona w taki sposób, aby zagwarantować „zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności” (źródło: Kodeks pracy, Art. 93, p. 9b). Warunki przechowywania akt osobowych pracowników muszą zapewniać zabezpieczenie dokumentów przed trafieniem w niepowołane ręce, zgubieniem lub zniszczeniem.

 

Jeśli pracodawca decyduje się prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w formie elektronicznej, wszystkie dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym – w takim wypadku nie ma konieczności drukowania ani gromadzenia ich papierowych wersji. Wcześniej istniejące dokumenty w wersji papierowej można zeskanować i także umieścić w e-archiwum firmowym, z zapewnieniem ich pełnej czytelności. Po zmianie postaci przechowywania pracodawca ma obowiązek przekazania pracownikom informacji o możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w terminie 30 dni: po tym terminie nieodebrane akta mogą zostać zniszczone.

 

Pracodawca, który nie prowadzi dokumentacji pracowniczej lub prowadzi ją w sposób niezgodny z przepisami, podlega karze grzywny od 1 000 do aż 30 000 zł.

 

Czytaj takżeWhite paper – czym jest? Jak może pomóc zwiększyć zaangażowanie klientów?

 

przechowywanie dokumentów w firmie – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak długo musi być przechowywana dokumentacja pracownicza?

 

Dokumenty pracownicze są przechowywane przez cały okres zatrudnienia pracownika i 10 lat po jego zakończeniu (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończył się stosunek pracy).

 

  • Czy dokumenty pracownicze mogą być prowadzone elektronicznie?

 

Tak, dokumenty pracownicze mogą mieć postać elektroniczną, muszą być jednak opatrzone podpisem kwalifikowanym (elektronicznym). Nie ma wówczas konieczności przechowywania papierowych wersji tych samych dokumentów. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Dyrektor,menedżer zarządzający

    Agencja Pracy Koncepcja   Wrocław, 30 km od Wrocławia ( kierunek Strzelin)    praca stacjonarna
    dyrektor / prezes / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   20 000 - 30 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    OBOWIĄZKI: W fazie wdrożenia wspieranie obecnego dyrektora zarządzającego we wszystkich operacyjnych i strategicznych obszarach działalności firmy. Zarządzanie i nadzór działalności operacyjnej firmy. Odpowiedzialność za realizację strategii sprzedażowej i produkcyjnej zgodnie z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Personalno-Płacowych

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możlwiy parking dla pracowników    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska obsługa pełnego zakresu spraw kadrowych od zatrudnienia po zakończenie współpracy; przygotowywanie list płac oraz rozliczeń zgodnie z aktualnymi przepisami; wprowadzanie i aktualizacja danych pracowniczych w systemach kadrowo-płacowych; sporządzanie zestawień, raportów i...
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możliwy parking    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska księgowanie i weryfikacja dokumentów finansowych; bieżąca kontrola rozrachunków oraz monitorowanie sald; przygotowywanie deklaracji podatkowych oraz zestawień statystycznych; uzgadnianie sald z partnerami biznesowymi i pracownikami; prowadzenie ewidencji projektów rozliczanych...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Are you passionate about creating memorable customer experiences? Do you enjoy solving problems and connecting with people from around the world? We are a leading company in the global coffee machine market, dedicated to delivering the perfect coffee experience to our customers. Now, we’re looking...
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?