Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dropshipping – o czym warto wiedzieć?

Dropshipping – o czym warto wiedzieć?

 
Dropshipping – o czym warto wiedzieć?

Dropshipping cieszy się coraz większą popularnością. Uważany jest za absolutny hit wśród początkujących sprzedawców. Wydaje się idealnym pomysłem na biznes i postawienie pierwszych kroków w branży e-commerce. Dropshipping to model biznesowy, który umożliwia sprzedawanie produktów bez konieczności ich fizycznego posiadania. Dobry pomysł, strona internetowa ze sklepem online i współpraca z dostawcami – tyle wystarczy, by zrobić karierę w dropshippingu. 

 

Spis treści

Dropshipping – co to?

 

Dropshipping – choć dla wielu wciąż nieodkryty – jest coraz popularniejszym modelem biznesowym w branży e-commerce. Jednocześnie jest jednym z najłatwiejszych sposobów na otworzenie własnego biznesu internetowego. Nadal brzmi tajemniczo? W dalszym ciągu poszukujesz odpowiedzi na pytanie: „dropshipping – co to?”. Dropshipping to strategia sprzedaży, w której pomija się etap magazynowania towaru u właściciela sklepu internetowego, a przygotowaniem sprzedawanego towaru oraz samą wysyłką zajmuje się dostawca. Mamy więc trzy strony dropshippingu – dostawcę (w tej roli może występować zarówno sam producent, jak i dystrybutor czy hurtownia), sprzedawcę oraz klienta. 

 

Jak w praktyce funkcjonuje więc sklep internetowy – dropshipping? W modelu tym wysyłka towaru następuje z magazynu hurtowni, wobec czego e-sklep pośredniczący w sprzedaży nie potrzebuje własnego magazynu. Sprzedawca odpowiedzialny jest jedynie za pozyskanie jak największej liczby klientów i przekazanie zamówienia zewnętrznemu dostawcy. Zarabia na pośredniczeniu między hurtownią, a klientem. Dropshipping w Polsce z roku na rok staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem i świetną alternatywą dla prowadzenia sklepu internetowego w tradycyjnej formie.  

 

Pamiętaj! 

 

Dropshipping to szybki i prosty sposób na rozpoczęcie własnego biznesu internetowego. Jest to model logistyczny, w którym właściciel sklepu internetowego nie zarządza bezpośrednio produktami, nie magazynuje ich i nie jest odpowiedzialny za wysyłkę zamówień. Jego rolą jest pozyskanie jak największej liczby klientów. 

 

Dropshipping – jak działa?

 

Dropshipping sprowadza się do tego, że sprzedawca nie magazynuje produktów, które sprzedaje i nie jest odpowiedzialny za przygotowanie ani wysyłkę towarów do klientów. Jest on swego rodzaju pośrednikiem między hurtownią, z którą współpracuje, a klientem, którego pozyskał. Do głównych zadań sprzedawcy działającego w modelu dropshippingu należą między innymi: 

 

  • reklama i marketing,

  • sprzedawanie produktów dostawcy na swojej stronie internetowej,

  • ustalenie ceny produktów. 

 

Jak działa to w praktyce? Jak wygląda dropshipping krok po kroku? 

 

Prowadzisz sklep internetowy, mając podpisaną umowę z dystrybutorem lub hurtownią. Klient składa zamówienie na stronie Twojego sklepu internetowego i opłaca je. Pieniądze z narzuconą przez Ciebie marżą wpływają na Twoje konto. Ty, jako sprzedawca, przetwarzasz zamówienie i przekazujesz je do hurtowni, z którą współpracujesz. Przekazujesz również kwotę pomniejszoną o marżę. Hurtownia odbiera zamówienie i zajmuje się jego przygotowaniem oraz wysyłką bezpośrednio do klienta. 

 

Wart uwagi jest fakt, że właściciel sklepu internetowego funkcjonującego na zasadzie dropshippingu płaci za towar dopiero po tym, gdy ktoś dokona zamówienia na jego stronie i ureguluje za nie należność. Nie ma więc konieczność zamrażania gotówki, ponieważ za towar płaci dopiero w momencie, gdy zarobi.

 

Pamiętaj! 

 

Sprzedawca zarabia na pośredniczeniu między hurtownią a klientem. Jego zadaniem jest także prowadzenie polityki cenowej, która zapewni mu zadowalające zyski. Model dropshippingu sprowadza się do tego, że sprzedawca kupuje produkty po cenie hurtowej, a sprzedaje je po cenie detalicznej. Różnica stanowi jego zysk. 

 

Dropshipping – dla kogo?

 

Prowadzenie internetowego biznesu może jawić się jako niezwykle czasochłonne i wymagające przedsięwzięcie. Wiąże się z wieloma obowiązkami i często wymaga sporych nakładów pieniężnych. Nie zawsze jednak tak musi być! Dropshipping wydaje się świetnym rozpoczęciem przygody ze światem e-commerce. Może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę w internetowym biznesie. Pozostaje zatem pytanie – jakie warunki muszą zostać spełnione, by zacząć działać w modelu dropshippingu? Czy możliwy jest dropshipping bez firmy? Czy dropshipping bez działalności gospodarczej ma w ogóle rację bytu? 

 

Odpowiedź na te pytania znajdziemy przede wszystkim w Konstytucji Biznesu z 2018 roku. Jest to pakiet ustaw, które stworzono dla poprawy relacji pomiędzy przedsiębiorstwami a administracją, a także celem ułatwienia zakładania i prowadzenia działalności gospodarczych. To właśnie w tym dokumencie znajdziemy zapis mówiący o tym, że dropshipping bez działalności gospodarczej można prowadzić, lecz należy pamiętać o pewnych warunkach. 

 

Pamiętaj! 

 

W modelu dropshippingu mogą sprzedawać osoby nieposiadające działalności gospodarczej. Wówczas ich przychody nie mogą przekroczyć 50 proc. minimalnego wynagrodzenia brutto na dany rok. 

 

Dropshipping bez firmy – czy jest możliwy?

 

W Konstytucji Biznesu znalazł się zapis dopuszczający sprzedaż towaru w modelu dropshippingu bez działalności gospodarczej. W takiej sytuacji sprzedaż rozliczana jest na warunkach działalności nierejestrowanej i wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Najważniejszym jest dochód – miesięczny dochód nie może przekroczyć 50 proc. minimalnego wynagrodzenia brutto za dany rok (w 2022 dochód nie może przekroczyć 1505 zł brutto). W przypadku, gdy dochód będzie wyższy niż przewidują przepisy, konieczne będzie założenie działalności gospodarczej. 

 

Co jeszcze warto wiedzieć w kwestii: „dropshipping bez firmy”? Zanim zdecydujemy się na rozkręcenie biznesu bez działalności gospodarczej, warto zrobić małe rozeznanie wśród dostawców. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj kwestia „hurtownie – dropshipping bez firmy”. Te pierwsze niestety bardzo rzadko chcą nawiązać współpracę z prywatnym podmiotem i osobą bez działalności gospodarczej. Założenie firmy może więc otworzyć drogę do wielu potencjalnych dostawców. 

 

Jak zacząć dropshipping?

 

Niezależnie od tego, czy decydujemy się na dropshipping bez działalności gospodarczej, czy zamierzamy prowadzić firmę, na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące tego, jakiego rodzaju produkty zamierzamy sprzedawać. Określenie asortymentu jest pierwszym krokiem do rozpoczęcia biznesu. Warto to dokładnie przemyśleć. Dobrym rozwiązaniem będzie znalezienie niszy na rynku, która zagwarantuje nam naprawdę duże zainteresowanie i wysokie obroty. Kiedy decyzja odnośnie asortymentu zostanie podjęta, warto rozpocząć poszukiwania odpowiedniego dystrybutora. 

 

Na koniec pozostaną nam formalności związane z podpisaniem umowy czy dostosowaniem sklepu internetowego do centrum dropshippingowego. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z internetowym biznesem, mogą skorzystać z popularnych pakietów oprogramowania dla sklepów internetowych. Wówczas nie musisz martwić się zarówno samym procesem tworzenia e-sklepu, jak i zintegrowanie go z hurtownią. Pamiętaj jedynie, że bardzo ważny jest dobrze przemyślany regulamin sklepu dropshipping. Powinna znaleźć się w nim informacja dotycząca tego, jaką rolę wobec klienta końcowego pełnisz jako właściciel i pracownik sklepu internetowego.

 

Dropshipping – jak wybrać odpowiedni produkt i sprzedawcę?

 

Wobec ograniczeń, jakie narzuca dropshipping bez działalności gospodarczej, by ten model sprzedaży miał w ogóle sens i okazał się opłacalny, najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się sprzedaż tanich towarów, na które narzucona będzie wysoka marża. W przypadku sprzedaży drogich produktów z niską marżą limit narzucony przez przepisy bardzo szybko zostanie osiągnięty, a zarobek okaże się niewielki. Nieco większą dowolność w wyborze produktów do sprzedaży mają osoby, które zdecydują się na założenie firmy. Tutaj jednak warto znaleźć niszę na rynku, która pozwoliłaby Ci na wybicie się i mogła zagwarantować wysokie obroty. Warto postawić również na produkty, które cieszą się w internecie sporym powodzeniem. Przed uruchomieniem sklepu internetowego warto więc zapoznać się z raportami, które zdradzą nam, co Polacy najchętniej kupują w sieci. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska” najczęściej naszym wyborem padają: 

 

  • odzież, akcesoria i dodatki,

  • obuwie, 

  • kosmetyki/perfumy,

  • książki, płyty, filmy,  

  • sprzęt RTV/AGD,

  • odzież sportowa,

  • artykuły dziecięcy/ zabawki.

'

Po wyborze asortymentu, który chcesz sprzedawać, należy rozpocząć poszukiwania dystrybutora. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że stawiając pierwsze kroki w dropshippingu i nie mając jeszcze wypracowanej marki, hurtownie nie będą chętne do dawania specjalnych rabatów czy upustów. Ceny hurtowe mogą więc być wyższe niż w przypadku sprzedawców posiadających już imponującą bazę klientów. 

Dropshipping – wady i zalety 

 

Dropshipping – jak każdy inny model biznesowy – ma swoje wady i zalety. Największym plusem wydaje się łatwość wejścia do świata e-commerce. Założenie e-sklepu działającego w oparciu o model dropshippingu nie narzuca na Tobie wymogu doświadczenia w handlu. Uruchomienie sklepu internetowego nie wymaga tutaj praktycznie żadnych nakładów finansowych. Nie ma również konieczności wynajmowania powierzchni magazynowej czy zatrudniania pracowników obsługujących zamówienia. Nie sposób pominąć tutaj kwestii rozliczeń – za towar płacisz dopiero w momencie, gdy go sprzedasz. Oferujesz więc produkty, w które nie musisz inwestować. Czy wobec powyższego dropshipping ma w ogóle jakieś wady? 

 

Te mogą być związane przede wszystkim z wysyłką towarów. Jeśli oferujesz sprzedaż towarów niższej jakości od oczekiwanej, klient otrzyma niekompletne zamówienie czy towar uszkodzony, zazwyczaj wszystkie reklamacje trafią do sprzedawcy. Warto mieć na uwadze także dużą konkurencję – dzisiejsze życie przeniosło się do internetu. Online kupujemy praktycznie wszystko. 

 

Na koniec pozostaje kwestia, która – choć wydaje się oczywista – bardzo często nie jest wystarczająco przemyślana. W przypadku współpracy z różnymi dystrybutorami, jako pośrednik nie masz kontroli nad łańcuchem dostaw. Może się więc okazać, że klient, który zakupi produkty od różnych dostawców, za przesyłkę zapłaci tylko raz. To Ty, jako sprzedawca, będziesz musiał pokryć koszty wysyłki od każdego dystrybutora. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?