Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Femvertising – jak marki komunikują się z kobietami?

Femvertising – jak marki komunikują się z kobietami?

 
Femvertising – jak marki komunikują się z kobietami?

Specjaliści z branży reklamowej nieustannie zadają sobie pytanie: jaki przekaz trafi do serc konsumentów i tym samym wzbudzi zaufanie do marki i wpłynie na ich decyzje zakupowe? Jaka komunikacja marketingowa będzie odpowiednia dla wybranej grupy docelowej? Jednym ze sposobów na budowanie pozytywnego wizerunku firmy jest poruszanie w czasie kampanii promocyjnej ważnych społecznie tematów, angażujących daną grupę konsumentek. Tak narodził się femvertising, czyli reklamy skierowane do kobiet. Na czym polega tego typu strategia marketingowa? Czy hasła typu „girl power!" czy „likeagirl" wciąż są bliskie współczesnym kobietom?

 

Spis treści

Femvertising – co to? 

 

Mianem femvertisingu można określić ogół działań promocyjnych (komunikacji skierowanej do kobiet, reklam, konkursów, wydarzeń i akcji promocyjnych), które nawiązują do idei feminizmu oraz działalności współczesnego ruchu feministycznego – i przez to starają się dotrzeć do konsumentów, najczęściej kobiet lub reprezentantów młodego pokolenia, lecz nie tylko. 

 

Femvertising nawiązuje do:

 

  • idei empowerment (wzmocnienia znaczenia) kobiet, 
  • idei równości płci,
  • niezależności kobiet (ekonomicznej, społecznej, kulturalnej, psychologicznej),
  • wsparcia dla kobiet w trudnej sytuacji i doświadczających dyskryminacji,
  • walki ze stereotypami (zaangażowania kobiet i dziewcząt w działania stereotypowo przypisywane mężczyznom, zaprzestania ukazywania kobiet w stereotypowych rolach żeńskich),
  • zwiększenia obecności kobiet w mediach i popkulturze,
  • wzmocnienia roli kobiet w społeczeństwie, 
  • idei body positive, promowania różnych kobiet w mediach i kulturze.

 

Jak trafić z reklamą do kobiet? O czym należy pamiętać?

 

Jak promować nowe trendy z szacunkiem dla kobiet i unikając powielania krzywdzących stereotypów? Jaki przekaz oferować swoim odbiorcom? Nie ma jednej odpowiedzi na to, jak budować wizerunek marki oraz jaka komunikacja do kobiet będzie najbardziej wartościowa z punktu widzenia klientek Twojej firmy.

 

Warto jednak mieć na uwadze, że to, w jaki sposób Twoja firma przedstawia kobiety, może przyczyniać się do społecznych zmian, pozytywnych lub negatywnych. Na tym właśnie polega społeczna odpowiedzialność biznesu, na którą zwraca uwagę coraz więcej konsumentów. Ci nie chcą wspierać firm i organizacji, które na przykład posługują się krzywdzącą definicją pięknego ciała i dyskryminują wszystkich, którzy nie wpisują się w dany kanon. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na to, jak wyglądają reklamy, jaką prowadzą narrację, do jakich wartości się odwołują, jakie idee za nimi stoją. Dzisiejszy marketer musi być świadomy i uważny. Zwracać uwagę nie tylko na dosłowną treść, ale i na kontekst.

 

Zauważać konotacje związane z różnymi obciążonymi kulturowo pojęciami. Wiedzieć, jaki język jest inkluzywny, a jaki może być odebrany jako krzywdzący. Rozumieć trudności różnych grup społecznych, szczególnie jeśli te należą do grupy docelowej marki. Strategia sprzedażowa i biznesowa to skomplikowana układanka, wymagająca nie tylko znajomości potrzeb i oczekiwań konsumentów, ale i wartości, z jakimi się utożsamiają. 

 

A zatem jak zdobyć ich zaufanie w kontekście marketingu skierowanego do kobiet? Reklamy femvertisingowe często wykorzystują określony wizerunek kobiety – niezależnej, działającej na przekór stereotypom, wchodzącej np. w role tradycyjnie postrzegane jako męskie, ale też niespełniającej oczekiwań społecznych względem tego, jak powinna wyglądać jako córka, żona czy matka, wybierającej własną drogę. Treści reklamowe nawiązują również do istotnych kwestii społecznych, np. wyrównania wynagrodzeń kobiet i mężczyzn, karmienia piersią w miejscach publicznych, przeciwdziałania stereotypom zawodowym itp.

 

Istotne jest to,  by strategia marketingowa była spójna i pokazywała, że marka wspiera dane wartości nie tylko poprzez jednorazowe hasła, ale złożone działania, na wielu polach. Może to być na przykład linia produktów dla kobiet karmiących piersią, konkurs dla młodych mam, wspieranie fundacji dla samotnych matek, wartościowe publikacje i kolaboracje z ekspertami na temat macierzyństwa i wyzwań z nim związanych itp. Wyrwane z kontekstu hasło, które w żaden sposób nie jest wspierane poprzez inne działania przedsiębiorstwa na rzecz danej grupy, może być odebrane jako cyniczna próba wzbogacenia się na trendzie.

 

 

Femvertising – historia

 

Jako pierwsza kampanię femvertisingową poprowadziła marka Dove w 2004 roku. Do dziś uważa się ją za jedną z najlepiej przeprowadzonych kampanii w XXI w. Marka wysnuła właściwe wnioski z przeprowadzonego wcześniej badania rynkowego, w ramach którego okazało się, że tylko 4% kobiet jest zadowolonych ze swojego wyglądu. W odpowiedzi firma stworzyła kampanię pt. Real beauty (Prawdziwe piękno), której celem było udowodnienie kobietom, że są piękniejsze niż myślą, nie mają powodów do kompleksów, nie powinny oceniać się na podstawie porównania z retuszowanymi zdjęciami w czasopismach i na bilbordach.

 

Femvertising – przykłady

 

Obecnie kampanie femvertisingowe nie są rzadkością. Należą do nich na przykład kampania #Mamamiałarację Nivea, She Moves Mountains – producenta sprzętu sportowego The North Face, #LikeAGirl marki Always, She’s a lady – H&M, #MakeWhatsNext Microsoft czy Until we all win marki Nike.

 

Femvertising – znaczenie

 

Femvertising ma swoich zwolenników i przeciwników. Przeciwnicy wskazują na fakt, że w tego typu marketingu niekiedy cynicznie wykorzystuje się ważną społecznie symbolikę w celach marketingowych, po to, by zwiększyć zyski firmy, a nie dlatego, że dana marka ma coś wspólnego z działaniem na rzecz kobiet.

 

Zwolennicy femvertisingu z kolei twierdzą, że jego celem jest pokazanie prawdziwych bohaterek dnia codziennego, docenienie wartości i potrzeb kobiet, i przez to walka ze stereotypami – taki femvertising spełniać ma zatem ważną funkcję społeczną.

 

Czytaj takżeInspirujące kobiety XXI wieku – wybraliśmy idolki i liderki naszych czasów

 

Femvertising – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Dlaczego femvertising jest ważny dla marek?

 

Femvertising ma  obecnie kluczowe znaczenie dla marek. Przy pomocy inspirujących komunikatów i przełomowych spotów marki mogą promować niezależność i siłę kobiet. Reklamy te łamią stereotypowe podejście do kobiecości i przyczyniają się do bardziej autentycznego postrzegania kobiet i ich roli w społeczeństwie. Dzięki femvertisingowi marki stają się elementem ważnej misji edukacyjnej, co z kolei przyciąga świadomych konsumentów, utożsamiających się z wartościami promowanymi przez firmę. Femvertising ma więc także ogromne znaczenie wizerunkowe oraz marketingowe. 

 

  • Jakie mogą być przykłady femvertisingu?

 

Przykłady udanych kampanii femversitingowych to chociażby kampania Always czy spot Pantene. Obie kampanie reklamowe zmieniły stereotypowe podejście do kobiecości i wspierały kobiety o różnych kształtach sylwetki, różnych typach urody, niekoniecznie wpisujący się w klasyczny kanon piękna. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...

Najnowsze artykuły

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

W grudniu przybywa ofert pracy tymczasowej i zleceń, szczególnie w obszarze handlu, usług transportowo-magazynowych i w animacji czasu wolnego. Agencje pracy poszukują hostess i aktorów do pracy w charakterze Mikołaja, Śnieżynki, Elfa, rozdawania próbek, organizowania zabawy z dziećmi. Pełne ręce roboty mają też pakowacze, brakuje kurierów... Jaka jeszcze praca w grudniu czeka na chętnych?

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?