Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

 
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Wybierasz się do sklepu z konkretną listą zakupów, ale pod wpływem zachcianki kupujesz zupełnie inną rzecz – kto nie był w takiej sytuacji? Albo w pochmurny, zimny dzień przechodzisz obok witryny sklepowej oświetlonej ciepłym światłem, słyszysz dobywającą się stamtąd relaksującą muzykę. Mimo że nie miałeś / miałaś zamiaru nic kupować, postanawiasz wstąpić. W innej sytuacji obliczamy, ile pieniędzy możemy przeznaczyć na zakup jakiejś rzeczy, by wydatek nie naruszył naszego miesięcznego budżetu… ale sprzedawca tak zachwala o wiele droższy egzemplarz, że dajemy się skusić, nie bacząc na konsekwencje.

 

Choć większość z nas chce uchodzić za osoby podejmujące racjonalne decyzje, na nasze wybory często bardzo silny wpływ mają wrażenia i emocje, obietnica przyjemności, pozytywne skojarzenia. Mechanizmy emocjonalne i zmysłowe, mające miejsce w decyzjach zakupowych, są wykorzystywane przez tzw. marketing behawioralny. Sprzedawcy i reklamodawcy doskonale wiedzą, w jaki sposób poruszyć emocje klienta, by skłonić go do zakupu. Jak się to odbywa?

 

Marketing behawioralny – co to jest?

 

Mechanizm behawioralny wychodzi z założenia, że konsument nie zawsze kieruje się rozumem (mimo że lubi tak o sobie myśleć!). Równie często na decyzje konsumenckie wpływ mają emocje, intuicja, chwilowe impulsy oraz nawyki. W przygotowaniu oferty reklamowej chodzi zatem o to, by:

  • przykuć uwagę,
  • wzbudzić silne emocje – najczęściej pozytywne, ale niekoniecznie; reklama może też wzbudzać strach i stanowić przestrogę, dając do zrozumienia, że klient uniknie jakichś poważnych konsekwencji, jeśli dokona zakupu itp.,
  • bazować na skojarzeniach, które trafiają do wybranej grupy konsumentów – chodzi między innymi o to, by konsument mógł porównać własne doświadczenia z sytuacją prezentowaną w reklamie – połączył to, co jest mu już znane, z atrakcyjnie zaprezentowaną nowością.

 

Żeby osiągnąć ten efekt, niezbędna jest bardzo dobra analiza grupy docelowej, rozpoznanie jej potrzeb, systemu wartości i poglądów, środowiska, przyzwyczajeń.

 

Marketing behawioralny – przykłady

 

W marketingu behawioralnym stosuje się różne techniki dotyczące prezentacji oferty. Czasami wystarczy niewielka zmiana, np. usytuowania produktu na półce, oświetlenia, kolorystyki pudełka, dodanie drobnego znaczka odnoszącego się do bliskich klientom wartości – żeby wywołać pożądany efekt, zachęcić do zakupu.

 

Inną często stosowaną techniką jest dodawanie kolejnego, trzeciego wyboru do dwóch podstawowych. Jest to tzw. efekt wabika, powszechnie stosowany np. w kawiarniach i restauracjach typu fast food. Jak on działa? Wyobraź sobie, że w kawiarni masz do wyboru małą kawę za 3 zł lub dwa razy większą za 7 zł. Twój wybór będzie podyktowany prawdopodobnie tym, jak bardzo jesteś spragniony tego napoju, śpiący itp. A co, jeśli do oferty zostanie dodana opcja środkowa – kawa średniej wielkości za 6 zł? Prawdopodobnie takiej kawy nie wybierzesz, bo pomyślisz, że lepiej dopłacić złotówkę i wypić dużą kawę (lub nawet trochę zostawić) niż przepłacać na kubek średniej wielkości.

 

Marketingowcy chcą, byś dokładnie w ten sposób myślał. Dodanie środkowej, mniej atrakcyjnej opcji nie miało bowiem na celu skłonienia Cię do wyboru średniej kawy, ale tej najdroższej. Zostaje wykorzystany mechanizm rozumowania, który jest pozornie racjonalny. Wydaje Ci się, że kalkulujesz, co Ci się bardziej opłaca, nie dostrzegając, że wabik skierował Twoją uwagę w konkretnym kierunku.

 

Innym mechanizmem stosowanym w marketingu behawioralnym jest nudge, dosłownie – szturchnięcie. W niej również chodzi o stworzenie sytuacji, w której uwaga konsumenta zostaje naprowadzona na pewien tor. Sprzedawca stawia klienta przed wyborem np. dwóch opcji. Nie odwołuje się do argumentów za i przeciw każdej z nich, ale stara się wyeksponować jedną z możliwości (np. umieszczając ją z przodu witryny sklepowej, w kulminacyjnym momencie prezentacji itp.) Konsument dostaje wyraźny impuls, która opcja jest bardziej atrakcyjna i podejmie decyzję pod jego wpływem – niekoniecznie natomiast odwołując się do racjonalnych przesłanek.

 

Marketing behawioralny – zalety

 

Marketing behawioralny współcześnie ma bardzo szerokie zastosowanie. Znajomość procesów poznawczych i decyzyjnych, reguł rozumowania, a także umiejętność wzbudzania konkretnych emocji, skojarzeń pozwalają na przygotowanie dobrej strategii reklamowej, zwiększenie zysków, zbudowanie bazy klientów. Badaniem procesów myślowych i emocjonalnych, jakimi kierują się konsumenci, zajmuje się między innymi psychologia biznesu.

 

Warto zaznaczyć, że wykorzystywanie procesów mentalnych w marketingu niesie ze sobą ryzyko manipulacji i działań nieetycznych. Dlatego w czasie przygotowywania kampanii marketingu behawioralnego należy zachować ostrożność, respektować przepisy dotyczące ochrony praw konsumentów, a także zwracać szczególną uwagę na kwestie wizerunkowe firmy.

 

Czytaj także: marketing emocjonalny

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Kierowca samochodu ciężarowego (kat. C)

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Zawodzie 18    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Prowadzenie samochodu ciężarowego w ramach wywozu odpadów komunalnych i innych. Kontrola stanu technicznego pojazdu, czynności porządkowe i zdawczo-odbiorcze. Nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem, opróżnianie pojemników i ich odstawianie na miejsce. Realizacja zadań...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Monter Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska: Wykonywanie instalacji hydrauliki siłowej na podstawie rysunku technicznego/schematu hydraulicznego; Wykonywanie instalacji procesowej na podstawie rysunku technicznego/schematu hydraulicznego; Montaż komponentów na układach zgodnie z dokumentacja; Montaż i prefabrykacja...

Najnowsze artykuły

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

W grudniu przybywa ofert pracy tymczasowej i zleceń, szczególnie w obszarze handlu, usług transportowo-magazynowych i w animacji czasu wolnego. Agencje pracy poszukują hostess i aktorów do pracy w charakterze Mikołaja, Śnieżynki, Elfa, rozdawania próbek, organizowania zabawy z dziećmi. Pełne ręce roboty mają też pakowacze, brakuje kurierów... Jaka jeszcze praca w grudniu czeka na chętnych?

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?