Grywalizacja - definicja
Grywalizacja to wykorzystywanie mechanizmów charakterystycznych dla gier, aby zmodyfikować zachowania ludzi w sytuacjach niezwiązanych z grami. Po co prowadzi się takie działania? Głównym celem jest zwiększenie zaangażowania w czynność, która może uchodzić za rutynową, nudną czy mało atrakcyjną.
Grywalizacja nazywana jest też gryfikacją oraz gamifikacją. Przykłady wprowadzania elementów gier można znaleźć w wielu dziedzinach. Wykorzystywane są w edukacji, ekologii, marketingu. Zaangażowanie konsumentów w intrygująca i dobrze zaplanowaną rozgrywkę napędza obroty.
Jakie mechanizmy i narzędzia są charakterystyczne dla grywalizacja w sprzedaży i w innych dziedzinach? Gry mogą być zespołowe bądź indywidualne. Odznaki lub poziomy postępu pokazują, jak daleko jest cel. W grach zdobywa się punkty, wirtualne przedmioty albo rozwija umiejętności bohatera. Wzrasta także poziom trudności zadań, a rankingi wzmacniają rywalizację. Często także uczestnicy mają do dyspozycji jakiś kanał komunikacji – forum bądź czat.
Dlaczego gamifikacja w biznesie jest skuteczna? Odpowiedź jest bardzo prosta - ludzie lubią gry. Wirtualne wyzwania, zdobywanie punktów i bonusów, samodoskonalenie, wskakiwanie na nowy poziom i przede wszystkim rywalizacja - to wszystko sprawia, że nawet nudne zajęcie może stać się fascynujące.
Grywalizacja - przykłady
Jeśli chodzi o grywalizację, przykłady można mnożyć. Wiele sklepów i firm usługowych udostępnia mobilne aplikacje, dzięki którym budują wizerunek marki. Takie działania są często bardziej skuteczne niż zwykła reklama. Gra dla klientów jednej z pizzerii polega na prowadzeniu restauracji, przygotowywaniu pizzy i obsługiwaniu gości. Przy okazji w każdej chwili można złożyć zamówienie.
Jedna z sieci supermarketów zaproponowała rozbudowaną grę, w której można rywalizować z innymi, prowadząc własny sklep. 100 poziomów do przejścia i realne zadania, takie jak zatowarowanie, dekorowanie przestrzeni i obsługa klientów angażują graczy. Dodatkowo poznają oni czasowe promocje i zdobywają punkty przekładające się na rzeczywiste rabaty i w grze mają dostęp do sezonowych produktów, które w tym samym czasie można kupić w sklepie.
Producent klocków dla dzieci stworzył grę w której zbiera się monety i odblokowuje dostęp do wirtualnych zestawów. Jest ona przeznaczona dla dzieci, twórcy zaznaczają, że zawiera ciekawe i niekonwencjonalne scenariusze zabaw, mogące być pretekstem do rozmów z najmłodszymi.
Możliwości jest bardzo dużo. Aby rozgrywka była atrakcyjna, musi być angażująca i przynosić radość. Dlatego ogromną rolę odgrywają dobrze przemyślana strategia i scenariusz. Jeśli gra nie będzie motywować do działania wewnętrznie (a osiąganie poziomów czy wyróżnień nie stanie się wyzwaniem), będzie nieskuteczna.
Grywalizacja w firmie - jak jest wykorzystywana?
Grywalizacja dla firm, wykorzystywana w HR, może także wzmacniać integrację między pracownikami i motywować. Buduje społeczność, którą łączy wspólny cel. Planując wprowadzenie elementów gry do przedsiębiorstwa, trzeba jednak dokładnie zbadać sytuację i ocenić, jakie czynniki mogą być atrakcyjne dla potencjalnych graczy.
Ich zainteresowanie musi wynikać z wewnętrznej potrzeby. Gra oparta na strachu przed przegraną i byciem najsłabszą jednostką w zespole to bardzo nietrafiony pomysł i może wywołać rezultat odwrotny do zamierzonego. Np. w firmie, która chce zmotywować pracowników do szybszego i efektywniejszego wypełniania obowiązków, rywalizacja i publikowanie listy najlepszych pracowników może wywołać niezdrową konkurencję i sprawić, że będą oni szukać sposobów na podniesienie swojej pozycji w rankingu w niezadowalający sposób, przyspieszając obsługę, ale jednocześnie obniżając jej jakość.