Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 umiejętności biznesowych, które warto opanować, aby być lepszym pracownikiem

5 umiejętności biznesowych, które warto opanować, aby być lepszym pracownikiem

 
5 umiejętności biznesowych, które warto opanować, aby być lepszym pracownikiem

Spis treści

Sprawdź, co cenią sobie szefowie w swoich pracownikach. Jakie umiejętności biznesowe są ważne, kiedy chcesz budować wizerunek profesjonalisty i po prostu – być dobrym pracownikiem? Oto pięć kompetencji, które warto ćwiczyć.

 

Umiejętność zarządzania czasem

 

Często się spóźniasz, punktualność znasz tylko z teorii i bywało, że cały zespół czekał z rozpoczęciem spotkania, aż pojawisz się w firmie? A może zwykle nie dotrzymujesz terminów, przeszacowujesz swoje możliwości i oddajesz projekty po terminie? Jeśli tak jest, to pora nauczyć się zarządzania czasem – na początek czasem własnej pracy. To niezbędne, jeśli chcesz być odbierany jako osoba odpowiedzialna i profesjonalna.

 

Planowanie

 

Planowanie łączy się z umiejętnością zarządzania czasem. Pod tym pojęciem kryje się też sztuka przewidywania przyszłości. Nie potrzebujesz jednak magicznej szklanej kuli. Planuj swoje zadania na dzień, tydzień, a nawet miesiąc do przodu – w zależności od potrzeb. Spróbuj nauczyć się przewidywać możliwe trudności, zostawiaj sobie rezerwy czasowe na niespodziewane problemy. Planowanie to kolejna z bardzo pożądanych cech pracownika.

 

Radzenie sobie z trudnościami

 

Sytuacja na rynku pracy się zmienia i w swojej karierze każdy z nas niejednokrotnie musi wykazywać się elastycznością. Przykładem może być choćby konieczność szybkiego przejścia w tryb pracy zdalnej na początku pandemii COVID-19. Dla wielu osób była to bardzo stresująca zmiana. Umiejętność radzenia sobie z trudnościami, akceptowania aktualnej sytuacji, wyciągania wniosków jest również bardzo cenna.



Umiejętności przywódcze

 

Umiejętności przywódcze, w przeciwieństwie do innych tu wymienionych, nie są potrzebne każdemu. Nie wszyscy przecież marzą o kierowniczym stanowisku i nie jest to jedyna droga do odniesienia sukcesu w pracy. Jednak w biznesie lepiej je mieć, niż nie mieć. Umiejętności przywódcze nie są wrodzone. Oczywiście niektóre osoby mają większe predyspozycje do zarządzania zespołem niż inne. Mimo tego, bycia dobrym liderem można się po prostu nauczyć i jeśli marzy Ci się kariera managera – warto nad tym popracować.

 

Otwartość, dobre kontakty z zespołem


Komunikatywność należy do kluczowych umiejętności, jakie ceni każdy pracodawca. Trudno znaleźć stanowiska pracy, na których nie jest ona ważna. Nie każdy musi być ekstrawertyczną duszą towarzystwa, co więcej, w kontaktach zawodowych wcale nie o to chodzi. Liczy się natomiast otwartość i empatia w pracy, umiejętność budowania relacji i utrzymywania ich. Warto więc spróbować otworzyć się na współpracowników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?