Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Bądź asertywny w pracy!

Bądź asertywny w pracy!

 
 Bądź asertywny w pracy!

Umiejętność jasnego wyrażania swojego stanowiska, wyrażenia sprzeciwu wobec niekorzystnych dla nas działań przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, ale również zawodowym. Codzienne obowiązki mogą być okazją do budowania profesjonalnego wizerunku oraz usprawniania komunikacji z przełożonymi oraz współpracownikami.

 

Asertywność to bardzo popularne w dzisiejszym świecie słowo, które ma jednak realne przełożenie na życie zawodowe. Umiejętność walki o swój sukces i rozwiązywania konfliktów może być bardzo pomocna w budowaniu pozycji w zespole i wspierać motywację do pracy.

 

Kto ma to robić?

 

Bardzo częstym źródłem konfliktów i nieporozumień są źle lub nie do końca jasno przydzielone obowiązki. Pracodawcy zdarza się podchodzić zbyt swobodnie do tej części swoich obowiązków, przez co pracownicy gubią się w domysłach i błędnych sugestiach. Brak ustalonych struktur, ścieżki kariery dla poszczególnych stanowisk może powodować konflikty i być źródłem stresujących sytuacji. Konflikty mogą pojawiać się np. na tle przydzielania zadań w projektach czy oskarżenia o niedopełnianie obowiązków. Odpowiedzialny pracodawca, który zaobserwuje w swojej firmie tego typu nieporozumienia, powinien uważniej przyjrzeć się sytuacji i być może zweryfikować dotychczasowych stan rzeczy.

 


Co możesz zrobić jeśli jesteś pracownikiem, a w codziennej pracy czujesz, że twoje obowiązki nie są właściwie przydzielone? Czujesz, że masz za dużo pracy lub też brak ci rozwoju, bo twoja cześć pracy często przyznawana jest komuś innemu? Nie czekaj, aż klimat w pracy się pogorszy i porozmawiaj z pracodawcą. Być może on nie jest od końca świadomy sytuacji lub też czeka na twoją większą aktywność w dbaniu o swój własny rozwój. Wyjaśnienie sytuacji pozwoli oczyścić atmosferę w zespole intensywniej się rozwijać.

 

Czytaj także: Nie kradnij mojego jedzenia, czyli jak rozmawiać ze współpracownikiem

 

Koniec podawania kawy

 

Innym polem do asertywności w pracy jest problem, który dotyka zwłaszcza młode osoby, które są zatrudnione w danej firmie od niedawna. Mimo podobnego lub tego samego tytułu zawodowego, osoby, które pojawiły się niedawno w pracy, są podświadomie traktowane jako słabsze, a przez to bardziej narażone na wykorzystywanie. Jeśli dopiero wchodzisz do firmy i zaczynasz w pracę w zespole bardziej doświadczonych od siebie osób, postaraj się od początku układać z nimi relacje na partnerskich zasadach. Oznacza to więc, że nie musisz się zgadzać na wykonywanie nieswoich obowiązków czy ciągłe parzenie kawy „starszym” koleżankom.

 

Jeśli mimo delikatnych sugestii i podejmowanych działań mających na celu stworzenie partnerskich relacji w pracy kontakty te nie przybierają wymarzonych kształtów, najlepiej będzie, jeśli porozmawiasz z przełożonym. Poinformuj go o trudnych warunkach panujących w zespole i poproś o pomoc w nawiązaniu prawidłowych stosunkach. Być może problem leży w nieprawidłowo przydzielonych obowiązkach, nierozwiązanych wcześniej konfliktach czy trudnej sytuacji w firmie, która powoduje nerwowe i opresyjne zachowania.

 

„Przyjaźń” w pracy

 

Może się również zdarzyć, że w pracy trafisz na osobę, która bardzo będzie chciała się z tobą zaprzyjaźnić. Być może na początku spoufalanie się, opowieści o problemach rodzinnych czy awaryjne zastępowanie takiej osoby w pracy może być naturalne, a nawet przyjemne, o tyle jeśli taka sytuacja będzie trwała dłużej, może, co naturalne, zacząć być męcząca. Tego typu osoby mogą mieć tendencje do egocentryzmu i wykorzystywania zażyłości czy przyjaźni do własnych celów. Jeśli po raz kolejny zastępujesz koleżankę w pracy lub wysłuchujesz rodzinnych problemów kolegi, a sam masz wiele do zrobienia, spróbuj w łagodny, lecz stanowczy sposób zwrócić uwagę na to, że benefity ze znajomości powinny być wzajemne, a ty jesteś już zmęczony wykonywaniem obowiązków za kolegę czy koleżankę.


Umiejętność jasnego przedstawienia swojego stanowiska może pomóc oczyścić napiętą w zespole atmosferę. Może również pomóc w budowaniu profesjonalnego wizerunku pracownika pewnego swoich kwalifikacji oraz zaangażowanego w swoją pracę.

 

Czytaj także: Jak być proaktywnym kandydatem na rynku pracy?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   400,00 - 600,00 zł netto (+VAT)/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Nasza poradnia funkcjonuję na rynku od 2015 roku, dysponujemy dużą bazą pacjentów, współpracuje z nami prawie setka specjalistów: głównie psychoterapeutów i psychologów dziecięcych. Jesteśmy otwarci na różne formy współpracy oraz gotowi przedstawić więcej szczegółów oraz...
  • Pracownik elewacyjny

    PHUB MARIUSZ WIŚNIEWSKI   Warszawa   
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Poszukujemy pracowników z całej Polski do wykonywania prac elewacyjnych (ocieplenia) w budynkach jednorodzinnych na terenie Warszawy.
  • Lekarz Specjalista

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa / pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Realizacja usług medycznych, Zapewnienie wysokich standardów obsługi Pacjenta, Przestrzeganie procedur.
  • Lekarz Psychiatra

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie konsultacji psychiatrycznych, zapewnienie wysokich standardów obsługi Pacjenta, przestrzeganie obowiązujących procedur.
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz w oddziałach szpitalnych, zachowawczych, zabiegowych, pracowni endoskopii oraz na bloku operacyjnym

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wykształcenie co najmniej średnie medyczne na kierunku pielęgniarstwo, Aktualne prawo wykonywania zawodu, Orientacja na Pacjenta, empatia, wysoka kultura osobista, Dobra organizacja pracy własnej, Znajomość obsługi komputera oraz urządzeń biurowych.
  • Specjalista / Specjalistka HR

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej. Doradztwo w zakresie prawa pracy, narzędzi HR i efektywnych metod komunikacji. Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzanie zastępowalnością, a także opracowywanie planów retencji i sukcesji....

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.