Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak wycenić swoją pracę

Jak wycenić swoją pracę

 
Jak wycenić swoją pracę

Przed osobami rozpoczynającymi własną działalność stoi wiele wyzwań – wybór lokalizacji, formy promocji, dostawców. Nim wejdą na rynek, przyszli przedsiębiorcy analizują każdy szczegół. W tym, jak wycenić swoją pracę i wprowadzić ją do sprzedaży?

 

Wycena pracy – jak się do tego zabrać?

 

Określenie stawki za wykonaną usługę lub sprzedawany towar nie jest łatwe. Zbyt wysoka cena może odstraszyć klientów, zbyt niska spowodować spadek motywacji do pracy i kłopoty finansowe. Jednak istnieją pewne elementy, których rozpatrzenie pomoże w ukształtowaniu odpowiednich kwot. Nie wszystkie pasują do każdego rodzaju działalności, jednak przeanalizowanie każdego z nich pozwoli wyznaczyć składowe, które należy wziąć pod uwagę w ustalaniu cen. Co to za elementy?

 

Jak wycenić swoją pracę – najważniejsze elementy

 

Z pewnością pod uwagę należy wziąć wszelkie koszty związane z działalnością – zakup narzędzi, materiałów, dojazdów, wysyłek. Konieczne jest także uwzględnienie płatności związanych z samą działalnością – składki odprowadzane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, podatkowe, księgowe. Kiedy ustalimy już cały zakres zobowiązań pieniężnych, jakie będziemy musieli odprowadzać co miesiąc, wtedy do tej kwoty dodajemy marżę – czyli procent, który chcemy zarobić „na czysto”.

 

Przy określaniu marży (czyli pośrednio wyceny naszej pracy) trzeba przeanalizować ceny proponowane przez konkurentów. Jednak niekoniecznie w celu zastosowania podobnych wartości u siebie. Porównanie tego, co oferują inni przedsiębiorcy, do tego, co znajduje się w propozycjach naszej firmy, pozwoli sprawdzić, jak bardzo możemy podwyższyć stawki, albo stwierdzić konieczność obniżek. Dla przykładu, jeśli ktoś ma w ofercie stylizacji paznokci różne rodzaje lakierów, dodatków i ozdób, z pewnością wyceni siebie wyżej, niż kosmetyczka używająca tylko podstawowych produktów.

 

Kolejnym wyznacznikiem ceny jest klient i to, ile jest gotów wydać na dany produkt lub usługę. Jeśli ma już wyrobioną opinię na temat konkretnego towaru – zbyt wysoka i zbyt niska cena mogą spowodować, że konsument zrezygnuje z zakupu. Większe możliwości mamy wprowadzając nowy produkt, gdy nie ma porównania na rynku. Wtedy można metodą prób i błędów odnaleźć optymalną kwotę.

 

Jako ostatni czynnik przeanalizujmy czas pracy. To wytyczna, która uzmysłowi nam, ile pracy wkładamy w wykonanie produktu, usługi i ile jesteśmy w stanie zarobić np. w miesiącu. Cena 50 zł za coś, co robimy przez dwa dni, raczej nie przyniesie nam satysfakcjonujących zarobków.

 

Powyższe porady są bardzo ogólne, należy je więc przeanalizować w kontekście prowadzonej przez nas działalności. Warto też dodać, że nic nie stoi na przeszkodzie, by źle ustalone stawki zmieniać – oczywiście z rozsądkiem i po dogłębnej analizie. Metodą prób i błędów z pewnością dojdziemy do najkorzystniejszych stawek.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.