Praca w branży IT

 
Praca w branży IT

Branża IT oferuje wiele stanowisk i możliwości pracy. Swoje działania możesz wykonywać bezpośrednio w terenie, jako Onsite Technician, lub rozwiązując złożone problemy informatyczne, jako specjalista Service Desk. Ze względu na różnorodność zawodów w branży IT postanowiliśmy przybliżyć Ci trzy wybrane stanowiska. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie wymagania powinien spełniać kandydat do pracy na stanowisku specjalisty Service Desk, administratora Help Desk, czy Onsite Technician. Z Sarą Burakowską, Central Support Team Leader w firmie Hemmersbach, rozmawialiśmy o różnicach pomiędzy podstawowymi funkcjami w IT: specjalistą Service Desk i administratorem Help Desk. Z kolei Mariusz Zając, Lead Service Delivery Manager w Hemmersbach, wyjaśnił nam, czym na co dzień zajmuje się Onsite Technician.

 

Spis treści

Zespół Helpdesk – czym się zajmuje?

 

– Zespół Help Desk koncentruje się głównie na łatwych naprawach. Jego funkcja jest bardziej taktyczna, niż strategiczna. Nie jest w pełni zintegrowany z procesami ITSM i w niektórych przypadkach zapewnia podstawową obsługę w zakresie zarządzania incydentami i usługami. Zespoły Help Desk często skupiają się na prostych rozwiązaniach w celu usunięcia usterek, (co jest jednym z procesów ITIL zwanym „zarządzaniem incydentami”), na przypadkach, które można rozwiązać szybko i efektywnie, i które mogą być w późniejszym etapie wzięte pod uwagę, jako pomysły na automatyzację procesu w ramach jego ciągłego doskonalenia – wyjaśnia Sara Burakowska z Hemmersbach.

 

– Taka obsługa przypadków pomaga zarządzać strukturą wiedzy i usprawnia samodzielną drogę użytkownika końcowego do rozwiązania problemu, jednak ostatecznie użytkownik zawsze może skontaktować się ze swoim biurem obsługi w celu uzyskania możliwie najlepszej i najszybszej pomocy.

 

– Pierwszą widoczną różnicą pomiędzy zespołem Help Desk a Service Desk jest to, że ten drugi może być zespołem interdyscyplinarnym (i najczęściej takim jest). Możliwość pełnego zarządzania usługami jest ekscytująca i pełna ciekawych wyzwań, szczególnie w przypadku, kiedy jest to pierwsza praca. Service Desk z definicji jest ukierunkowany na klienta, oferuje szersze możliwości pomocy, pozwala zarządzać strukturą wiedzy na większą skalę, reagować na brakujące możliwości firm itp.

 

– Biorąc pod uwagę fakt, że Help Desk i Service Desk mogą być podobnie skonfigurowane i odgrywają kluczową rolę w zrozumieniu potrzeb biznesowych, szczególnie z perspektywy IT, niezależnie od terminologii wybranej dla zespołu, konfiguracja może zostać przesunięta lub zbudowana tak, aby spełnić oczekiwania.

 

– Jako osoba, która zaczynała na stanowisku administratora Help Desk, zachęcam osoby zainteresowane karierą w IT, aby spróbowały swoich sił w zespołach obsługi klienta. To naprawdę otwiera oczy na rozmaite interakcje i komunikacje z ludźmi, pozwala dobrze zrozumieć procesy ITIL, od podstawowych po bardziej złożone, a dobrze zarządzana konfiguracja ITIL może zmienić oblicze firm IT.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

 

Onsite Technician – kto to?

 

Mariusz Zając, Lead Service Delivery Manager w Hemmersbach, opowiedział nam o stanowisku Onsite Technician.


– Optymistyczne nastawienie i kreatywność to najbardziej pożądane umiejętności, jakie powinien posiadać technik! Mogą one nawet kompensować wiedzę, ponieważ tę zawsze można uzupełnić. Dzięki optymistycznemu podejściu i kreatywności nie ma problemów niemożliwych do rozwiązania, a klient końcowy ma poczucie, że technik zrobił wszystko, aby wesprzeć go w jak najlepszy sposób.


Zapytaliśmy eksperta również o to, jakiej rady udzieliłby kandydatom chcącym ubiegać się o pracę na stanowisku Onsite Technician:


– Nie bój się wiedzy technicznej – po prostu zgłoś się! Jeśli chcesz odnieść sukces, bądź życzliwy dla ludzi i zawsze upewniaj się, że robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby ich wesprzeć. Bądź otwarty i próbuj różnych podejść. A co najważniejsze, korzystaj z doświadczenia starszych kolegów. Nie próbuj wyważać otwartych drzwi, ale kiedy znajdziesz lepsze, szybsze rozwiązanie, zastosuj je i podziel się nim z innymi. Najważniejsze to nie bać się zacząć! Twoi starsi koledzy zawsze chętnie Ci pomogą, nie ma głupich pytań – wszyscy wokół o tym wiedzą.


Mariusz Zając zwraca również uwagę na to, że nie tylko umiejętności techniczne są stale doskonalone, ale także umiejętności językowe.

 

– Pracując jako Onsite Technician w wielokulturowym środowisku, możesz ćwiczyć dowolny język ze swoimi współpracownikami pochodzącymi z całego świata – wyjaśnia.


Uwierz, że praca w branży technologicznej to świetny wybór.

 

– Jeśli chcesz zadbać o swoją przyszłość, powinieneś wybrać ten zawód, ponieważ zawsze będzie na topie. Bez względu na to, jakiej technologii używa klient, zawsze będzie potrzebował ludzi zapewniających wsparcie. Obecnie wszyscy przechodzą do świata wirtualnego, a kiedy pojawi się niebieski ekran, będą potrzebować CIEBIE – zaznacza ekspert.

 

Czytaj także: Najczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej – przygotuj się do odpowiedzi

 

Rada dla kandydatów

 

Firma Hemmersbach ma następującą radę dla kandydatów chcących ubiegać się o stanowisko administratora Help Desk:

 

– Jeśli lubisz znajdować rozwiązania problemów w życiu codziennym i jesteś otwarty na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy – zgłaszaj się bez wahania!.

 

Dodatkowo kandydaci mogą spróbować odpowiedzieć sobie na następujące pytania:


• Z jakimi problemami technicznymi miałeś już do czynienia i jak je rozwiązałeś?
• Co byś sprawdził, gdyby twój komputer nagle przestał działać?
• Jak dobrze pracujesz pod presją czasu?
• W jaki sposób ustalasz priorytety swoich zadań?

Więcej artykułów "IT i nowe technologie"

Polecane oferty

  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  •  Administrator Systemowy

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Instalacja, optymalizacja, konserwacja oraz wdrażanie systemów u klientów i wewnątrz firmy. Przyjmowanie zgłoszeń, weryfikacja, analiza oraz rozwiązywanie problemów dotyczących środowisk i systemów komputerowych. Prowadzenie rejestru zmian w zakresie instalacji,...
  • Architekt Systemowy

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: Projektowanie i rozwijanie architektury systemów IT zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Planowanie oraz projektowanie integracji systemów IT. Definiowanie strategicznych założeń dla architektury systemów. Wspieranie Kierowników Produktu, Projektantów oraz...
  • Menedżer Zespołu Architektów Systemowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie zespołem i ludźmi Budowanie samodzielności, odpowiedzialności i zaufania w zespole architektów. Motywowanie, wspieranie i rozwój członków zespołu (szkolenia, mentoring, rozmowy rozwojowe). Zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy wewnątrz...
  • Programista .NET

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Tworzenie aplikacji w oparciu o jedną z stosowanych w firmie technologii programistycznych na podstawie projektów technicznych i/ lub specyfikacji funkcjonalnych. Tworzenie skryptów konfigurujących strukturę bazy danych oraz innych mechanizmów działających...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Technicznego

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Zapewnianie wsparcia technicznego i merytorycznego dla klientów w zakresie oferowanych usług i produktów. Przeprowadzanie u klientów uruchomień urządzeń, programów i aplikacji stanowiących produkty firmy. Realizacja działań edukacyjnych (spotkania, szkolenia,...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.