Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak pozyskać klienta?

Jak pozyskać klienta?

 
Jak pozyskać klienta?

Pozyskiwanie klientów

 

W związku z tym, że dane przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą określonych produktów i usług, to jego przyszłość będzie zależała od liczby klientów i przeprowadzonych transakcji.

 

Jednym z kluczowych elementów prowadzenia działalności będzie więc pozyskiwanie klientów. Trzeba zwrócić uwagę, że sprzedaż i towarzyszące jej techniki wyglądają obecnie zupełnie inaczej, niż jeszcze parę lat temu. To, co kiedyś miało generować wysoką sprzedaż, dziś już raczej irytuje i odstrasza potencjalnych nabywców.

 

Jak dotrzeć do klienta

 

W określaniu procedur na to, jak pozyskać klienta, najważniejsze jest zorientowanie się, kim ten klient jest – czyli tzw. zdefiniowanie grupy docelowej. Niektóre metody mogą np. zadziałać, kiedy będziemy chcieli sprzedać elektronarzędzia, a inne przy próbie zdobycia klientów do zakupu eleganckiej, wyjściowej biżuterii.

 

Znając preferencje klientów, będzie można dopasować skuteczne działania na wielu obszarach. Próby pozyskiwania nowych zwolenników marki można prowadzić w różnych kanałach: social media, kontakt bezpośredni, telewizja, radio, ulotki i wiele innych.

 

Metody pozyskiwania klientów

 

W zależności od branży proponuje się rozmaite metody pozyskiwania klientów. Jednym z ważnych elementów sprzedaży jest posiadanie wizerunku „zaufanej marki”.
Na początku działania firmy nie jest to oczywiście takie proste, ale już sam sposób prowadzenia strony internetowej, bloga, czy sklepu, może dużo powiedzieć o tym, jakie jest dane przedsiębiorstwo. Jeśli wszystko jest zorganizowane porządnie, systematycznie, z poszanowaniem odbiorcy (klienta) to istnieją duże szanse, że ktoś zainteresuje się taka firmą (bardziej niż jednostką, która nie funkcjonuje w social mediach, nie ma dedykowanej strony, nie udziela się na forach itp.).

 

Współcześnie, do pozyskiwania nowych klientów, w dużej mierze wykorzystuje się media społecznościowe. Tworzenie stron, sklepów, blogów firmowych jest podstawą, by przedstawić swoje produkty lub usługi. Jednak trzeba podjąć dodatkowo odpowiednie kroki, by ktoś na te strony mógł dotrzeć.


Stosuje się do tego np. odpowiednie narzędzia, mierzące statystyki stron (np. z jakich obszarów pochodzą użytkownicy, jak długo pozostają na stronie).

 

W przypadku większości działalności ważne jest, by nie tylko pozyskać nowych klientów, ale też zatrzymać ich na dłużej. Specjalne programy lojalnościowe, rabaty, promocje czy dodatkowe usługi rzeczywiście pozwalają na powrót do zakupów (tego samego produktu lub innego produktu tej samej marki). Jeśli informacja o takich udogodnieniach się rozniesie, może pomóc w pozyskiwaniu kolejnych zainteresowanych.

 

Aktywne pozyskiwanie klientów

 

Ważnym sposobem zdobywania nowych obszarów sprzedaży jest tzw. aktywne pozyskiwanie klientów. To najczęściej zadanie powierzane konkretnym osobom, lub całym działom handlowym. Specjalne strategie odpowiednio przeszkolonych pracowników polegają na samodzielnym wyszukiwaniu jeszcze niezainteresowanych konsumentów.

 

Mimo, że nie jest to metoda, w której klient sam znajduje dany produkt lub markę, to jednak przeprowadzona na wysokim poziomie, może pomóc pozyskać klientów na dłuższą współpracę. Wspomóc te działania może również przyznanie dedykowanego opiekuna, który będzie dbał o jego aktualne potrzeby.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.