Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

 
Lead nurturing – definicja i zastosowanie w biznesie

Lead nurturing – definicja

 

Coraz częściej zakupy zaczynamy od dokładnego reaserchu w sieci – porównania parametrów, jakości produktu, opinii o producencie i wyszukania najbardziej atrakcyjnej cenowo propozycji. Z tego względu zabieganie o klienta rozpoczyna się bardzo wcześnie – aby coś sprzedać, firmy muszą przekonać do siebie konsumentów, niejako przygotować ich do zakupu. Jedną z metod, która na to pozwala, jest lead nurturing.

Lead to osoba bądź też firma, którą można uznać za potencjalnie zainteresowaną zakupem. Z własnej woli zostawiła swoje dane, wypełniając formularz na stronie internetowej lub skontaktowała się inną drogą, np. telefonicznie bądź wysyłając e-mail.

Lead jednak jeszcze nie jest klientem i fakt, że szuka informacji o produkcie, nie oznacza, iż na pewno zdecyduje się sfinalizować transakcję. Formularz kontaktowy mogła przecież wypełnić osoba, która np. chciała wziąć udział w konkursie albo otrzymać firmowy newsletter w celach informacyjnych. M.in. z tego powodu w marketingu stosuje się następujący podział:

- Leady gorące, czyli klienci gotowi i zdecydowani na zakup, których należy szybko obsłużyć. Mają już określoną wiedzę o produkcie, dlatego negocjacje zazwyczaj są bardzo konkretne i nie trwają długo.

- Leady ciepłe – to ci, którzy są zainteresowani zakupem, ale niekoniecznie w danym momencie. Ważne, aby utrzymywać z nimi relacje i niejako przygotowywać grunt, po to aby za jakiś czas stali się gorącymi leadami.

- Leady zimne to konsumenci aktualnie niezainteresowani zakupem, jednak posiadający cechy, które pozwalają przypuszczać, że w przyszłości mogą stać się leadami ciepłymi a następnie gorącymi. Aby tak się stało, firma powinna utrzymywać z nimi kontakt, nie musi jednak podejmować natychmiastowych kroków.

Pozyskiwanie klientów jest kosztowne, dlatego w strategii marketingowej ważne są wszelkie działania, zmierzające do tego, aby klienta nie stracić. Liczy się dostarczenie mu niezbędnej do podjęcia decyzji wiedzy, uzyskanie zaufania po to, aby ostatecznie wrócił do firmy zdecydowany na skorzystanie z oferty, świadomy jej zalet i przekonany o słuszności swojej decyzji.

Zadania te spełnia lead nurturing i jest on coraz powszechniejszy w marketingu online. Polega na budowaniu relacji z potencjalnym klientem, na edukowaniu leadów, które nie są gotowe na zakup, ale dzięki więzi z firmą i jej pozytywnemu wizerunkowi zdecydują się na dokonanie transakcji. Inaczej mówiąc, lead nurturing system wysyłki automatycznych wiadomości, które przekonują leady do przeobrażenia się w klientów.

 

Lead nurturing – jak zastosować w biznesie?


Angielskie nurturing oznacza dosłownie pielęgnować, wychowywać. Jak to wygląda w e-marketingowej praktyce? Najpopularniejszym i jednocześnie najtańszym narzędziem służącym do podtrzymywania relacji z leadami jest e-mail marketing. Regularny newsletter  przypomina odbiorcom o firmie i przekazuje istotne dla nich informacje.

W tym miejscu nasuwa się pytanie, na podstawie czego można ocenić, jakich treści oczekują potencjalni klienci. Odpowiedź przynosi marketing automation. Lead nurturing, aby był skuteczny, musi zostać trafnie zaplanowany. Automatyzacja marketingu to wykorzystywanie oprogramowania, które usprawnia procesy marketingowe, reklamowe i sprzedażowe. Program identyfikuje leady i monitoruje ich zachowania dzięki plikom cookies, a następnie segmentuje je ze względu na konkretne cechy. Dzięki temu wiadomo, czego potrzebuje dany lead (w jakim stopniu jest zdecydowany na zakup) i w jaki sposób spersonalizować komunikację, aby do niego dotrzeć.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?