Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Handel w niedziele – co się zmieniło?

Handel w niedziele – co się zmieniło?

 
Handel w niedziele – co się zmieniło?

Ustawa o handlu w niedziele wprowadziła znaczne ograniczenia zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Zgodnie z nią w 2020 r. mamy tylko 7 niedziel handlowych, w tym dwie przypadają na kwiecień. Czy z uwagi na epidemię koronawirusa zakaz handlu w niedzielę zostanie zniesiony?

 

Zgodnie z przywołaną ustawą niedziele handlowe w 2020 r. to:

  • 26 stycznia 2020 r.,
  • 5 kwietnia 2020 r.,
  • 26 kwietnia 2020 r.,
  • 28 czerwca 2020 r.,
  • 30 sierpnia 2020 r.,
  • 13 grudnia 2020 r.,
  • 20 grudnia 2020 r.

Warto przypomnieć też, że w sobotę poprzedzającą Niedzielę Wielkanocną handel odbywa się tylko do 14:00.

 

Niemniej, w okresie pandemii zmieniają się przyzwyczajenia zarówno konsumentów, jak firm prowadzących działalność sprzedażową. W sklepach może przebywać ograniczona liczba osób (trzykrotność liczby kas), co więcej w godzinach 10:00-12:00 każdego dnia zakupy robią wyłącznie osoby w wieku 65+. Ograniczenia powodują, że przed drzwiami sklepów tworzą się nieraz duże kolejki. Pojawia się pytanie, czy zniesienie zakazu handlu w niedziele pomogłoby z jednej strony w ich rozładowaniu, a z drugiej zwiekszyłoby dochody firm handlowych.

 

Handel w niedziele: zmiany

 

31 marca 2020 r. weszła w życie tzw. ustawa antykryzysowa, czyli Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Cel Tarczy Antykryzysowej z założenia jest jasny – ma pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu obniżenia lub nawet całkowitego braku popytu na towary i usługi, chronić miejsca pracy, zapobiegać zamykaniu firm.


Kwestia zakazu handlu w niedziele i święta jest poruszona w art. 15i.:

 

1. W związku z wystąpieniem COVID-19 w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu zakaz, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2019 r. poz. 466), nie obowiązuje w niedziele w zakresie wykonywania czynności związanych z handlem, polegających na rozładowywaniu, przyjmowaniu i ekspozycji towarów pierwszej potrzeby oraz powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania takich czynności.
2. Zwolnienie z zakazu, o którym mowa w ust. 1, nie obowiązuje w niedziele, w które przypada święto.

 

Cel zmian w zakazie handlu

 

Powyższy zapis oznacza, że nadal obowiązują niedziele wolne od handlu, a więc – prócz wybranych dni w roku – sklepy w niedziele pozostają zamknięte. Jednak personel w niedziele może wykonywać inne czynności wiążące się ze sprzedażą, jak przyjmowanie czy układanie towarów na półkach.

 

To udogodnienie, które pozwala placówkom handlowym na większą swobodę planowania czynności związanych z przyjmowaniem i rozmieszczeniem towarów. Warto też pamiętać, że dzięki tej zmianie część niezbędnych prac rozciąga się w czasie, a więc wymaga obecności mniejszej liczby personelu o jednej porze w tym samym miejscu – a to ma duże znaczenie w przypadku pandemii.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Asystent / Asystentka ds. Wsparcia Dyrektora Technicznego

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   dziś wygasa
    asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie Dyrektora Technicznego w codziennej pracy (organizacja podróży służbowych, zarządzanie kalendarzem, przygotowywanie prezentacji i innych dokumentów); Monitorowanie rynku i wyszukiwanie ogłoszeń o postępowaniach przetargowych; Bieżące i efektywne monitorowanie...
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.