Profesjonalista
Profesjonalizm wiąże się z obszerną wiedzą na dany temat, a także z odpowiednim podejściem do wykonywanych obowiązków. Naukowa droga do bycia profesjonalistą jest raczej zrozumiała. Kolejne stopnie na uczelniach, projekty badawcze, publikacje, kursy i szkolenia to elementy, które świadczą o tym, że dana osoba poszerza swoje zaplecze wiedzowe. Stara się nie tylko zagłębić w teorię, ale odpowiednio ją wykorzystać.
Profesjonalista na rynku pracy
Oprócz posiadania odpowiedniego zaplecza teoretycznego, kwalifikacji, dużo zależy od tego, jak wykonujemy swoje obowiązki zawodowe. W jaki sposób tu wykazać się profesjonalizmem? Można zdefiniować kilka prostych zasad.
1. Profesjonalista szanuje współpracowników - wykonuje swoje obowiązki tak, by nie blokować innych w wykonywaniu ich obowiązków. Jest też otwarty na nowe pomysły, innowacje. Nie stawia na swoje rozwiązania, ale na takie, które są najlepsze - dla projektu, zespołu czy przedsiębiorstwa.
2. Dba o terminowość - zarówno wykonywanych projektów jak i obecności na różnego typu wydarzeniach. Profesjonalista nie spóźnia się na spotkania, nie oddaje projektów kilka dni po terminie. Jeśli taka sytuacja jednak musi mieć miejsce, to odpowiednio wcześniej uprzedza zainteresowaną stronę.
3. Profesjonalista raczej nie manifestuje swojej wiedzy. Jeśli jest to potrzebne, stara się przekazać ją innym.
4. Jest osobą stabilną - nie zmienia zdania co pięć minut, ani ze względu na to, w jakim stanie emocjonalnym się znajduje.
5. Zna swoje słabe i mocne strony. Potrafi to wykorzystać. Kiedy jest pewny posiadanej wiedzy i proponowanych rozwiązań, umie to rzeczowo uargumentować. Jeśli natomiast brak mu wykształcenia w danym zakresie to albo ją zdobędzie, albo poradzi się specjalisty w wybranej materii.
Profesjonalista w jednej dziedzinie
Istnieje popularne powiedzenie, że „jeśli ktoś jest od wszystkiego, to jest do niczego”. Ciężko jest więc, by jeden pracownik w przedsiębiorstwie znał się na każdej dziedzinie i umiał wszystko zrobić sam. Trzeba mieć to na uwadze, poszukując idealnych pracowników. Jeśli ktoś będzie chciał nam wmówić, że potrafi zrobić każdą rzecz, o którą go spytamy, to może się okazać, że zna tematy tylko pobieżnie.
Trudno jest bowiem, by profesjonalista nieruchomości był jednocześnie specjalistą od medycyny, znał się na prawie i do tego zajmował się np. programowaniem. Oczywiście nie wykluczamy zaistnienia takich przypadków, jednak zdarzają się raczej rzadko. Bycie profesjonalistą wymaga czasu i poświęceń.