Lista stanowisk - Modelka

Modelka

CHARAKTERYSTYKA ZAWODU

Głównym celem pracy modelki jest zainteresowanie odbiorców prezentowanymi przez nią produktami, które najczęściej przeznaczone są do sprzedaży. Wykorzystując swoje uzdolnienia i wygląd, modelka reklamuje produkty na zlecenie producentów lub firm zajmujących się promocją i reklamą. W trakcie pokazów mody modelka prezentuje stroje oraz dodatki, poruszając się po scenie lub wybiegu według przygotowanej wcześniej na próbach choreografii. Modelka ma obowiązek podporządkować się wymaganiom stylistów co do jej makijażu i fryzury a także prezentowanych strojów bez względu na jej osobiste preferencje.

Modelki biorą również udział w pokazach fryzur lub makijażu, a także w pokazach handlowych odbywających się w sklepach i salonach mody. Inną formą promocji produktu są zdjęcia reklamowe produktu z udziałem modelki, które mogą być rozpowszechniane np. w katalogach firmowych lub jako reklamy w czasopismach i na ulicach. Fotomodelka również jest przygotowywana do sesji przez stylistów, jednak w trakcie zdjęć podporządkowuje się fotografowi, który udziela jej wskazówek dotyczących pozowania i zachowania się przed obiektywem. Mimo iż sytuacje z jej udziałem są całkowicie wyreżyserowane, modelka musi starać się wyglądać naturalnie.

Swego rodzaju modelką jest też hostessa, która promuje produkty w bezpośrednim kontakcie z klientami np. poprzez udział w targach, konferencjach prasowych czy promocjach w hipermarketach. Ich zadaniem jest promowanie produktów, rozdawanie materiałów reklamowych czy próbek produktów.


WARUNKI PRACY

Pokazy mody odbywają się zazwyczaj w dużych salach wyposażonych w scenę lub wybieg. Niektóre pokazy mogą odbywać się w miejscach specjalnie zaadaptowanych jednorazowo na potrzeby pokazu lub na wolnym powietrzu. Sesje fotograficzne i nagrania filmów często mają miejsce w specjalistycznych studiach, ale także w innych wybranych miejscach lub w plenerze.

Choć na wybiegu modelka zdana jest na siebie to jednak jej praca ma charakter zespołowy, bo na jej sukces składa się praca wielu osób. Styliści, fryzjerzy, specjaliści od makijażu, producenci, choreografowie, reżyserzy, fotograficy – wszyscy razem tworzą zespół, z którym modelka musi dobrze współpracować. Modelka musi także współdziałać z innymi modelkami i modelami, którzy uczestniczą w danym pokazie lub sesji.

Specyfika branży reklamowej sprawia, że modelka nie ma stałych godzin pracy. Modelka nie ma też stałego zatrudnienia, a ilość zleceń zależy od jej urody oraz umiejętności. Dlatego wiele dziewczyn zawód modelki traktuje jako zajęcie dodatkowe. Czas pracy jest nieograniczony i zależy od specyfiki pokazu lub sesji. Może to być kilka, ale i kilkanaście godzin dziennie. Praca modelki wiąże się także z wyjazdami, gdyż pokazy i sesje zdjęciowe odbywają się w różnych miejscach.


WYMAGANIA

Zadaniem modelki jest dokładne wykonywanie poleceń reżysera, producenta, choreografa lub fotografa. Musi łatwo dostosować się do warunków wykonywania zlecenia, terminu i miejsca. W związku z tym modelka powinna wyróżniać się cierpliwością i umiejętnością współdziałania w dużej grupie ludzi. Do atutów modelki należy punktualność i precyzja wykonywania wskazówek. Ważny jest też brak skrępowania obecnością wielu ludzi oraz kamer telewizyjnych. Idealna modelka powinna w sobie łączyć spokój i temperament estradowy. Bardzo pomocna w pracy jest łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi.

W tym zawodzie bardzo ważne są warunki fizyczne, gdyż stanowią podstawowe kryterium oceny przydatności danej osoby. Bardzo ważna jest proporcjonalna budowa ciała i wzrost, który powinien wynosić minimum 175 cm dla modelek i 185 cm dla modeli występujących na pokazach. Niższe osoby muszą wyróżniać się szczególną urodą i wdziękiem. Nie ma jednego kanonu piękna, jednak w zawodzie tym preferowane są osoby młode i szczupłe. Pozostałe atrybuty uzależnione są od specyfiki pokazu i osób decydujących o doborze modelek.

Bardzo ważna jest dobra sprawność fizyczna i wytrzymałość, gdyż wbrew pozorom jest to trudny zawód. Modelki są zazwyczaj aktywne fizycznie, by utrzymać się w dobrej formie. Twarz i figura są ich „narzędziem pracy”. Ważna jest też dobra koordynacja ruchowa i muzykalność.


WARUNKI PODJĘCIA PRACY

Od przyszłych modelek nie wymaga się konkretnego wykształcenia. Wiele agencji organizuje kursy przygotowujące do pracy w tym zawodzie. W trakcie ich trwania modelki zapoznają się z najnowszymi trendami fryzjerstwa, techniką makijażu, stylizacją, pracą przed kamerą, zachowaniem na wybiegu itp. Zanim jednak rozpocznie się przygotowania do pracy w tym zawodzie warto poddać się obiektywnej ocenie specjalistów, którzy określą przydatność osoby do wykonywania tego zawodu.

Karierę modelki rozpoczyna się zazwyczaj jeszcze grubo przed ukończeniem 20 lat. Osoby starsze mają mniejsze szanse na odniesienie sukcesu. Zazwyczaj modelki kończą karierę między 30 a 40 rokiem życia. Starsze modelki zdarzają się sporadycznie.


MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Większość modelek jest zatrudnianych przez agencje modelek, które pośredniczą w kontaktach między modelkami a pracodawcami. Agencja pośredniczy w ustalaniu warunków pracy modelki, za co pobiera prowizję. Agencja nie tylko reprezentuje interesy modelki, ale także nadzoruje jej pracę, gdyż jest odpowiedzialna przed pracodawcą za wykonanie przez modelkę zlecenia.


ZAROBKI

Modelki bardzo rzadko są zatrudniane w pełnym wymiarze godzin. Zazwyczaj ich honorarium dotyczy konkretnego zlecenia. Modelki pracujące jako hostessy zarabiają od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za godzinę. W przypadku pokazów lub sesji zdjęciowej ustala się kwotę za całe wydarzenie. Jest ona uzależniona od renomy modelki, jej urody, rozmachu przedsięwzięcia oraz zasobności zleceniodawcy. Dla najlepszych, które uczestniczą w największych pokazach krajowych i międzynarodowych czekają ogromne honoraria. Trzeba jednak pamiętać, że taka kariera zarezerwowana jest dla nielicznych.

Praca Modelka
Lista stanowisk

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.