Biegły rewident - wymagania
Biegły rewident, zwany także audytorem, jest często mylony z księgowym. Zakres obowiązków na tych stanowiskach znacznie się różni. Biegli rewidenci mogą kontrolować, czy w księgowości danej firmy nie pojawiły się nieprawidłowości. Do zadań biegłych rewidentów należy między innymi weryfikowanie takich sprawozdań. Mogą oni także asystować przy zakładaniu spółek akcyjnych, podwyższaniu kapitału zakładowego oraz przeprowadzaniu audytu projektów unijnych.
Osoby, które chcą rozpocząć pracę na tym stanowisku, muszą spełnić kilka wymagań. Należą do nich między innymi:
• korzystanie z pełni praw publicznych,
• posiadanie pełni zdolności do czynności prawnych,
• nieposzlakowana opinia,
• brak wyroków za umyślne przestępstwo (w tym także za naruszenia skarbowe),
• ukończenie studiów wyższych,
• posługiwanie się językiem polskim,
• odbycie praktyki oraz aplikacji,
• zdanie egzaminu z wiedzy teoretycznej oraz egzaminu dyplomowego,
• złożenie ślubowania.
Jak zostać biegłym rewidentem
Postępowanie rekrutacyjne można rozpocząć jeszcze w trakcie studiów. Na początku należy wypełnić zgłoszenie. Dokonuje się tego za pośrednictwem strony Polskiej Izby Biegłych Rewidentów. Następnie trzeba uiścić opłatę wstępną, której wysokość wynosi 800 zł. Formularz zgłoszeniowy oraz potwierdzenie przelewu musi zostać wysłane na następujący adres: al. Jana Pawła II 80, 00-175 Warszawa z dopiskiem „Komisja Egzaminacyjna”.
Jeżeli komisja pozytywnie rozpatrzyła naszą aplikację, to otrzymujemy numer ewidencyjny, dostęp do logowania oraz indywidualny numer konta bankowego do opłat np. za egzaminy, za które trzeba zapłacić na 21 dni przed ich terminem.
Biegły rewident - jak zdobyć uprawnienia
W trakcie postępowania kwalifikacyjnego kandydaci będą musieli zmierzyć się z dziesięcioma pisemnymi testami. Następnie kluczowe jest zaliczenie rocznej praktyki bądź trzyletniej aplikacji. Kolejny krok to egzamin dyplomowy. Jeżeli otrzymaliśmy wynik pozytywny, trzeba złożyć ślubowanie, a później wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów.
Ubiegając się o taki wpis, należy skompletować poniższe dokumenty:
• wypełniony kwestionariusz osobowy,
• dyplom (lub jego odpis potwierdzony przez notariusza),
• zaświadczenie o niekaralności,
• potwierdzenie wniesienia opłaty za wpis do rejestru (400 zł).
W ten sposób uzyskuje się uprawnienia biegłego rewidenta. Dzięki temu można szukać pracy w instytucjach, które przeprowadzają kontrolę spraw finansowych.
Praca ta wiąże się ze sporą odpowiedzialnością. Czy przekłada się to zatem na zarobki? Wynagrodzenie na tym stanowisku waha się od 3380 zł do 7000 zł.