Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Coolhunter – czy to opłacalny zawód?

Coolhunter – czy to opłacalny zawód?

 
Coolhunter – czy to opłacalny zawód?

Co było modne i rozchwytywane jeszcze wczoraj, jutro może być traktowane jako zbędne i przestarzałe. Jak przewidzieć, który produkt się sprzeda, a który okaże się finansową ślepą uliczką? Firmy stosują całą paletę metod służących temu, aby nadążyć za upodobaniami klientów i jak najlepiej wpasować swoją ofertę w ich potrzeby. Analityk trendów rynkowych, który ma za zadanie wyłapywanie nowych trendów konsumenckich, to coolhunter / cool hunter. Na czym polega coolhunting, kogo poszukują pracodawcy, jak zostać łowcą trendów oraz ile można zarobić, pracując w tym stosunkowo nowym zawodzie na rynku pracy?

 

Spis treści

Coolhunter – kto to?

 

Coolhunter (ang. cool hunter – łowca trendów, dosł. łowca tego, co fajne) to osoba, której zadaniem jest analiza trendów rynkowych. Coolhunter nie tylko obserwuje zachowania konsumentów z danej grupy społecznej (grupy docelowej) oraz przewiduje nowe potrzeby i preferencje. Jest także swego rodzaju strategiem, wskazującym firmie kierunki działania. Do jego zadań należy zatem zbieranie danych, analiza oraz przewidywanie nowych trendów.

 

Zawód coolhunter, choć wciąż nie jest wyjątkowo popularny w Polsce, od 2010 roku figuruje w klasyfikacji zawodów i specjalności prowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (kod: 243101). Nie bez przyczyny znajduje się w kategorii „specjalistów do spraw reklamy i marketingu". Osoba na tym stanowisku najczęściej współpracuje z agencjami reklamowymi albo działami marketingu. Ponieważ doskonale orientuje się w preferencjach grupy konsumenckiej, zna jej dotychczasowe wybory i typowe zachowania, pomaga w opracowywaniu strategii wypuszczenia nowego produktu na rynek czy reklamowania go, tak, by przekaz jak najlepiej trafiał w gusta danej  grupy odbiorców.

Wedle polskiej klasyfikacji zawodów i specjalności: „najbardziej popularne sfery zainteresowań badawczych dla coolhunterów to: moda, design, muzyka, telewizja, styl życia, gadżety elektroniczne – praktycznie wszystkie przejawy kultury popularnej”.

 

Praca coolhunter – na czym polega?

 

Co leży w zakresie obowiązków łowcy trendów? Przede wszystkim obserwacja, gdzie trafiają i jak są odbierane produkty w różnych grupach klientów. Taka wiedza daje punkt wyjścia do planowania strategii marketingowych, wprowadzania ulepszeń produktu, zmian wizerunkowych.

W pracy coolhuntera zadania związane są także z prognozowaniem przyszłych trendów, docieraniem do osób, takich jak influencerzy czy trendsetterzy, którzy mają znaczny wpływ na kształtowanie opinii społecznych. Aby trafnie oceniać trendy, coolhunterzy muszą być na bieżąco w danej dziedzinie. Powinni śledzić wydarzenia związane z branżą. Przydaje się także sieć kontaktów, dzięki którym mogą docierać do istotnych informacji rynkowych szybciej niż konkurencja. 

 

Zgodnie z państwową klasyfikacją zawodów i specjalności coolhunter zajmuje się m.in.:

 

  • dokonywaniem obserwacji, gdzie trafiają produkty różnych marek i jak są one oceniane w różnych środowiskach i kategoriach wiekowych (...);
  • „wyławianiem” zachowania ludzi w danych sytuacjach: obserwowaniem, jakie ubrania, buty, fryzury lub noszą nastolatki, jaki sprzęt elektroniczny posiadają, co zamawiają do picia w klubach, pubach, kawiarniach, jakich słów używają;
  • ocenianiem wrażenia i zainteresowania, jakie wzbudził produkt wśród określonej próby wiekowej;
  • poszukiwaniem, odnajdywaniem i obserwacją grupowych liderów, którzy w naturalny sposób wprowadzają nowe trendy i promują określone produkty w swoim otoczeniu (...);
  • określaniem potrzeb konsumenckich i wyciąganiem wniosków, co zrobić, aby marka była pozytywnie odebrana w środowisku (...).

 

Zależnie od miejsca zatrudnienia i charakteru pracy cool hunter składa raporty pracodawcy, managerowi ds. marketingu czy klientowi zamawiającymi analizę rynkową.

 

 

Coolhunter – jak zostać? Wymagania

 

Jak zostać coolhunterem? Rekrutacja na to stanowisko zwykle obejmuje:

 

  • ocenę nadesłanych aplikacji: często wymaga się CV oraz listu motywacyjnego, 
  • rozmowę kwalifikacyjną. 

 

Czasami kandydat ma za zadanie wykonanie także zadania rekrutacyjnego, w którym musi wykazać się znajomością np. branży rozrywkowej, modowej czy show-biznesu. 

 

Niekiedy rekrutacja obejmuje także testy psychologiczne i pytania mające sprawdzić cechy charakteru i predyspozycje indywidualne kandydata. W tym zawodzie kompetencje miękkie i dopasowanie osobowościowe jest bowiem niezwykle istotne.

 

Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby:

 

  • z wykształceniem wyższym – szczególnie cenne są studia z reklamy i marketingu lub dziedziny związanej z działalnością firmy, co gwarantuje dobrą znajomość produktu i branży. Mile widziane będzie wykształcenie (szkolenia czy studia) związane z public relations, biznesem, analityką rynkową;
  • z doświadczeniem w marketingu lub analizie danych, ewentualnie badaniach socjologicznych, 
  • dobrze znające daną dziedzinę rynku,
  • z dużą dyspozycyjnością, 
  • cechujące się tzw. intuicją rynkową, mające łatwość w odgadywaniu trendów, 
  • aktywne i entuzjastyczne, 
  • dociekliwe, wyczulone na szczegóły.

 

Do pracy przy kampaniach reklamowych skierowanych do osób młodych chętnie zatrudnia się osoby z tej samej grupy wiekowej – dlatego coolhuntering to jedna z szans na zrobienie kariery dla młodych na polskim rynku pracy. Istotna jest także biegłość w poruszania się po internecie, znajomość platform i miejsc skupiających osoby z danej grupy docelowej, a także wysokie wyczulenie na wahania nastrojów i sygnały świadczące zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym odbiorze przekazu marketingowego. 

 

Coolhunter – gdzie szukać ofert pracy?

 

Firmy często zatrudniają analityków na podstawie umów cywilnoprawnych albo B2B. Wiąże się to ze specyfiką obowiązków. Zlecenia wykonywane są w nienormowanym czasie pracy. Często coolhunter bierze udział w imprezach w nocy, w weekendy, jest wysyłany w różne miejsca i trudno byłoby na początku miesiąca zaplanować grafik jego pracy z wyprzedzeniem. Na podstawie zebranych w internecie czy w terenie informacji sporządza analizy i raporty, przedstawiane zleceniodawcom. Co więcej, wielu coolhunterów decyduje się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej i realizuje zlecenia dla różnych firm. 

 

Istnieje także możliwość zatrudnienia na umowę o pracę, przede wszystkim w firmach marketingowych (firmach zatrudniających analityków rynkowych) oraz w dużych przedsiębiorstwach z rozbudowanym działem marketingu.

 

Znajdź oferty pracy coolhunter na Praca.pl! Przeglądaj ogłoszenia z takich dziedzin jak marketing, reklama, PR!

 

Coolhunter – czynniki szkodliwe w środowisku pracy

 

W zawodzie cool huntera do czynników mogących mieć negatywny wpływ na zdrowie należy przede wszystkim długotrwała ekspozycja na ekrany, co może przyczynić się do pogorszenia wzroku, zmęczenia, powodować ból głowy. 

 

Problemem może być także niewłaściwa postawa ciała w czasie siedzenia przed komputerem, co z kolei prowadzi do bólu pleców, głowy, barku, a także rozwinięcia się wad postawy. Są to typowe zagrożenia związane z pracą przed komputerem.

 

Czytaj także: Choroba zawodowa a praca zdalna: co to tech-neck?

 

Coolhunter – średnie wynagrodzenie

 

Jak już zostało wspomniane, coolhunter to dość młoda profesja. Wcześniej zadania związane z analizą trendów należały do marketingowców czy PR-owców. Obecnie praca coolhuntera coraz częściej traktowana jest odrębnie, jednak wciąż częściej jako dodatkowa praca niż zajęcie na pełny etat. Dlatego trudno określić poziom zarobków. Jedno jest pewne – zawód ten można uznać za przyszłościową profesję, która może przynieść satysfakcjonujące dochody.

 

Pewną wskazówką może być Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak), w którym wskazano, że w 2025 roku mediana zarobków analityka trendów rynkowych wynosi 9470 zł brutto miesięcznie.

 

Coolhunter – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Coolhunter – co to? Czy to zawód przyszłościowy?

 

Cool hunter lub coolhunter to określenia z języka angielskiego, które tłumaczeniu oznaczają analityka trendów rynkowych. Jest to specjalista zajmujący się przewidywaniem nowych trendów konsumenckich na postawie dotychczasowych zachowań, wyborów i nastrojów wybranej grupy docelowej. Praca polega zarówno na określaniu aktualnych preferencji grupy, jak i wskazaniu najlepszych kierunków działań marketingowych i przewidywaniu nowych trendów. Zawód można określić jako przyszłościowy. Firmy stosują coraz bardziej zaawansowane narzędzia analityczne i potrzebują pracowników, którzy będą potrafić je wykorzystywać oraz wyciągać trafne wnioski z analiz.

 

  • Coolhunter – czy w tym zawodzie trzeba mieć studia?

 

Wielu pracodawców preferuje kandydatów z wykształceniem wyższym, szczególnie w dziedzinie marketingu, analizy danych, PR. Studia wyższe jednak nie są obligatoryjne. Chętnie zatrudniane są także osoby młode, doskonale znające daną grupę docelową (np. należące do niej), biegle poruszające się po internecie, które potrafią wyłapać trendy i trendsetterów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?