Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Korekta JPK – kiedy i jak skorygować jednolity plik kontrolny

Korekta JPK – kiedy i jak skorygować jednolity plik kontrolny

 
Korekta JPK – kiedy i jak skorygować jednolity plik kontrolny

JPK, czyli Jednolite Pliki Kontrolne są plikami, które mają obowiązek wysyłać podatnicy VAT, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. JPK zawierają informacje dotyczące transakcji kupna-sprzedaży, zgodne z danymi podawanymi w rozliczeniu VAT. Co jednak w sytuacji, gdy podatnik się pomylił? Jak wygląda korekta JPK?

 

Przypomnijmy, że plik wysyłany jest na żądanie urzędu skarbowego oraz do każdego 25. dnia miesiąca i zawiera dane dotyczące miesiąca poprzedzającego ten, w którym został wysłany. Jeśli 25. dzień miesiąca to sobota lub dzień ustawowo wolny od pracy, wówczas przedsiębiorca ma czas do najbliższego kolejnego dnia roboczego.

 

Korekta deklaracji JPK

 

JPK jest plikiem, dlatego przekazywany jest wyłącznie drogą elektroniczną. Podatnik generuje go za pomocą specjalnego programu, a następnie przekazuje do Ministerstwa Finansów i pobiera UPO – Urzędowe Potwierdzenie Odbioru. By wygenerować plik, konieczne jest uwierzytelnienie danych za pomocą:
• kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• Zaufanego Profilu,
• danych autoryzujących.

 

Nie ma możliwości przesłania JPK inaczej niż drogą elektroniczną. Elektroniczne jest zatem również sprostowanie tego dokumentu. Jak zrobić korektę JPK?

 

Korekta pliku JPK – ważne zasady

 

Nie zawsze konieczność dokonania zmiany w JPK musi wynikać z błędu przedsiębiorcy czy osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości w firmie. Zdarza się, że przedsiębiorstwo otrzymuje faktury korygujące od kontrahenta po czasie, w którym dokonano już zamknięcia miesiąca i wysłano plik.

 

Płatnik powinien dokonać korekty w taki sposób, by dane z JPK były zgodne z rozliczeniem podatku VAT.

Korekta jest generowana za pomocą dedykowanego programu, na przykład bezpłatnych e-mikrofirma i Klient JPK 2.0 dla odpowiednio mikro- i większych przedsiębiorstw.

 

Każda kolejna korekta JPK_VAT otrzymuje numer, który podatnik powinien wpisać w kolumnie „Cel złożenia” (np. 0, 1, 2, 3 dla następujących po sobie plików korygujących za ten sam okres). Podatnik może złożyć tyle korekt, ile to konieczne – nie ma żadnych ograniczeń ilościowych.

 

Istotne jest to, że zmiana w rozliczeniu VAT powoduje obowiązek przesłania sprostowanego JPK w całości. Innymi słowy plik musi zawierać komplet danych, a nie tylko te partie, które zostały poprawione. Podstawą do wysłania korekty są nie tylko błędy w rozliczeniu, ale również na przykład błędne dane adresowe czy numer ewidencji podatkowej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    5 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.