Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

 
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Co może być trudnego w obsłudze klienta? Przecież każdy sobie z tym poradzi! - Tak często myślą kandydaci do tej pracy, którzy nigdy nie pracowali w bliskim kontakcie z klientem. Tymczasem, aby efeketywnie i sprawnie obsługiwać klientów i czerpać z tej pracy satysfakcję, trzeba mieć cały zestaw cech, które to umożliwiają. Należą do nich m.in. odporność na stres, umiejętność komunikacji i aktywnego słuchania, empatia, pogoda ducha, chęć bycia pomocnym. Zanim wyślemy CV na to stanowisko, dobrze też zdawać sobie sprawę z tego, jakie plusy i jakie minusy ma ten rodzaj pracy.

 

Wymagające elementy pracy w obsłudze klienta

 

Klieci oczekują obsługi 24h/dobę
Oznacza to nierzadko konieczność pracy również w niedziele i święta bądź w systemie zmianowym. Jeśli to ci nie odpowiada, poszukaj firm, które zapewniają obsługę jedynie w dni robocze.

 

Konieczość multitaskingu
Słuchanie klienta ze zrozumieniem, jednoczesne sprawdzanie statusu sprawy w komputerze czy kolejka kilku klientów w punkcie obsługi oznacza konieczność robienia kilku rzeczy naraz i szybkiej pracy. Nie każdy sobie z tym radzi.

Klient ma zawsze rację
Nawet kiedy jej nie ma - pracownik obsługi klienta musi potrafić wyjasnić klientowi wątpliwości i załątwić jego sprawę nawet w sytuacji, w której uważa, że problem leży po stronie klienta.


Klient w krawacie jest mniej awanturujący się
Niestety ta obiegowa opinia nie jest prawdziwa. Żyjemy w coraz większym stresie, a to sprawia, że nierzadko klienci są zirytowani, niesympatyczni i potrafią w niekulturalny sposób zwracać się do pracownika. W takich sytuacjach trzeba zachować dystans. Pomaga w tym umiejętność niebrania do siebie opinii klienta. Pamiętaj - jeśli klient się złości, to nie na ciebie, a na sytuację.

Brak wrażliwości u klienta
Klienta nie obchodzi to, czy boli cię głowa, czy może masz prywatne kłopoty - chce załatwić swoją sprawę i być profesjonalnie i z uśmiechem obsłużony. Umiejętność pozostawiania problemów w domu i panowania nad swoimi emocjami jest tu kluczowa. Cóż - nieraz będzie trzeba udawać dobry humor.
Jeśli powyższe minusy tak naprawdę wcale ci nie przeszkadzają, to być może jest to stanowisko idealne dla ciebie.

 

 

Plusy pracy w obsłudze klienta


Praca bez doświadczenia
Do pracy w obsłudze klienta często przyjmowane są osoby bez dużego doświadczenia zawodowego. Łatwo zatem rozpocząć w tym obszarze karierę - to dobry start dla młodych i chcących zmienić branżę.

Każdy dzień jest inny
W obsłudze klienta nie ma czasu na nudę. Każdy problem jest inny, bo inny jest każdy klient. To zaś sprawa, że praca jest różnorodna i ciekawa.

Wiele osób - wiele znajomości
Praca w obsłudze klienta to nowe kontakty i znajomości - można spotkać i poznać fascynujących ludzi. Wielu pracowników związanych z obsługą klienta podkreśla, że niektóre relacje biznesowe, które nawiązali, trwają latami.

Rozwój umiejętności komunikacyjnych
Już kilka miesięcy pracy w obsłudze klienta podnosi umiejętności komunikacyjne. To przydaje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Obecnie umiejętności komunikacji są jedną z najczęściej poszukiwanych kompetencji. - nie tylko u osób mających kontakt z klientami.

Lekcja słuchania
Podstawową kompetencją osoby pracującej w obsłudze klienta jest umiejętność sluchania klienta. Niezależnie od powodu, z jakim klient zwraca się do pracownika, zadaniem osoby obsługującej jest wysłuchać tego, co klient  ma do powiedzenia, i zrozumieć, czego oczekuje. Ta lekcja przydaje się potem na każdym etapie kariery.

Doskonałe doświadczenie w CV
Coraz więcej stanowisk pracy zakłada konieczność współpracy z klientem. Taki punkt w CV przyda się zarówno księgowej, jak i inżynierowi.

Poczucie celu i sensu pracy
Pomoc klientowi w rozwiązaniu jego wątpliwości, wywołanie uśmiechu na twarzy drugiej osoby, sprawienie, że problem przestaje 0 dzięki pomocy pracownika obsługi klienta - istnieć. Taka świadomość daje satysfakcję i poczucie sensu tego, co się robi.

Wdzięczność zadowolonego klienta
Choć zdarzają się klienci trudni i rozczarowani, to jeśli mimo wszystko częsciej w wyniku pomocy pracownika klient odchodzi ze stanowiska zadowolony, to jego wdzięczność przekłada się na korzystane postrzeganie firmy. W ten właśnie sposób pracownicy obsługi klienta ,ają największy wpływ na budowanie wizerunku firmy.

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Pozyskiwania Klientów B2B

    Benefit Systems S.A.   Poznań, ul. Piątkowska 165    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy W naszym zespole będziesz odpowiadać za pozyskiwanie nowych klientów biznesowych. Zajmiesz się sprzedażą Programu MultiLife oraz MultiSport - jednego z głównych świadczeń oczekiwanych na rynku pracy oraz otrzymasz bazę potencjalnych klientów,...
  • Specjalista ds. Obsługi Szkód

    GRUPA PZU   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Realizacja procesu obsługi szkód majątkowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami zewnętrznymi i wewnętrznymi; Pozyskiwanie dokumentów niezbędnych do zajęcia stanowiska w sprawie zgłoszonych szkód; Analizowanie dokumentacji oraz dokonywanie wyceny i weryfikacji wartości...
  • Pracownik Hali - Kasjer

    Selgros Cash&Carry   Radom    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach, weryfikacja towaru w punkcie kasowym, weryfikacja...
  • Kasjer / Kasjerka

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Kraków, ul. Zakopiańska    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Sprawna i profesjonalna obsługa klientów na stanowiskach kasowych. Współdziałanie w budowaniu wizerunku MAKRO jako firmy przyjaznej Klientowi. Prawidłowe naliczanie i pobieranie należności za zakupione towary oraz rozliczanie utargu. Stosowanie...
  • Przedstawiciel handlowy rozwiązań IT

    BitStream S.A.   Lublin    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Samodzielne i aktywne pozyskiwanie nowych klientów. Praca w zarówno w biurze, jak i w terenie. Po etapie poszukiwania i umawiania klientów, następują wyjazdy do nich samochodem służbowym, Obsługa dotychczasowych klientów, Oferowanie klientom produktów firmy, z dopasowaniem...
  • Młodszy Przedstawiciel Handlowy / Młodsza Przedstawicielka Handlowa z językiem angielskim

    ASC Global Polska Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Your responsibilities: Making outbound (Global) calls to prospects and developing new accounts; Using discretion and proper discernment in negotiating with the customer to close sales orders while maintaining appropriate business margins; You will learn and execute the sales order process, running a...

Najnowsze artykuły

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Zapotrzebowanie na osoby wykonujące usługi stolarskie jest wysokie – pracownik obróbki drewna i stolarz to zawody deficytowe we wszystkich województwach. Tymczasem chętnych do nauki stolarstwa brakuje. Czy dziś praca w warsztacie stolarskim może się opłacać, kim jest ebenista oraz ile zarabia stolarz w Polsce? Oto krótki przewodnik po jednym z najstarszych rzemiosł świata.

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Udział kobiet w zarządach spółek handlowych wynosi tylko 25%, najmniej licznie są reprezentowane w spółkach akcyjnych i z o.o., co pokazuje, że im wyższe szczeble zarządzania, tym mniej kobiet – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego. Na czym faktycznie polegają szklane bariery, które blokują kobiety w pracy?

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. – Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Właśnie trwa rekrutacja do polskiej stacji antarktycznej. Czy warto się zgłosić?