Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

 
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja

 

Coraz częściej zakupy zaczynamy od dokładnego reaserchu w sieci – porównania parametrów, jakości produktu, opinii o producencie i wyszukania najbardziej atrakcyjnej cenowo propozycji. Z tego względu zabieganie o klienta rozpoczyna się bardzo wcześnie – aby coś sprzedać, firmy muszą przekonać do siebie konsumentów, niejako przygotować ich do zakupu. Jedną z metod, która na to pozwala, jest lead nurturing.

Lead to osoba bądź też firma, którą można uznać za potencjalnie zainteresowaną zakupem. Z własnej woli zostawiła swoje dane, wypełniając formularz na stronie internetowej lub skontaktowała się inną drogą, np. telefonicznie bądź wysyłając e-mail.

Lead jednak jeszcze nie jest klientem i fakt, że szuka informacji o produkcie, nie oznacza, iż na pewno zdecyduje się sfinalizować transakcję. Formularz kontaktowy mogła przecież wypełnić osoba, która np. chciała wziąć udział w konkursie albo otrzymać firmowy newsletter w celach informacyjnych. M.in. z tego powodu w marketingu stosuje się następujący podział:

- Leady gorące, czyli klienci gotowi i zdecydowani na zakup, których należy szybko obsłużyć. Mają już określoną wiedzę o produkcie, dlatego negocjacje zazwyczaj są bardzo konkretne i nie trwają długo.

- Leady ciepłe – to ci, którzy są zainteresowani zakupem, ale niekoniecznie w danym momencie. Ważne, aby utrzymywać z nimi relacje i niejako przygotowywać grunt, po to aby za jakiś czas stali się gorącymi leadami.

- Leady zimne to konsumenci aktualnie niezainteresowani zakupem, jednak posiadający cechy, które pozwalają przypuszczać, że w przyszłości mogą stać się leadami ciepłymi a następnie gorącymi. Aby tak się stało, firma powinna utrzymywać z nimi kontakt, nie musi jednak podejmować natychmiastowych kroków.

Pozyskiwanie klientów jest kosztowne, dlatego w strategii marketingowej ważne są wszelkie działania, zmierzające do tego, aby klienta nie stracić. Liczy się dostarczenie mu niezbędnej do podjęcia decyzji wiedzy, uzyskanie zaufania po to, aby ostatecznie wrócił do firmy zdecydowany na skorzystanie z oferty, świadomy jej zalet i przekonany o słuszności swojej decyzji.

Zadania te spełnia lead nurturing i jest on coraz powszechniejszy w marketingu online. Polega na budowaniu relacji z potencjalnym klientem, na edukowaniu leadów, które nie są gotowe na zakup, ale dzięki więzi z firmą i jej pozytywnemu wizerunkowi zdecydują się na dokonanie transakcji. Inaczej mówiąc, lead nurturing system wysyłki automatycznych wiadomości, które przekonują leady do przeobrażenia się w klientów.

 

Lead nurturing – jak zastosować w biznesie?


Angielskie nurturing oznacza dosłownie pielęgnować, wychowywać. Jak to wygląda w e-marketingowej praktyce? Najpopularniejszym i jednocześnie najtańszym narzędziem służącym do podtrzymywania relacji z leadami jest e-mail marketing. Regularny newsletter  przypomina odbiorcom o firmie i przekazuje istotne dla nich informacje.

W tym miejscu nasuwa się pytanie, na podstawie czego można ocenić, jakich treści oczekują potencjalni klienci. Odpowiedź przynosi marketing automation. Lead nurturing, aby był skuteczny, musi zostać trafnie zaplanowany. Automatyzacja marketingu to wykorzystywanie oprogramowania, które usprawnia procesy marketingowe, reklamowe i sprzedażowe. Program identyfikuje leady i monitoruje ich zachowania dzięki plikom cookies, a następnie segmentuje je ze względu na konkretne cechy. Dzięki temu wiadomo, czego potrzebuje dany lead (w jakim stopniu jest zdecydowany na zakup) i w jaki sposób spersonalizować komunikację, aby do niego dotrzeć.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    11 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.