Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

 
Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Zachodnia moda na firmowe przestrzenie do relaksu na dobre zagościła w nowoczesnych polskich korporacjach. Tzw. chillout room w pracy ma pomagać w integracji i umożliwiać pracownikom z różnych działów wymianę doświadczeń, służy też do wyciszenia i wypoczynku. Co znajduje się w pokojach relaksu? Czy zorganizowaniu strefy relaksu w miejscu pracy to dobry pomysł?

 

Spis treści

Chillout room – co to?

 

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Co więcej, coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że wypoczęty pracownik to dobry pracownik. Dlatego zarządy wielu firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na chillout roomy. Moda na takie pomieszczenia przywędrowała do Polski z Zachodu.

 

Słowo „chillout” pochodzi z języka angielskiego i oznacza po prostu relaks. Termin ten często stosuje się do określenia osoby wyluzowanej, zrelaksowanej. Obecnie coraz częściej słyszymy także o chillout roomach. Są to pokoje, w których zmęczeni podwładni mogą chwilę odpocząć. Ma to między innymi podnieść komfort pracy oraz zwiększyć produktywność. W chillout roomie można się zrelaksować, ale też zintegrować, co sprzyja wymianie pomysłów, zacieśnianiu więzi między współpracownikami oraz poprawieniu atmosfery w pracy.

 

  • Dlaczego organizuje się strefy relaksu w biurze?

 

Wykonując w firmie codzienne zadania, pracownicy są narażeni na stres. Oprócz tego wiele zatrudnionych osób podkreśla, że ciężko skupić się w miejscu pracy, gdzie cały czas panują hałas i szum np. klimatyzacji i komputerów. Pracę często utrudniają także głośne rozmowy telefoniczne kolegów zza biurka lub drukarki, które pracują non stop. Z tym problemem borykają się osoby wypełniające swoje zadania w przestrzeni typu open space i w dużych pomieszczeniach biurowych. Z tej przyczyny właściciele firm decydują się na wygospodarowanie pokoju, w którym  można chwile odpocząć, odetchnąć, uspokoić skołatane nerwy i wyciszyć się.

 

Chillout room to nie jedyne udogodnienie, które może pozytywnie wpływać na samopoczucie i jakość pracy. Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach bywa zanieczyszczone przez substancje, które mogą powodować bóle głowy i senność – rozwiązaniem mogą być kwiaty do biura oczyszczające powietrze. Takie rośliny jak aloes, sansevieria, dracena czy skrzydłokwiat dobrze radzą sobie z zanieczyszczeniami powietrza, a dodatkowo są przyjemne dla oka.

 

 

Chillout room w pracy – czy sprawdzi się w każdej firmie?

 

Koncepcja chillout roomu wydaje się uniwersalna – każdy pracownik zasługuje na odpoczynek, a chill room w pracy ma mu to ułatwić. Co więcej, pokoje do relaksu można urządzić praktycznie wszędzie. Nie musi być to ogromna przestrzeń z wymyślnymi dodatkami, chociaż huśtawka czy mata do ćwiczeń pomogą rozładować stres. Niemniej design przestrzeni można ograniczyć także do fotela, pufy, sofy czy leżaka. Warto także pomyśleć o stoliku. 

 

Mimo to chill room nie sprawdzi się w miejscach, gdzie pracownicy wykonują obowiązki w rozproszeniu, czyli na przykład w firmach transportowych lub budowlanych.

 

Chill room w pracy – jak powinien wyglądać?

 

Pokój relaksu w firmie jest jej wizytówką, dlatego wielu pracodawców inwestuje w przestrzeń, która świadczy o kondycji i polityce przedsiębiorstwa. Najbardziej reprezentacyjne przestrzenie pracownicze wyposażone są w siłownie, baseny, usługi masażystów i warsztaty do majsterkowania. Jednak chill room nie musi oznaczać prywatnego masażysty czy firmowej siłowni – aby wpłynąć na produktywność pracownika, wystarczy odpowiednie oświetlenie i wyposażenie.

 

Jak zatem urządzić chillout room w firmie? Wszystko zależy od możliwości przedsiębiorstwa, jednak wielu projektantów wnętrz podkreśla, że pokoje relaksu powinny być  odpowiednio zaaranżowane. Przede wszystkim unika się stosowania sztucznego światła, które jest męczące dla wzroku. Dlatego najważniejsza zasada projektowania przestrzeni do relaksu to zadbanie o dostęp do światła dziennego, które wpływa na regulację wydzielania hormonów i neuroprzekaźników, a tym samym – dobre samopoczucie. Strefa rozrywki może mieć przeszklony dach lub duże okna, a gdy pomieszczenie nie jest właściwie doświetlone, rozwiązaniem są ułatwiające wyciszenie żarówki o ciepłej barwie.

 

Równie ważne jest wyposażenie, w tym meble i dodatki. Pokój relaksu w pracy nie będzie kompletny bez wygodnych foteli i stolików, ciekawym akcentem są wiklinowe siedziska, hamaki i wiszące huśtawki. Wszystko po to, aby nasz organizm przez chwilę odpoczął od siedzącej pozycji, w jakiej najczęściej wykonujemy zadania podczas pracy przy komputerze. 

 

Istotne są też uspokajające kolory. Najczęściej wybierane są ciepłe barwy sprawiające wrażenie przestrzeni prywatnej, a nie biurowej. Alternatywnie można postawić na przykład na kojącą zieleń. W chill roomach często jest też dużo roślin, które również pozytywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie.

 

Część firm inwestuje także w różnorodne formy rozrywki pozwalające na oderwanie się od zajęć i jeszcze efektywniejszy odpoczynek w pracy. Mogą to być np. piłkarzyki, bilard oraz różne gry planszowe, które dodatkowo pozytywnie wpływają na integrację członków zespołu. Bogatsze przedsiębiorstwa inwestują np. w zakup specjalnych masujących foteli rozluźniających spięte mięśnie.

 

Jeśli dysponujemy dostatecznie dużą przestrzenią, w pomieszczeniu można wydzielić miejsce na krótkie drzemki („nap room”) i strefę rozrywki z książkami, grami planszowymi czy konsolą do gier.

 

Pokój relaksu w pracy: zalety i wady

 

Odpowiednio przygotowany chill room w pracy nie ma wad. Jest sposobem na zachowanie równowagi pomiędzy odpoczynkiem a obowiązkami zawodowymi, pobudza kreatywność i sprzyja budowaniu relacji pracowniczych. Jedyną trudnością może być zadbanie o to,  by pracownicy nie przeciągali swojego pobytu w strefie relaksu np. przez zbyt długie drzemki. Dlatego warto przygotować krótki regulamin korzystania z chillout roomu w pracy.

 

Dlaczego natomiast warto stworzyć chillout w biurze? Strefa relaksu w pracy to:

 

  • większa produktywność pracowników (zrelaksowany i wyciszony pracownik lepiej się koncentruje i pracuje wydajniej);

  • lepsze samopoczucie pracowników (możliwość krótkiego odpoczynku podczas pracy w specjalnej przestrzeni wpływa na pozytywne nastawienie i ogólne zadowolenie z pracy);

  • wsparcie kreatywności (design przestrzeni czy wymiana myśli z innymi pracownikami mogą być źródłem inspiracji);

  • integracja w firmie (chill room może być miejscem spotkań, wymiany myśli i doświadczeń pracowników z różnych działów);

  • redukcja stresu (uspokajające oświetlenie i pozwalające na relaks wyposażenie chillout roomu pomagają się wyciszyć, gdy źródłem problemu jest stresująca praca).

 

Warto także podkreślić, że takie rozwiązania wpływają na wizerunek firmy. Pracownicy będą się czuli lepiej, wiedząc, że przełożeni mają na uwadze ich zdrowie i samopoczucie. Wpłynie to na lojalność pracowników wobec firmy. Jest to zarazem benefit, dzięki któremu łatwiej będzie też przyciągnąć najlepszych specjalistów z danej branży.

 

Czytaj takżeToksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

 

Chillout room w biurze – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak urządzić chillout room i w co go wyposażyć?

 

Aranżacja przestrzeni i wyposażenie strefy relaksu w pracy powinny umożliwiać wypoczynek. Warto zwrócić uwagę na to, czy oświetlenie sprzyja wypoczynkowi wzroku i pozytywnie wpływa na organizm. Warto zadbać o rośliny doniczkowe, a także wygodne sofy, fotele czy siedziska. Niektórzy pracodawcy decydują się także na umieszczenie w chill roomie gier sprzyjających integracji zespołu.

 

  • W jakich firmach sprawdzi się strefa wypoczynku?

 

Na stworzenie chillout roomu w pracy najczęściej decydują się firmy, których pracownicy wykonują obowiązki w biurze. Pokój relaksu może nie mieć zastosowania, jeśli osoby zatrudnione są w czasie pracy rozproszone, a także gdy z uwagi na charakter pracy, nie miałyby możliwości skorzystania z przerwy na wypoczynek czy integrację w takim pokoju. Chillout to doskonałe miejsce na wymianę myśli i pobudzenie kreatywności. Nie powinno jednak wykonywać się w nim czynności bezpośrednio związanych z obowiązkami służbowymi.

 

  • Co można robić w chillout roomie?

 

Udanie się do pokoju wypoczynku to dobry sposób na oderwanie się od pracy, wypoczynek i wyciszenie. W takim pokoju można np. zrobić sobie krótką drzemkę, poleżeć czy posiedzieć w ciszy, medytować, a także integrować się z kolegami i koleżankami w pracy poprzez wspólne gry czy rozmowy. Zasady korzystania z chillout roomu w danej firmie ustala pracodawca. Nie mogą być one sprzeczne z Kodeksem pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?