Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

 
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja

 

Coraz częściej zakupy zaczynamy od dokładnego reaserchu w sieci – porównania parametrów, jakości produktu, opinii o producencie i wyszukania najbardziej atrakcyjnej cenowo propozycji. Z tego względu zabieganie o klienta rozpoczyna się bardzo wcześnie – aby coś sprzedać, firmy muszą przekonać do siebie konsumentów, niejako przygotować ich do zakupu. Jedną z metod, która na to pozwala, jest lead nurturing.

Lead to osoba bądź też firma, którą można uznać za potencjalnie zainteresowaną zakupem. Z własnej woli zostawiła swoje dane, wypełniając formularz na stronie internetowej lub skontaktowała się inną drogą, np. telefonicznie bądź wysyłając e-mail.

Lead jednak jeszcze nie jest klientem i fakt, że szuka informacji o produkcie, nie oznacza, iż na pewno zdecyduje się sfinalizować transakcję. Formularz kontaktowy mogła przecież wypełnić osoba, która np. chciała wziąć udział w konkursie albo otrzymać firmowy newsletter w celach informacyjnych. M.in. z tego powodu w marketingu stosuje się następujący podział:

- Leady gorące, czyli klienci gotowi i zdecydowani na zakup, których należy szybko obsłużyć. Mają już określoną wiedzę o produkcie, dlatego negocjacje zazwyczaj są bardzo konkretne i nie trwają długo.

- Leady ciepłe – to ci, którzy są zainteresowani zakupem, ale niekoniecznie w danym momencie. Ważne, aby utrzymywać z nimi relacje i niejako przygotowywać grunt, po to aby za jakiś czas stali się gorącymi leadami.

- Leady zimne to konsumenci aktualnie niezainteresowani zakupem, jednak posiadający cechy, które pozwalają przypuszczać, że w przyszłości mogą stać się leadami ciepłymi a następnie gorącymi. Aby tak się stało, firma powinna utrzymywać z nimi kontakt, nie musi jednak podejmować natychmiastowych kroków.

Pozyskiwanie klientów jest kosztowne, dlatego w strategii marketingowej ważne są wszelkie działania, zmierzające do tego, aby klienta nie stracić. Liczy się dostarczenie mu niezbędnej do podjęcia decyzji wiedzy, uzyskanie zaufania po to, aby ostatecznie wrócił do firmy zdecydowany na skorzystanie z oferty, świadomy jej zalet i przekonany o słuszności swojej decyzji.

Zadania te spełnia lead nurturing i jest on coraz powszechniejszy w marketingu online. Polega na budowaniu relacji z potencjalnym klientem, na edukowaniu leadów, które nie są gotowe na zakup, ale dzięki więzi z firmą i jej pozytywnemu wizerunkowi zdecydują się na dokonanie transakcji. Inaczej mówiąc, lead nurturing system wysyłki automatycznych wiadomości, które przekonują leady do przeobrażenia się w klientów.

 

Lead nurturing – jak zastosować w biznesie?


Angielskie nurturing oznacza dosłownie pielęgnować, wychowywać. Jak to wygląda w e-marketingowej praktyce? Najpopularniejszym i jednocześnie najtańszym narzędziem służącym do podtrzymywania relacji z leadami jest e-mail marketing. Regularny newsletter  przypomina odbiorcom o firmie i przekazuje istotne dla nich informacje.

W tym miejscu nasuwa się pytanie, na podstawie czego można ocenić, jakich treści oczekują potencjalni klienci. Odpowiedź przynosi marketing automation. Lead nurturing, aby był skuteczny, musi zostać trafnie zaplanowany. Automatyzacja marketingu to wykorzystywanie oprogramowania, które usprawnia procesy marketingowe, reklamowe i sprzedażowe. Program identyfikuje leady i monitoruje ich zachowania dzięki plikom cookies, a następnie segmentuje je ze względu na konkretne cechy. Dzięki temu wiadomo, czego potrzebuje dany lead (w jakim stopniu jest zdecydowany na zakup) i w jaki sposób spersonalizować komunikację, aby do niego dotrzeć.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.