Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 rzeczy, których nie należy mówić szefowi

5 rzeczy, których nie należy mówić szefowi

 
5 rzeczy, których nie należy mówić szefowi

Niezależnie od tego, jak dobre są Twoje relacje z szefem i jakie miejsce w firmowej hierarchii zajmujesz, istnieją zdania, których lepiej nie mówić przełożonemu. Pamiętaj, że w pracy liczy się przede wszystkim to, jak wywiązujesz się ze swoich obowiązków, czy potrafisz współpracować, czy jesteś otwarty. Oczywiście rozmowy w pracy dotyczą także prywatnych spraw, luźniejszych tematów, niemniej nie zapominaj o tym, że powinieneś dbać o swój profesjonalny wizerunek. Zatem – czego nie mówić szefowi?

 

To nie należy do moich obowiązków


W firmie macie ogromny pożar. Aby go ugasić, każdy musi wspiąć się na wyżyny własnych umiejętności i maksymalnie zaangażować. Tymczasem Ty, na prośbę o wykonanie zadania, które zwykle robił ktoś inny, odpowiadasz: Nie zrobię tego, bo to nie należy do moich obowiązków. Nawet jeśli faktycznie w umowie nie jest wyszczególnione, że coś leży w Twojej gestii, są sytuacje, w których oczekuje się od pracowników elastyczności, dobrej woli.

Są oczywiście i takie przypadki, kiedy masz prawo powiedzieć pracodawcy, że zlecone zadanie wykracza poza Twoje kompetencje i go nie wykonasz. Sprawdź, kiedy możesz odmówić wykonania polecenia służbowego.

 

Tego nie da się zrobić


Nim rzekniesz z pełnym przekonaniem, że czegoś nie da się zrobić, sprawdź, czy to faktycznie prawda. Na wielu managerów to zdanie działa jak płachta na byka, zwłaszcza kiedy pracownik przyjmuje postawę: nie, bo nie. Jeśli naprawdę uważasz, że zlecone zadanie jest niemożliwe do wykonania, przygotuj sobie listę argumentów, dlaczego właśnie tak sądzisz i przeprowadź merytoryczną rozmowę z szefem. Twój wizerunek zawodowy zyska, jeśli zaproponujesz inne rozwiązanie problemu.

 

Za mało mi za to płacą

 

Zamiast iść na rozmowę o podwyżce, wysyłasz szefowi "subtelne" sygnały, że jesteś niezadowolony ze swojej pensji. Między wierszami wspominasz, że za mało Ci płaci, że być może zrobiłbyś więcej, ale nie za takie pieniądze, że wszystko drożeje, a Ty dalej zarabiasz tyle samo…  W ten sposób wychodzisz na osobę, która ciągle narzeka i której zależy tylko na pieniądzach. To zła taktyka! Po pierwsze, dlatego, że podkopujesz swój wizerunek i po drugie, ponieważ nic tym nie zyskasz. Umów się na spotkanie w sprawie omówienia warunków wynagrodzenia i załatw sprawę.

 

Dodajmy się do znajomych w SM

 

W biznesie obowiązują zasady etykiety grzecznościowej. To szef jako pierwszy podaje rękę na powitanie, on również inicjuje przejście na "ty". Pracownik nie powinien wychodzić z inicjatywą zacieśniania kontaktu. Propozycja dodania się do znajomych w mediach społecznościowych jest zatem nie na miejscu.

 

Ale wczoraj imprezowałem

 

Warto umieć oddzielać życie zawodowe od prywatnego. Zwierzanie się szefowi, że jesteś dziś w fatalnej kondycji i najchętniej po prostu położyłbyś się znowu spać, to nietrafiony pomysł. Być może chcesz wzbudzić w ten sposób sympatię, zbudować bliższe relacje. Skutek będzie jednak zgoła inny. Sam komunikujesz, że nie dasz rady pracować na 100%, w pełni się zaangażować. Wychodzisz przez to na osobę nieodpowiedzialną – w końcu na wczorajszej szalonej imprezie wiedziałeś, że kolejnego dnia rano czeka Cię praca.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?