Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

 
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Wybierasz się do sklepu z konkretną listą zakupów, ale pod wpływem zachcianki kupujesz zupełnie inną rzecz – kto nie był w takiej sytuacji? Albo w pochmurny, zimny dzień przechodzisz obok witryny sklepowej oświetlonej ciepłym światłem, słyszysz dobywającą się stamtąd relaksującą muzykę. Mimo że nie miałeś / miałaś zamiaru nic kupować, postanawiasz wstąpić. W innej sytuacji obliczamy, ile pieniędzy możemy przeznaczyć na zakup jakiejś rzeczy, by wydatek nie naruszył naszego miesięcznego budżetu… ale sprzedawca tak zachwala o wiele droższy egzemplarz, że dajemy się skusić, nie bacząc na konsekwencje.

 

Choć większość z nas chce uchodzić za osoby podejmujące racjonalne decyzje, na nasze wybory często bardzo silny wpływ mają wrażenia i emocje, obietnica przyjemności, pozytywne skojarzenia. Mechanizmy emocjonalne i zmysłowe, mające miejsce w decyzjach zakupowych, są wykorzystywane przez tzw. marketing behawioralny. Sprzedawcy i reklamodawcy doskonale wiedzą, w jaki sposób poruszyć emocje klienta, by skłonić go do zakupu. Jak się to odbywa?

 

Marketing behawioralny – co to jest?

 

Mechanizm behawioralny wychodzi z założenia, że konsument nie zawsze kieruje się rozumem (mimo że lubi tak o sobie myśleć!). Równie często na decyzje konsumenckie wpływ mają emocje, intuicja, chwilowe impulsy oraz nawyki. W przygotowaniu oferty reklamowej chodzi zatem o to, by:

  • przykuć uwagę,
  • wzbudzić silne emocje – najczęściej pozytywne, ale niekoniecznie; reklama może też wzbudzać strach i stanowić przestrogę, dając do zrozumienia, że klient uniknie jakichś poważnych konsekwencji, jeśli dokona zakupu itp.,
  • bazować na skojarzeniach, które trafiają do wybranej grupy konsumentów – chodzi między innymi o to, by konsument mógł porównać własne doświadczenia z sytuacją prezentowaną w reklamie – połączył to, co jest mu już znane, z atrakcyjnie zaprezentowaną nowością.

 

Żeby osiągnąć ten efekt, niezbędna jest bardzo dobra analiza grupy docelowej, rozpoznanie jej potrzeb, systemu wartości i poglądów, środowiska, przyzwyczajeń.

 

Marketing behawioralny – przykłady

 

W marketingu behawioralnym stosuje się różne techniki dotyczące prezentacji oferty. Czasami wystarczy niewielka zmiana, np. usytuowania produktu na półce, oświetlenia, kolorystyki pudełka, dodanie drobnego znaczka odnoszącego się do bliskich klientom wartości – żeby wywołać pożądany efekt, zachęcić do zakupu.

 

Inną często stosowaną techniką jest dodawanie kolejnego, trzeciego wyboru do dwóch podstawowych. Jest to tzw. efekt wabika, powszechnie stosowany np. w kawiarniach i restauracjach typu fast food. Jak on działa? Wyobraź sobie, że w kawiarni masz do wyboru małą kawę za 3 zł lub dwa razy większą za 7 zł. Twój wybór będzie podyktowany prawdopodobnie tym, jak bardzo jesteś spragniony tego napoju, śpiący itp. A co, jeśli do oferty zostanie dodana opcja środkowa – kawa średniej wielkości za 6 zł? Prawdopodobnie takiej kawy nie wybierzesz, bo pomyślisz, że lepiej dopłacić złotówkę i wypić dużą kawę (lub nawet trochę zostawić) niż przepłacać na kubek średniej wielkości.

 

Marketingowcy chcą, byś dokładnie w ten sposób myślał. Dodanie środkowej, mniej atrakcyjnej opcji nie miało bowiem na celu skłonienia Cię do wyboru średniej kawy, ale tej najdroższej. Zostaje wykorzystany mechanizm rozumowania, który jest pozornie racjonalny. Wydaje Ci się, że kalkulujesz, co Ci się bardziej opłaca, nie dostrzegając, że wabik skierował Twoją uwagę w konkretnym kierunku.

 

Innym mechanizmem stosowanym w marketingu behawioralnym jest nudge, dosłownie – szturchnięcie. W niej również chodzi o stworzenie sytuacji, w której uwaga konsumenta zostaje naprowadzona na pewien tor. Sprzedawca stawia klienta przed wyborem np. dwóch opcji. Nie odwołuje się do argumentów za i przeciw każdej z nich, ale stara się wyeksponować jedną z możliwości (np. umieszczając ją z przodu witryny sklepowej, w kulminacyjnym momencie prezentacji itp.) Konsument dostaje wyraźny impuls, która opcja jest bardziej atrakcyjna i podejmie decyzję pod jego wpływem – niekoniecznie natomiast odwołując się do racjonalnych przesłanek.

 

Marketing behawioralny – zalety

 

Marketing behawioralny współcześnie ma bardzo szerokie zastosowanie. Znajomość procesów poznawczych i decyzyjnych, reguł rozumowania, a także umiejętność wzbudzania konkretnych emocji, skojarzeń pozwalają na przygotowanie dobrej strategii reklamowej, zwiększenie zysków, zbudowanie bazy klientów. Badaniem procesów myślowych i emocjonalnych, jakimi kierują się konsumenci, zajmuje się między innymi psychologia biznesu.

 

Warto zaznaczyć, że wykorzystywanie procesów mentalnych w marketingu niesie ze sobą ryzyko manipulacji i działań nieetycznych. Dlatego w czasie przygotowywania kampanii marketingu behawioralnego należy zachować ostrożność, respektować przepisy dotyczące ochrony praw konsumentów, a także zwracać szczególną uwagę na kwestie wizerunkowe firmy.

 

Czytaj także: marketing emocjonalny

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.