Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

 
Marketing B2B, czyli jak pozyskać klienta biznesowego?

Pozyskiwanie klientów biznesowych przebiega zupełnie inaczej niż nawiązywanie kontaktów z osobami prywatnymi. Co warto wiedzieć o marketingu B2B? Gdzie szukać klientów?

 

Na czym polega marketing B2B?

 

Business to business są takimi transakcjami, gdzie obie strony to firmy. Marketing B2B jest zestawem działań, nakierowanym na zdobywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami. Inaczej mówiąc, to proces polegający na prowadzeniu złożonej strategii, której celem jest konwersja potencjalnych klientów, czyli pozyskanych kontaktów biznesowych, na klientów, którzy faktycznie dokonają zakupu.

 

Lead generation w praktyce


Lead to kontakt do potencjalnego klienta. W zależności od tego, jak daleko jest on od decyzji o zakupie i ile pracy musi włożyć firma, by lead stał się klientem, wprowadzono podział na:
    • leady zimne – co prawda można uznać, że to potencjalni klienci, ale w danej chwili nie są właściwie zainteresowani zakupem,
    • leady ciepłe – zainteresowane marką, ale nieprzekonane o zakupie. Porównują oferty różnych firm, zbierają informację, by w przyszłości dokonać zakupu,
    • leady gorące – to potencjalni klienci, którzy okazują zainteresowanie ofertą firmy, są gotowi na zakup i chcą dokonać go szybko.

Lead generation, czyli pozyskiwanie kontaktów biznesowych ułatwia content marketing, a więc udostępnianie w internecie wartościowych dla odbiorcy treści (w B2B mogą to być profesjonalne branżowe publikacje, wywiady, analizy itd.), e-mail marketing – służący do budowania bazy danych, do której wysyła się newsletter, wypozycjonowanie strony i reklamy w wyszukiwarkach. By zachęcić firmy do pozostawienia do siebie kontaktów, warto też zaproponować potencjalnym klientom coś w zamian. Może to być np. darmowy okres próbny na użytkowanie np. aplikacji czy e-book za zapisanie się do newslettera.

 

Marketing B2B i B2C – czym się różnią?

 

Klient biznesowy ma inne potrzeby i oczekiwania niż klient indywidualny. Firma nie dokonuje zakupów pod wpływem emocji. Decyzje są z założenia poparte logiką i rzeczywistą potrzebą – usprawnienia jakichś procesów, możliwością zaoszczędzenia zasobów, powiększenia zysków. Inny musi być więc rodzaj komunikatu. Stronami w B2B, jak już wspomnieliśmy, są dwie firmy. Może to być dostawca i odbiorca, producent i dystrybutor, hurtownik-sprzedawca itd. Promocja oferty nie może być więc uniwersalna i masowa, ale skierowana do określonego klienta biznesowego, odpowiadająca jego potrzebom. W przypadku B2C, czyli relacji business to customer (firma – klient indywidualny) komunikaty mogą być bardziej uniwersalne i masowe.  

Kolejną kwestią różniącą B2B i B2C jest liczba osób, biorących udział w podejmowaniu decyzji. W pierwszym przypadku rozważają ją np. pracownik, który zauważył potrzebę zakupu, następnie kierownik danego działu, który decyzję także konsultuje z działem finansowym i przełożonymi. Im kosztowniejsza inwestycja, tym zdobywanie klientów jest bardziej złożone. Kontrahenci, partnerzy nawiązują zazwyczaj dłuższe relacje, niż w przypadku B2C.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?