Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 powodów, dla których pracownicy nie chcą brać udziału w szkoleniach

5 powodów, dla których pracownicy nie chcą brać udziału w szkoleniach

 
5 powodów, dla których pracownicy nie chcą brać udziału w szkoleniach

Powszechnie wiadomo, że aby utrzymać się na bardzo zmiennym rynku pracy, należy postawić na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zdobywanie nowych umiejętności. Świetną ku temu okazją są szkolenia. Dlaczego niektórzy pracownicy tego nie dostrzegają i uważają, że ta forma poszerzania wiedzy jest stratą czasu i energii? Przedstawiamy 5 powodów, które mogą powodować niechęć do aktywnego uczestniczenia w kursach i szkoleniach zawodowych.

 

Złe doświadczenia z poprzednich szkoleń

 

Załóżmy, że pracodawca co jakiś czas organizuje szkolenia, ale zwykle szuka najtańszych opcji, nie przykłada dużej uwagi do jakości, nie weryfikuje programu. Dlatego zdarzało się w przeszłości, że prowadzący szkolenie nie miał odpowiednich umiejętności, aby zainteresować uczestników, czytał z kartki, a całość miała formę nudnego wykładu. Z takiego szkolenia niewiele można wynieść. Nic więc dziwnego, że pracownicy podchodzą do kolejnych propozycji podnoszenia kwalifikacji z ostrożnością. Warto inwestować w dobre, merytoryczne szkolenia, prowadzone z wykorzystaniem różnorodnych metod, które angażują uczestników.

 

Niewykorzystywanie wiedzy ze szkoleń w praktyce

 

Zbyt częste szkolenia zawodowe w firmie mogą przestać być traktowane jako atut i wyraz troski szefa w rozwój kariery jego podwładnych. Wiedza przekazywana na kursach musi być przydatna z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. Nie ma sensu organizować szkoleń, które nie przydają się w codziennej pracy. Jeśli natomiast  będą one dopasowane do potrzeb i wiedzy pracowników, profilu działalności firmy, to jest większa szansa, że uczestnicy podejdą do nauki z entuzjazmem.

 

Obawa przed nowymi obowiązkami

 

Część osób może dopatrywać się w wysyłaniu na szkolenia haczyka. Skoro pracodawca płaci za podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zapewne będzie chciał mieć z tego realną korzyść. Może poszerzyć zakres obowiązków wyszkolonego pracownika, wymagać od niego więcej niż od innych, obarczać większą odpowiedzialnością za zadania.

 

Wypalenie zawodowe


O wypaleniu zawodowym mówimy, kiedy praca przestaje dawać satysfakcję. Pracownik żyje w permanentnym stresie, jest przepracowany, niezadowolony i nie widzi sensu w tym, co robi zawodowo. Brak chęci rozwoju przenosi się również na negatywne postrzeganie szkoleń – nie jako okazji do zdobycia nowej wiedzy czy umiejętności, ale jako kolejnego, nieprzyjemnego obowiązku.

 

Pracownicy nie chcą wychodzić przed szereg

 

Pracownicy, którzy mają niską samoocenę, mogą obawiać się, jak ich entuzjazm w stosunku do szkoleń będzie odebrany w zespole. Jeśli inni biorą udział w warsztatach z przymusu, nie są aktywnymi uczestnikami, nie starają się pokazać zaangażowania, wychodzenie przed szereg może wydawać się ryzykowne. Warto jednak postawić na swój własny rozwój (to jedna z cech pracowników o wysokim potencjale) i mając okazję wzięcia udziału w wartościowym szkoleniu, czerpać z niego jak najwięcej.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?