Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

 
Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

Pozyskiwanie klientów biznesowych przebiega zupełnie inaczej niż nawiązywanie kontaktów z osobami prywatnymi. Co warto wiedzieć o marketingu B2B? Gdzie szukać klientów?

 

Na czym polega marketing B2B?

 

Business to business są takimi transakcjami, gdzie obie strony to firmy. Marketing B2B jest zestawem działań, nakierowanym na zdobywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami. Inaczej mówiąc, to proces polegający na prowadzeniu złożonej strategii, której celem jest konwersja potencjalnych klientów, czyli pozyskanych kontaktów biznesowych, na klientów, którzy faktycznie dokonają zakupu.

 

Lead generation w praktyce


Lead to kontakt do potencjalnego klienta. W zależności od tego, jak daleko jest on od decyzji o zakupie i ile pracy musi włożyć firma, by lead stał się klientem, wprowadzono podział na:
    • leady zimne – co prawda można uznać, że to potencjalni klienci, ale w danej chwili nie są właściwie zainteresowani zakupem,
    • leady ciepłe – zainteresowane marką, ale nieprzekonane o zakupie. Porównują oferty różnych firm, zbierają informację, by w przyszłości dokonać zakupu,
    • leady gorące – to potencjalni klienci, którzy okazują zainteresowanie ofertą firmy, są gotowi na zakup i chcą dokonać go szybko.

Lead generation, czyli pozyskiwanie kontaktów biznesowych ułatwia content marketing, a więc udostępnianie w internecie wartościowych dla odbiorcy treści (w B2B mogą to być profesjonalne branżowe publikacje, wywiady, analizy itd.), e-mail marketing – służący do budowania bazy danych, do której wysyła się newsletter, wypozycjonowanie strony i reklamy w wyszukiwarkach. By zachęcić firmy do pozostawienia do siebie kontaktów, warto też zaproponować potencjalnym klientom coś w zamian. Może to być np. darmowy okres próbny na użytkowanie np. aplikacji czy e-book za zapisanie się do newslettera.

 

Marketing B2B i B2C – czym się różnią?

 

Klient biznesowy ma inne potrzeby i oczekiwania niż klient indywidualny. Firma nie dokonuje zakupów pod wpływem emocji. Decyzje są z założenia poparte logiką i rzeczywistą potrzebą – usprawnienia jakichś procesów, możliwością zaoszczędzenia zasobów, powiększenia zysków. Inny musi być więc rodzaj komunikatu. Stronami w B2B, jak już wspomnieliśmy, są dwie firmy. Może to być dostawca i odbiorca, producent i dystrybutor, hurtownik-sprzedawca itd. Promocja oferty nie może być więc uniwersalna i masowa, ale skierowana do określonego klienta biznesowego, odpowiadająca jego potrzebom. W przypadku B2C, czyli relacji business to customer (firma – klient indywidualny) komunikaty mogą być bardziej uniwersalne i masowe.  

Kolejną kwestią różniącą B2B i B2C jest liczba osób, biorących udział w podejmowaniu decyzji. W pierwszym przypadku rozważają ją np. pracownik, który zauważył potrzebę zakupu, następnie kierownik danego działu, który decyzję także konsultuje z działem finansowym i przełożonymi. Im kosztowniejsza inwestycja, tym zdobywanie klientów jest bardziej złożone. Kontrahenci, partnerzy nawiązują zazwyczaj dłuższe relacje, niż w przypadku B2C.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Piekarz / Cukiernik

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: praca przy produkcji pieczywa lub wyrobów cukierniczych; obsługa maszyn, linii i pieców piekarniczych; praca zmianowa - również nocna;
  • Kierownik produkcji

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: organizacja i zarządzanie procesem produkcji; kierowanie zespołem ludzi;
  • Kierownik Budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna będzie za zarządzanie i kierowanie budową w oparciu o dokumentacje techniczna, pozwolenie na budowę i aktualnie obowiązujące przepisy prawa oraz za rzetelne wypełnianie obowiązków przewidzianych dla kierownika budowy w prawie budowlanym.
  • Spedytor międzynarodowy / Spedytorka międzynarodowa

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok, Józefa Marjańskiego 3/309    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: planowanie, uzgadnianie warunków dostawy z przewoźnikiem, przygotowanie i wysyłka zamówienia transportowego, operacyjne prowadzenie transportu, kontrolowanie przez przewoźnika warunków dostawy, współpraca z innymi działami przedsiębiorstwa, informowanie klienta o postępie...
  • Pracownik biurowo- magazynowy

    CRL Sp. z o.o.   Zwoleń    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Praca na stanowisku polega na: obsłudze wewnętrznych programów informatycznych; wprowadzaniu i wycofywaniu sztuk odzieży do/z serwisu; doboru odpowiedniej odzieży z magazynu i jej oznaczaniu; oznakowywaniu przydzielonej odzieży, (metkowanie/ przemetkowanie) przydzielaniu zgodnie ze zleceniem...
  • Grupa Inter Cars
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Poszukujemy do współpracy osoby, która potrafi wspierać pracę Zarządu w firmie o rozbudowanej strukturze. Praca codzienna koncentruje się na zadaniach: Organizowanie i protokołowanie posiedzeń Zarządu (2 spotkania w tyg.) Opracowanie dokumentów z zakresu wizji i strategii firmy, na bazie...

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.