Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

 
Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Zachodnia moda na firmowe przestrzenie do relaksu na dobre zagościła w nowoczesnych polskich korporacjach. Tzw. chillout room w pracy ma pomagać w integracji i umożliwiać pracownikom z różnych działów wymianę doświadczeń, służy też do wyciszenia i wypoczynku. Co znajduje się w pokojach relaksu? Czy zorganizowaniu strefy relaksu w miejscu pracy to dobry pomysł?

 

Spis treści

Chillout room – co to?

 

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Co więcej, coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że wypoczęty pracownik to dobry pracownik. Dlatego zarządy wielu firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na chillout roomy. Moda na takie pomieszczenia przywędrowała do Polski z Zachodu.

 

Słowo „chillout” pochodzi z języka angielskiego i oznacza po prostu relaks. Termin ten często stosuje się do określenia osoby wyluzowanej, zrelaksowanej. Obecnie coraz częściej słyszymy także o chillout roomach. Są to pokoje, w których zmęczeni podwładni mogą chwilę odpocząć. Ma to między innymi podnieść komfort pracy oraz zwiększyć produktywność. W chillout roomie można się zrelaksować, ale też zintegrować, co sprzyja wymianie pomysłów, zacieśnianiu więzi między współpracownikami oraz poprawieniu atmosfery w pracy.

 

  • Dlaczego organizuje się strefy relaksu w biurze?

 

Wykonując w firmie codzienne zadania, pracownicy są narażeni na stres. Oprócz tego wiele zatrudnionych osób podkreśla, że ciężko skupić się w miejscu pracy, gdzie cały czas panują hałas i szum np. klimatyzacji i komputerów. Pracę często utrudniają także głośne rozmowy telefoniczne kolegów zza biurka lub drukarki, które pracują non stop. Z tym problemem borykają się osoby wypełniające swoje zadania w przestrzeni typu open space i w dużych pomieszczeniach biurowych. Z tej przyczyny właściciele firm decydują się na wygospodarowanie pokoju, w którym  można chwile odpocząć, odetchnąć, uspokoić skołatane nerwy i wyciszyć się.

 

Chillout room to nie jedyne udogodnienie, które może pozytywnie wpływać na samopoczucie i jakość pracy. Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach bywa zanieczyszczone przez substancje, które mogą powodować bóle głowy i senność – rozwiązaniem mogą być kwiaty do biura oczyszczające powietrze. Takie rośliny jak aloes, sansevieria, dracena czy skrzydłokwiat dobrze radzą sobie z zanieczyszczeniami powietrza, a dodatkowo są przyjemne dla oka.

 

 

Chillout room w pracy – czy sprawdzi się w każdej firmie?

 

Koncepcja chillout roomu wydaje się uniwersalna – każdy pracownik zasługuje na odpoczynek, a chill room w pracy ma mu to ułatwić. Co więcej, pokoje do relaksu można urządzić praktycznie wszędzie. Nie musi być to ogromna przestrzeń z wymyślnymi dodatkami, chociaż huśtawka czy mata do ćwiczeń pomogą rozładować stres. Niemniej design przestrzeni można ograniczyć także do fotela, pufy, sofy czy leżaka. Warto także pomyśleć o stoliku. 

 

Mimo to chill room nie sprawdzi się w miejscach, gdzie pracownicy wykonują obowiązki w rozproszeniu, czyli na przykład w firmach transportowych lub budowlanych.

 

Chill room w pracy – jak powinien wyglądać?

 

Pokój relaksu w firmie jest jej wizytówką, dlatego wielu pracodawców inwestuje w przestrzeń, która świadczy o kondycji i polityce przedsiębiorstwa. Najbardziej reprezentacyjne przestrzenie pracownicze wyposażone są w siłownie, baseny, usługi masażystów i warsztaty do majsterkowania. Jednak chill room nie musi oznaczać prywatnego masażysty czy firmowej siłowni – aby wpłynąć na produktywność pracownika, wystarczy odpowiednie oświetlenie i wyposażenie.

 

Jak zatem urządzić chillout room w firmie? Wszystko zależy od możliwości przedsiębiorstwa, jednak wielu projektantów wnętrz podkreśla, że pokoje relaksu powinny być  odpowiednio zaaranżowane. Przede wszystkim unika się stosowania sztucznego światła, które jest męczące dla wzroku. Dlatego najważniejsza zasada projektowania przestrzeni do relaksu to zadbanie o dostęp do światła dziennego, które wpływa na regulację wydzielania hormonów i neuroprzekaźników, a tym samym – dobre samopoczucie. Strefa rozrywki może mieć przeszklony dach lub duże okna, a gdy pomieszczenie nie jest właściwie doświetlone, rozwiązaniem są ułatwiające wyciszenie żarówki o ciepłej barwie.

 

Równie ważne jest wyposażenie, w tym meble i dodatki. Pokój relaksu w pracy nie będzie kompletny bez wygodnych foteli i stolików, ciekawym akcentem są wiklinowe siedziska, hamaki i wiszące huśtawki. Wszystko po to, aby nasz organizm przez chwilę odpoczął od siedzącej pozycji, w jakiej najczęściej wykonujemy zadania podczas pracy przy komputerze. 

 

Istotne są też uspokajające kolory. Najczęściej wybierane są ciepłe barwy sprawiające wrażenie przestrzeni prywatnej, a nie biurowej. Alternatywnie można postawić na przykład na kojącą zieleń. W chill roomach często jest też dużo roślin, które również pozytywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie.

 

Część firm inwestuje także w różnorodne formy rozrywki pozwalające na oderwanie się od zajęć i jeszcze efektywniejszy odpoczynek w pracy. Mogą to być np. piłkarzyki, bilard oraz różne gry planszowe, które dodatkowo pozytywnie wpływają na integrację członków zespołu. Bogatsze przedsiębiorstwa inwestują np. w zakup specjalnych masujących foteli rozluźniających spięte mięśnie.

 

Jeśli dysponujemy dostatecznie dużą przestrzenią, w pomieszczeniu można wydzielić miejsce na krótkie drzemki („nap room”) i strefę rozrywki z książkami, grami planszowymi czy konsolą do gier.

 

Pokój relaksu w pracy: zalety i wady

 

Odpowiednio przygotowany chill room w pracy nie ma wad. Jest sposobem na zachowanie równowagi pomiędzy odpoczynkiem a obowiązkami zawodowymi, pobudza kreatywność i sprzyja budowaniu relacji pracowniczych. Jedyną trudnością może być zadbanie o to,  by pracownicy nie przeciągali swojego pobytu w strefie relaksu np. przez zbyt długie drzemki. Dlatego warto przygotować krótki regulamin korzystania z chillout roomu w pracy.

 

Dlaczego natomiast warto stworzyć chillout w biurze? Strefa relaksu w pracy to:

 

  • większa produktywność pracowników (zrelaksowany i wyciszony pracownik lepiej się koncentruje i pracuje wydajniej);

  • lepsze samopoczucie pracowników (możliwość krótkiego odpoczynku podczas pracy w specjalnej przestrzeni wpływa na pozytywne nastawienie i ogólne zadowolenie z pracy);

  • wsparcie kreatywności (design przestrzeni czy wymiana myśli z innymi pracownikami mogą być źródłem inspiracji);

  • integracja w firmie (chill room może być miejscem spotkań, wymiany myśli i doświadczeń pracowników z różnych działów);

  • redukcja stresu (uspokajające oświetlenie i pozwalające na relaks wyposażenie chillout roomu pomagają się wyciszyć, gdy źródłem problemu jest stresująca praca).

 

Warto także podkreślić, że takie rozwiązania wpływają na wizerunek firmy. Pracownicy będą się czuli lepiej, wiedząc, że przełożeni mają na uwadze ich zdrowie i samopoczucie. Wpłynie to na lojalność pracowników wobec firmy. Jest to zarazem benefit, dzięki któremu łatwiej będzie też przyciągnąć najlepszych specjalistów z danej branży.

 

Czytaj takżeToksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

 

Chillout room w biurze – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak urządzić chillout room i w co go wyposażyć?

 

Aranżacja przestrzeni i wyposażenie strefy relaksu w pracy powinny umożliwiać wypoczynek. Warto zwrócić uwagę na to, czy oświetlenie sprzyja wypoczynkowi wzroku i pozytywnie wpływa na organizm. Warto zadbać o rośliny doniczkowe, a także wygodne sofy, fotele czy siedziska. Niektórzy pracodawcy decydują się także na umieszczenie w chill roomie gier sprzyjających integracji zespołu.

 

  • W jakich firmach sprawdzi się strefa wypoczynku?

 

Na stworzenie chillout roomu w pracy najczęściej decydują się firmy, których pracownicy wykonują obowiązki w biurze. Pokój relaksu może nie mieć zastosowania, jeśli osoby zatrudnione są w czasie pracy rozproszone, a także gdy z uwagi na charakter pracy, nie miałyby możliwości skorzystania z przerwy na wypoczynek czy integrację w takim pokoju. Chillout to doskonałe miejsce na wymianę myśli i pobudzenie kreatywności. Nie powinno jednak wykonywać się w nim czynności bezpośrednio związanych z obowiązkami służbowymi.

 

  • Co można robić w chillout roomie?

 

Udanie się do pokoju wypoczynku to dobry sposób na oderwanie się od pracy, wypoczynek i wyciszenie. W takim pokoju można np. zrobić sobie krótką drzemkę, poleżeć czy posiedzieć w ciszy, medytować, a także integrować się z kolegami i koleżankami w pracy poprzez wspólne gry czy rozmowy. Zasady korzystania z chillout roomu w danej firmie ustala pracodawca. Nie mogą być one sprzeczne z Kodeksem pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Specjalistka / Specjalista ds. Kluczowych Klientów

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie kontaktami z kluczowymi klientami firmy. Budowanie silnych i trwałych relacji z klientami. Dostarczanie rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem klientów. Rozwijanie biznesu zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. Realizacja i przekraczanie ustalonych dziennych...
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.