W ogłoszeniach o prace coraz częściej można spotkać ofertę zatrudnienia B2B. W treści ogłoszeń pojawiaj się oferty dla osób z doświadczeniem w sektorze B2B. Czym jest ten akronim i co się z nim wiąże?
B2B - co to jest
Skrót B2B dotyczy transakcji i relacji między dwiema firmami. Pochodzi od angielskich słów “Business to Business”. Usługi B2B to wszystkie te usługi, które są realizowane przez jedną firmę na potrzeby innej firmy. Może to być np. dostarczenie oprogramowania, realizacja działań promocyjnych i marketingowych. Sprzedaż B2B polega na sprzedaży produktów innemu przedsiębiorstwu – mogą to być maszyny, prefabrykaty do produkcji czy nawet materiały biurowe. Ważne, że klient B2B to zawsze firma.
Umowa B2B
Umowy B2B to wszelkiego rodzaju umowy zawierane między dwiema firmami. Nie ma przy tym znaczenia wielkość czy obszar ich działania – jeśli obie strony umowy są firmą (nawet jednoosobową), to zawarta między nimi umowa, to umowa B2B.
Wraz z rozwojem idei samozatrudnienia, w Polsce zaczęto potocznie identyfikować umowy B2B jako alternatywę zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że umowy B2B nie dotyczą jedynie form współpracy czy zatrudnienia – to nazwa obejmująca wszelkie umowy między dwiema firmami. Umowa B2B może dotyczyć sprzedaży produktu, realizacji usług.
Zatrudnienie B2B
Jak wspomniano wyżej, coraz częściej w formie firmy zamiast umów o pracę z pracownikami, zawierają z nimi umowy B2B. Aby współpraca B2B była w takim kontekście możliwa osoba, która chce zawrzeć taką umowę, musi prowadzić działalność gospodarczą. Jest wtedy traktowana jako firma (jednoosobowa), która podpisuje umowę z inną firmą i w ramach tej umowy wykonuje jakieś usługi (np. pisze oprogramowanie, realizuje marketing B2B).
Zatrudnienie B2B nie jest tak naprawdę żadną formą umowy o pracę. Współpracy takiej nie obejmują przepisy Kodeksu pracy (tylko przepisy Kodeksu cywilnego). Osoba nawiązująca współpracę B2B nie jest pracownikiem firmy (tylko jest jej kontrahentem). Nie przysługuje jej płatny urlop, wypłacane przez pracodawcę chorobowe, a za wyrządzone szkody, osoba taka odpowiada całym swoim majątkiem. Między firmami podpisywana jest umowa bądź kontrakt i każda z nich odpowiada za własne rozliczenia. Zatrudnienie B2B nazywane jest również samozatrudnieniem.
Co do zasady, przedsiębiorca realizujący zadania dla innej firmy nie podlega jej kierownictwu. Firma zlecająca zadanie nie może zatem wpływać na to, kiedy przedsiębiorą będzie realizował zlecenie (ale może oczekiwać określonych terminów dostarczenia usługi).
Jeśli samozatrudnienie nie daje takich przywilejów jak umowa o pracę, to dlaczego tak wiele osób decyduje się na to rozwiązanie? Główną przyczyną są pieniądze. Ze względu na możliwość odprowadzenia składek ZUS od kwoty minimalnej przy prowadzeniu działalności (co nie jest możliwe przy umowie o pracę, w której składki są odprowadzane od całości wynagrodzenia), przy wyższych kwotach, bardziej opłacalne jest zatrudnienie B2B. Dodatkowo firma, która zawiera kontrakty, ma mniejsze obowiązki względem kontrahentów (np. nie trzeba wysyłać ich na badania lekarskie, prowadzić teczek pracowniczych, obliczać wynagrodzenia) iż miałaby, gdyby byli oni jej pracownikami.
Branża B2B - praca
Poza formą zatrudnienia na kontrakt B2B z pojęciem B2B w kontekście pracy można spotkać się również w obszarze pracy w sprzedaży i obsłudze klienta oraz pracy w marketingu. Jak wygląda praca obejmująca sektor B2B?
Dużo ofert pracy w sprzedaży w wymaganiach podkreśla konieczność posiadania doświadczenia B2B. Jest to związane z tym, że sprzedaż w modelu B2B wymaga nieco innych kompetencji i umiejętności niż sprzedaż B2C, czyli taka, która kierowana jest do klienta indywidualnego. Segment B2B to sprzedaż produktu lub usługi kierowana do klienta biznesowego, czyli innej firmy. Praca w tym obszarze wymaga rozumienia perspektywy biznesowej, wysokiego poziomu kultury biznesowej oraz znajomości rynku i branży, w której dokonuje się sprzedaży. Zazwyczaj sprzedawcy dzielą się na tych, którzy pracują w sektorze B2C i tych, którzy obsługują kanał B2B.
Sprzedaż B2B wymaga większych kompetencji i doświadczenia niż B2C, dlatego też wynagrodzenia dla handlowców w sektorze biznesowym są zazwyczaj wyższe. Do obowiązków handlowców należy z reguły zindywidualizowane przygotowywanie ofert dopasowanych do potrzeb konkretnej firmy, spotkania B2B z prezentacjami, negocjacje oraz przygotowywanie umów i kontraktów. Współpraca B2B jest często długofalowa, dlatego też do zadań osób, które pracują z klientami biznesowymi, należą też relacje B2B - ich budowa, utrzymywanie i rozwój.
Drugi obszar obejmujący rynek B2B, w którym często pojawiają się oferty pracy to obsługa klienta. Osoby zatrudnione w tym obszarze zajmują się kontaktem z klientem biznesowym. Obowiązki mogą się różnić w zależności od firmy, produktu lub usługi, której dotyczy obsługa, ale czynnikiem wspólnym jest zawsze kontakt z klientem firmowym.