Praca.pl Poradniki Rynek pracy
B2B - czym jest, umowa, zatrudnienie, branża

B2B - czym jest, umowa, zatrudnienie, branża

 
B2B - czym jest, umowa, zatrudnienie, branża

W ogłoszeniach o prace coraz częściej można spotkać ofertę zatrudnienia B2B. W treści ogłoszeń pojawiaj się oferty dla osób z doświadczeniem w sektorze B2B. Czym jest ten akronim i co się z nim wiąże?

 

B2B - co to jest


Skrót B2B dotyczy transakcji i relacji między dwiema firmami. Pochodzi od angielskich słów “Business to Business”. Usługi B2B to wszystkie te usługi, które są realizowane przez jedną firmę na potrzeby innej firmy. Może to być np. dostarczenie oprogramowania, realizacja działań promocyjnych i marketingowych. Sprzedaż B2B polega na sprzedaży produktów innemu przedsiębiorstwu – mogą to być maszyny, prefabrykaty do produkcji czy nawet materiały biurowe. Ważne, że klient B2B to zawsze firma.

 

Umowa B2B


Umowy B2B to wszelkiego rodzaju umowy zawierane między dwiema firmami. Nie ma przy tym znaczenia wielkość czy obszar ich działania – jeśli obie strony umowy są firmą (nawet jednoosobową), to zawarta między nimi umowa, to umowa B2B.
Wraz z rozwojem idei samozatrudnienia, w Polsce zaczęto potocznie identyfikować umowy B2B jako alternatywę zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że umowy B2B nie dotyczą jedynie form współpracy czy zatrudnienia – to nazwa obejmująca wszelkie umowy między dwiema firmami. Umowa B2B może dotyczyć sprzedaży produktu, realizacji usług.

 

Zatrudnienie B2B


Jak wspomniano wyżej, coraz częściej w formie firmy zamiast umów o pracę z pracownikami, zawierają z nimi umowy B2B. Aby współpraca B2B była w takim kontekście możliwa osoba, która chce zawrzeć taką umowę, musi prowadzić działalność gospodarczą. Jest wtedy traktowana jako firma (jednoosobowa), która podpisuje umowę z inną firmą i w ramach tej umowy wykonuje jakieś usługi (np. pisze oprogramowanie, realizuje marketing B2B).


Zatrudnienie B2B nie jest tak naprawdę żadną formą umowy o pracę. Współpracy takiej nie obejmują przepisy Kodeksu pracy (tylko przepisy Kodeksu cywilnego). Osoba nawiązująca współpracę B2B nie jest pracownikiem firmy (tylko jest jej kontrahentem). Nie przysługuje jej płatny urlop, wypłacane przez pracodawcę chorobowe, a za wyrządzone szkody, osoba taka odpowiada całym swoim majątkiem. Między firmami podpisywana jest umowa bądź kontrakt i każda z nich odpowiada za własne rozliczenia. Zatrudnienie B2B nazywane jest również samozatrudnieniem.


Co do zasady, przedsiębiorca realizujący zadania dla innej firmy nie podlega jej kierownictwu. Firma zlecająca zadanie nie może zatem wpływać na to, kiedy przedsiębiorą będzie realizował zlecenie (ale może oczekiwać określonych terminów dostarczenia usługi).


Jeśli samozatrudnienie nie daje takich przywilejów jak umowa o pracę, to dlaczego tak wiele osób decyduje się na to rozwiązanie? Główną przyczyną są pieniądze. Ze względu na możliwość odprowadzenia składek ZUS od kwoty minimalnej przy prowadzeniu działalności (co nie jest możliwe przy umowie o pracę, w której składki są odprowadzane od całości wynagrodzenia), przy wyższych kwotach, bardziej opłacalne jest zatrudnienie B2B. Dodatkowo firma, która zawiera kontrakty, ma mniejsze obowiązki względem kontrahentów (np. nie trzeba wysyłać ich na badania lekarskie, prowadzić teczek pracowniczych, obliczać wynagrodzenia) iż miałaby, gdyby byli oni jej pracownikami.

 

Branża B2B - praca


Poza formą zatrudnienia na kontrakt B2B z pojęciem B2B w kontekście pracy można spotkać się również w obszarze pracy w sprzedaży i obsłudze klienta oraz pracy w marketingu. Jak wygląda praca obejmująca sektor B2B?

Dużo ofert pracy w sprzedaży w wymaganiach podkreśla konieczność posiadania doświadczenia B2B. Jest to związane z tym, że sprzedaż w modelu B2B wymaga nieco innych kompetencji i umiejętności niż sprzedaż B2C, czyli taka, która kierowana jest do klienta indywidualnego. Segment B2B to sprzedaż produktu lub usługi kierowana do klienta biznesowego, czyli innej firmy. Praca w tym obszarze wymaga rozumienia perspektywy biznesowej, wysokiego poziomu kultury biznesowej oraz znajomości rynku i branży, w której dokonuje się sprzedaży. Zazwyczaj sprzedawcy dzielą się na tych, którzy pracują w sektorze B2C i tych, którzy obsługują kanał B2B.


Sprzedaż B2B wymaga większych kompetencji i doświadczenia niż B2C, dlatego też wynagrodzenia dla handlowców w sektorze biznesowym są zazwyczaj wyższe. Do obowiązków handlowców należy z reguły zindywidualizowane przygotowywanie ofert dopasowanych do potrzeb konkretnej firmy, spotkania B2B z prezentacjami, negocjacje oraz przygotowywanie umów i kontraktów. Współpraca B2B jest często długofalowa, dlatego też do zadań osób, które pracują z klientami biznesowymi, należą też relacje B2B - ich budowa, utrzymywanie i rozwój.

Drugi obszar obejmujący rynek B2B, w którym często pojawiają się oferty pracy to obsługa klienta. Osoby zatrudnione w tym obszarze zajmują się kontaktem z klientem biznesowym. Obowiązki mogą się różnić w zależności od firmy, produktu lub usługi, której dotyczy obsługa, ale czynnikiem wspólnym jest zawsze kontakt z klientem firmowym.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!