Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing szeptany - definicja, czy jest skuteczny, wady i zalety

Marketing szeptany - definicja, czy jest skuteczny, wady i zalety

 
Marketing szeptany - definicja, czy jest skuteczny, wady i zalety

Marketing szeptany – definicja


Załóżmy, że chcemy kupić kosiarkę do trawy, ale w temacie kosiarek jesteśmy tak zieloni, jak trawa w naszym ogrodzie. Co zazwyczaj robimy? Zbieramy opinie. Rekomendacje mają wielką moc. Radzimy się nie tylko rodziny i znajomych, po porady odnośnie jakości produktów, które chcemy kupić, sięgamy też do sieci. Wystarczy jedno odpowiednio wyszeptane słówko i klient będzie skłonny zmienić swoje zakupowe decyzje.

Z tego względu marketing szeptany, nazywany też marketingiem plotki, jest od wielu lat popularnym narzędziem. Na czym polega? Informacja na temat produktu czy usługi dociera do konsumenta jako bezpośredni komunikat, który wygląda jak spontaniczna, niezwiązana z reklamą ocena. Obecnie szerokim polem zastosowania takich działań są fora internetowe, grupy dyskusyjne i portale społecznościowe.

 

Marketing szeptany w internecie – czy jest skuteczny?

 

Marketing szeptany w internecie może być bardzo skuteczny i przynosi realne korzyści. Cała kampania musi jednak zostać dobrze zaplanowana i przede wszystkim być etyczna. Czasem wystarczy tylko kilka trafnych wpisów. Ważne, aby opinie były uczciwe, zamieszczone przez osoby, które wypróbowały produkt lub usługę i mają świadomość zarówno jej wad, jak i zalet.

Nieumiejętne szeptanie może przynieść firmie więcej szkody niż pożytku. Zadaniem marketingu plotki jest wywoływanie pozytywnych emocji w grupie docelowej i prowokowanie do dyskusji na temat marki tak, aby ostatecznie doprowadzić do uzyskania pochlebnych opinii innych użytkowników. Tych celów nie sposób osiągnąć, spamując internetowe fora gotową formułką, którą można kopiować i wklejać nieskończenie wiele razy.

Takie niezwiązane z tematem dyskusji wpisy denerwują odbiorców, którzy na pierwszy rzut oka widzą, że mają do czynienia z nieporadną reklamą. Marketing szeptany na forach powinien mieć formę naturalnych wpisów. Posty muszą być zgodne z tematem dyskusji, poprawne językowo i napisane w stylu, jakim posługują się użytkownicy. Będą skuteczne, jeśli trafią do potencjalnych klientów.

Jak nie powinien wyglądać marketing szeptany? Praca nad taką promocją okaże się bezowocna np. jeśli na forum dla miłośników motocykli w wątku „Sprzedam WSK 125” (produkowany w latach 1955-1985 polski motocykl) znajdzie się odpowiedź:
„Fajny pomysł, jednak nie kupię motocykla, bo kupiłem dla rodziny wczasy w Egipcie z biura podróży . Profesjonalna obsługa i super rabaty, dlatego polecam tę stronkę ”.

Choć to dość skrajny przykład braku profesjonalizmu marketingowców, odwiedzając tematyczne forum, bez problemu znajdziemy podobne nieudolne próby wpłynięcia na konsumentów.

 

Marketing szeptany – wady i zalety

 

Marketing szeptany, zwłaszcza internetowy, ma złą prasę. Negatywne odczucia wzmacnia ogromna liczba nachalnych wpisów z poleceniami. Wprawne oko bez trudu rozpozna też kłamstwo. Bardzo często publikowane opinie o produktach są nie tylko mało zgodne z rzeczywistością, ale także mogą wprowadzać internautów w błąd.

Dlatego bardzo ważne jest etyczne korzystanie z marketingu szaptanego. Osoby, które promują produkt, faktycznie powinny wiedzieć, o czym piszą, a ich wypowiedzi muszą być przede wszystkim pomocne. Jak już wspomnieliśmy – w rekomendacji drzemie ogromna siła, jednak jeśli okaże się, że dobre wypowiedzi to tylko puste formułki, marka może bardzo szybko stracić reputację. A odbudowa nadszarpniętego wizerunku w sieci nie jest prostą sprawą.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!