Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kontroler ruchu lotniczego – jak zostać, czy to dobry zawód?

Kontroler ruchu lotniczego – jak zostać, czy to dobry zawód?

 
Kontroler ruchu lotniczego – jak zostać, czy to dobry zawód?

Kontroler ruchu lotniczego – zawód, który dziś ma zaledwie nieco ponad 600 przedstawicieli w Polsce. Będzie ich więcej, bo Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi rekrutację na kurs kontrolerów. „Zdobycie elitarnego zawodu, dającego przynależność do ściśle wyselekcjonowanej, doskonale przeszkolonej i niezwykle ambitnej grupy profesjonalistów, to obecnie cel wielu młodych osób. Jeśli dodamy do tego niekwestionowany prestiż, dobre wynagrodzenie, topowe zaplecze socjalne i ponadrynkowe benefity pracownicze, a jednocześnie brak dress codu, konieczności codziennego porannego wstawania do pracy i spędzania 8 godzin za biurkiem, to rysuje nam się obraz zawodu doskonałego” – tak PAŻP zachęca kandydatów do rekrutacji na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego. Jak nim zostać i jakie wymagania należy spełnić? 

 

Spis treści

Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?

 

Każdego dnia na pokładach samolotów przelatujących nad terytorium Polski znajduje się blisko pół miliona pasażerów. Może się wydawać, że nad ich bezpieczeństwem czuwają przede wszystkim ci, którzy znajdują się z nimi na pokładzie w przestworzach. Tymczasem jest pewne naziemne stanowisko, które także odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na pokładach samolotów. To kontroler ruchu lotniczego – osoba wyszkolona i zatrudniona przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP). 

 

Pamiętaj! 

 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w Polsce instytucją, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. 

 

Według danych PAŻP dziś o bezpieczeństwo pasażerów dba 614 kontrolerów ruchu lotniczego. Są to najwyższej klasy specjaliści, którzy obsługując setki tysięcy lotów rocznie, dbają o to, by każdy start i każde lądowanie samolotu odbywało się bezpiecznie. Jest to zawód niezwykle prestiżowy. Zarazem ma jednak bardzo wysoki próg wejścia. Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego i jakie predyspozycje są niezbędne w tym zawodzie? 

 

Wśród kluczowych wymagań stawianych kandydatom na kontrolerów ruchu lotniczego wymienić możemy przede wszystkim takie umiejętności jak:

 

  • wysoko rozwinięta wyobraźnia przestrzenna,

  • spostrzegawczość,

  • umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu,

  • zdolności analityczne,

  • samodzielność w działaniu przy jednoczesnej umiejętności współpracy w zespole,

  • doskonała znajomość języka angielskiego, 

  • nienaganna dykcja,

  • odporność na stres. 

 

Jaką drogę musi przejść kandydat, który aspiruje do miana kontrolera odpowiadającego za bezpieczeństwo ruchu lotniczego? 

 

Pierwszym i najważniejszym etapem jest ukończenie kursu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Pomimo ogromnej liczby chętnych, wstępną selekcję przechodzą nieliczni. Sama selekcja jest dopiero początkiem długiej drogi, jaką musi przejść kandydat do uzyskania licencji. Nabór na kurs składa się z kilku elementów, wśród których wymienić należy chociażby: 

 

  • wypełnienie formularza aplikacyjnego, 
  • kompetencyjne testy komputerowe,
  • test psychologiczny,
  • rozmowę kwalifikacyjną, 
  • badania medyczne.

 

Czytaj takżeWork life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute

 

Kontroler ruchu lotniczego – kurs i cena

 

Osoby, które chcą wykonywać prestiżowy zawód kontrolera ruchu lotniczego, muszą ukończyć 2-letni kurs organizowany przez PAŻP. Z informacji udostępnionych w ogłoszeniu rekrutacyjnym wynika, że kurs na kontrolera ruchu lotniczego dzieli się na trzy etapy.

 

  • Kontroler lotów – etapy szkolenia:

 

    • Etap I

 

Kurs teoretyczny (z wynagrodzeniem miesięcznym równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający około 6 miesięcy w Warszawie.

 

    • Etap II

 

Kurs symulatorowy (z wynagrodzeniem równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający około 6 miesięcy w Warszawie lub w Poznaniu.

 

    • Etap III 

 

Kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6000 zł miesięcznie) trwający około 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce. 

 

Przygotowania do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego są bardzo wymagające. Jak podaje PAŻP, każdy kandydat musi zdać wiele egzaminów, które warunkują przejście do kolejnego etapu. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15, a obecność na wszystkim zajęciach jest obowiązkowa. W praktyce oznacza to, że kandydaci na kontrolerów ruchu lotniczego nie mają możliwości pogodzenia równolegle różnych aktywności, takich jak chociażby praca w pełnym wymiarze godzin. Końcowym etapem kursu jest przystąpienie do państwowego egzaminu. 

 

Pamiętaj! 

 

Jak wylicza PAŻP, wyszkolenie jednego kontrolera to koszt dla Agencji rzędu od 600 tys. zł, nawet do 1 mln zł. To, co jednak istotne – w trakcie nauki każdy kursant otrzymuje minimalne wynagrodzenie w ramach umowy o pracę.

 

 

Kontroler ruchu lotniczego – jak wygląda praca?

 

Praca na lotnisku – a w szczególności praca jako stewardessa, pilot czy właśnie jako kontroler ruchu lotniczego – malują się jako pełne wyzwań, ale i niezwykle atrakcyjne zawody. Z pewnością – zawody wymagające i obiciążające psychicznie. Co więcej, to właśnie praca kontrolera ruchu lotniczego uznawana jest za jedno z najbardziej stresujących i odpowiedzialnych zajęć. W końcu to właśnie od niego zależy w dużej mierze bezpieczny start i szczęśliwe lądowanie samolotu. Niejednego, ponieważ w jednej chwili może on obsługiwać nawet kilka czy kilkanaście lotów. 

 

Jest to osoba odpowiedzialna za kierowanie ruchem samolotów, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. To właśnie do kontrolera ruchu lotniczego należy wydawanie zezwoleń na starty i lądowania. Pracownik dba przy tym o sprawny przepływ ruchu lotniczego. Sprawuje kontrolę statków powietrznych, monitoruje trajektorię ich lotów i koordynuje działania z innymi służbami lotniczymi. To w jego gestii leży również utrzymywanie odpowiedniej separacji między samolotami tak, by uniknąć kolizji. W tym celu korzysta z zaawansowanych systemów radarowych oraz komunikacyjnych, wydając jednocześnie zezwolenia załogom kokpitowym samolotów. To właśnie jego zgoda jest konieczna do tego, aby piloci mogli podejmować konkretne czynności podczas rejsu. Kontroler ruchu lotniczego jest więc człowiekiem, który musi doskonale radzić sobie w stresie i mieć umiejętność pracy w sytuacjach kryzysowych. Od tego, czy jest biegły w swoich działaniach, każdego dnia zależy życie i zdrowie wielu osób.

 

Pamiętaj! 

 

Kontroler ruchu lotniczego, wykorzystując systemy radarowe i metody wizualne, ma na celu prowadzenie bezpiecznego i płynnego przepływu ruchu lotniczego. 

 

Każdemu kontrolerowi ruchu lotniczego jest jednak przydzielony określony sektor. 

 

Czy kontrola ruchu lotniczego jest stresującą pracą?

 

Praca wymagająca nieustannej koncentracji. Konieczność podejmowania słusznych decyzji, niejednokrotnie pod presją czasu. Świadomość, że najmniejszy błąd i niedopatrzenie może nieść za sobą tragiczne skutki. Umiejętność stawiania czoła wielu wyzwaniom związanym między innymi z trudnymi warunkami atmosferycznymi, zmianami planów lotów czy awariami – to codzienność kontrolera ruchu lotniczego. Niezależnie od okoliczności muszą oni działać tak, by zapewnić bezpieczeństwo, płynność i niezawodność w przepływie samolotów zarówno na ziemi, jak i w przestworzach. Na co jeszcze musi przygotować się pracownik w tym zawodzie? W czym tkwi największa trudność i wyzwanie? Jak czytamy na stronie PAŻP:

 

„Kontroler musi wciąż przewidywać, jak zaplanować sytuację w przestrzeni powietrznej w danym momencie, by zapewnić sprawny i co najważniejsze – bezpieczny lot każdemu statkowi powietrznemu. Poza tym, co nie mniej ważne, powinien potrafić zareagować prawidłowo na każdą najmniej spodziewaną sytuację, jaka może mieć miejsce w jego przestrzeni powietrznej. A sytuacja ta potrafi zmieniać się błyskawicznie”.

 

Kontroler ruchu lotniczego – zarobki

 

Praca na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego jest pracą niezwykle wymagającą, odpowiedzialną i wysoce stresogenną. Jednocześnie może to być praca marzeń. Czynnikiem, który mógłby wynagradzać trudy związane z tą profesją, jest wynagrodzenie. Zatem, jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego w Warszawie?

 

Zarobki kontrolera ruchu lotniczego uzależnione mogą być między innymi od stażu pracy czy obszaru, na którym się pracuje. Zazwyczaj wynoszą one od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

 

Jeszcze w 2020 roku rzecznik prasowy PAŻP informował, że średnia pensja kontrolera ruchu lotniczego w Warszawie, zatrudnionego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, wyniosła 32 576 zł brutto.

 

Jak wynika jednak z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń Sedlak&Sedlak, w styczniu 2024 roku mediana zarobków kontrolerów ruchu lotniczego wynosiła 14 800 zł, a na zarobki powyżej 21 140 zł brutto mogła liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych pracowników.

 

Kontroler ruchu lotniczego – ryzyko zawodowe

 

Każdy najmniejszy błąd w pracy kontrolera ruchu lotniczego może mieć poważne konsekwencje. Może doprowadzić do katastrof lotniczych, narazić zdrowie i życie wielu osób. A jak wygląda ryzyko zawodowe z perspektywy pracownika PAŻP? 

 

Długotrwały stres może prowadzić do wypalenia zawodowego, problemów natury psychicznej i fizycznej. W trosce o jak najlepszą kondycję psychiczną i fizyczną, kontrolerzy regularnie uczestniczą w szkoleniach, które mają pomóc im radzić sobie ze stresem i sytuacjami kryzysowymi.

 

Kontrolerzy pracują w specjalnie zaprojektowanych centrach kontroli, które wyposażone są w zaawansowane systemy technologiczne. Kontrolerzy, swoje obowiązki służbowe wykonują na siedząco, monitorując ruch za pomocą radarów czy komunikacji z pilotami. Kluczowe znaczenie w ich codziennej pracy ma ergonomia stanowiska, na którym pracują. To, jest zaprojektowane tak, by możliwie zminimalizować fizyczne obciążenia, jednocześnie umożliwiając jak najbardziej efektywną i bezpieczną pracę. 

 

Wyzwaniem dla niektórych może być również system pracy – pracują oni 365 dni w roku – w systemie zmianowym, łącznie ze świętami.

 

 

Kontroler ruchu lotniczego – gdzie szukać ofert pracy?

 

Osoby, które chciałyby realizować się w zawodzie kontrolera ruchu lotniczego, mają do przebycia długą i wymagającą drogę. Przejście procesu rekrutacji, ukończenie kursu na KRL i zdobycie licencji kontrolera ruchu lotniczego otwiera jednak furtkę do realizacji marzeń. Oferty związane z pracą na lotnisku znajdziemy w wielu popularnych wyszukiwarkach ogłoszeń pracy. Sprawdzaj obszar zawodowy Transport / Spedycja na Praca.pl.

 

Oferty skierowane do przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego znajdziesz na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W zakładce „Kariera” publikowane są wszystkie informacje na temat aktualnie prowadzonych rekrutacji.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Kontroler ruchu lotniczego – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Ile godzin pracuje kontroler ruchu lotniczego?

 

Dyżur kontrolera ruchu lotniczego trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny pracownik spędza na stanowisku operacyjnym. Po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej, kontrolerowi należy się obowiązkowa przerwa.

 

  • Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego w Warszawie?

 

W 2020 roku PAŻP podawała, że wysokość pensji kontrolerów ruchu lotniczego z Warszawy to średnio 32 tys. zł brutto miesięcznie. Z kolei według portalu wynagrodzenia.pl w 2025 roku mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 14 800 zł, a najlepsi mają szansę na zarobki powyżej 21 140 zł. 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.