Współcześnie nastroje konsumentów bywają bardzo zmienne. To, co modne i rozchwytywane jeszcze wczoraj, jutro może być traktowane jako zbędne i przestarzałe. Firmy stosują całą paletę metod służących temu, aby nadążyć za upodobaniami klientów i jak najlepiej wpasować swoją ofertę w ich potrzeby. Bardzo skuteczne w tym zakresie są działania, które podejmuje coolhunter. Kto to jest i co dokładnie robi?
Coolhunter - kto to?
Coolhunter (ang. cool hunter - łowca trendów) to osoba, której zadaniem jest analiza trendów rynkowych. Obserwuje zachowania konsumentów i przewiduje nowe potrzeby i preferencje. Jest swego rodzaju strategiem, wskazującym firmie kierunki działania.
Zawód coolhunter, choć wciąż nie jest wyjątkowo popularny w Polsce, od 2010 roku figuruje w klasyfikacji zawodów i specjalności prowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (kod: 243101). Nie bez przyczyny znajduje się w kategorii „specjalistów do spraw reklamy i marketingu". Osoba na tym stanowisku najczęściej współpracuje z agencjami reklamowymi albo działami marketingu. Pomaga przy opracowywaniu strategii wypuszczenia nowego produktu na rynek czy reklamowania go. Wedle klasyfikacji: „najbardziej popularne sfery zainteresowań badawczych dla coolhunterów to: moda, design, muzyka, telewizja, styl życia, gadżety elektroniczne - praktycznie wszystkie przejawy kultury popularnej”.
Coolhunter - zadania
Co leży w zakresie obowiązków łowcy trendów? Obserwacja, gdzie trafiają i jak są odbierane produkty w różnych grupach klientów. Taka wiedza daje punkt wyjścia do planowania strategii marketingowych, wprowadzania ulepszeń produktu, zmian wizerunkowych. W pracy coolhuntera zadania związane są także z prognozowaniem przyszłych trendów, docieraniem do osób, takich jak influencerzy czy trendsetterzy, którzy mają znaczny wpływ na kształtowanie opinii społecznych.
Aby trafnie oceniać trendy, coolhunterzy muszą być na bieżąco w danej dziedzinie. Powinni śledzić wydarzenia związane z branżą, przydaje się także sieć kontaktów. Firmy zatrudniają analityków zazwyczaj na podstawie umów cywilnoprawnych albo B2B. Wiąże się to poniekąd ze specyfiką obowiązków. Zlecenia wykonywane są w nienormowanym czasie pracy. Często coolhunter bierze udział w imprezach w nocy, w weekendy, jest wysyłany w różne miejsca i trudno byłoby na początku miesiąca zaplanować grafik jego pracy z wyprzedzeniem. Na podstawie zebranych w internecie czy w terenie informacji sporządza analizy i raporty, przedstawiane zleceniodawcom.
Coolhunter - zawód, czy jest opłacalny?
Jak już zostało wspomniane, coolhunter to dość młoda profesja. Wcześniej zadania związane z analizą trendów należały do marketingowców czy PR-owców. Obecnie praca coolhuntera coraz częściej traktowana jest odrębnie, jednak wciąż częściej jako dodatkowa praca niż zajęcie na pełny etat. Dlatego trudno określić poziom zarobków. Jedno jest pewne – zawód ten można uznać za przyszłościową profesję, która może przynieść satysfakcjonujące dochody.