Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nazwy stanowisk pracy po angielsku – rozszyfruj tajemnicze stanowiska

Nazwy stanowisk pracy po angielsku – rozszyfruj tajemnicze stanowiska

 
Nazwy stanowisk pracy po angielsku – rozszyfruj tajemnicze stanowiska

Na rutynowym spotkaniu CTO razem z CIO dyskutują o nowych strategiach wykorzystania AI w projekcie. Zastrzeżenia ma CSO, co bez wątpienia odnotuje COO w raporcie dla CEO, razem z posumowaniem finansowym od CFO. Zaczynasz się gubić? Nazwy stanowisk w języku angielskim nieraz sprawiają kłopot nawet osobom pracującym w międzynarodowych korporacjach. Jeśli obawiasz się popełnienia faux pas np. w czasie rekrutacji albo na spotkaniu z klientem, lepiej raz na zawsze naucz się znaczenia angielskich skrótów. Poniżej znajdziesz krótki słownik najpopularniejszych angielskich nazw stanowisk.

 

Spis treści

Stanowiska pracy po angielsku

 

Największe międzynarodowe korporacje już na etapie rekrutacji posługują się branżowymi określeniami, które mogą być niezrozumiałe dla osób mających z nimi styczność po raz pierwszy. Dynamiczny rozwój rynku pracy sprawia, że skróty i ich bardziej rozwinięte formy powoli zastępują opisowe określenia. Dlatego warto wiedzieć, co dokładnie znaczą stanowiska po angielsku i jakie obowiązki mają pracownicy, którzy je obejmują.

 

  • CEO – Chief Executive Officer

 

Jeśli interesuje Cię praca w międzynarodowej korporacji, określenie CEO to jedno z tych, które bez wątpienia powinieneś znać. Jest to prezes, dyrektor generalny, czyli osoba odpowiedzialna za przewodzenie całą organizacją. To on tworzy misję i strategię firmy, kreuje, wdraża i kontroluje realizację planów oraz analizuje raporty dotyczące działania przedsiębiorstwa.

 

  • CIO – Chief Information Officer

 

CIO to dyrektor działu IT odpowiadający za wdrażanie systemów informatycznych. Jego obowiązkiem jest również nadzór nad oprogramowaniem wykorzystywanym w firmie i zarządzanie zespołem pracowników zajmujących się infrastrukturą cyfrową.

 

  • BUM – Business Unit Manager

 

BUM, czyli szef danego działu w firmie, ma nadzorować pracę pracowników w konkretnym dziale organizacji. Odpowiada również za koordynowanie procesów decyzyjnych w obrębie danego działu.

 

Zobacz najnowsze oferty pracy dla managerów.

 

  • CKO – Chief Knowledge Officer

 

CKO to określenie dyrektora do spraw zarządzania wiedzą, który opracowuje systemy wewnętrznej komunikacji (biuletyny, systemy informatyczne, firmowe spotkania itp.).

 

  • COO – Chief Operating Officer

 

COO oznacza dyrektora operacyjnego, który kontroluje działania powiązane z działem operacyjnym firmy. Odpowiada też za sporządzanie raportów dla CEO.

 

  • CFO – Chief Financial Officer

 

CFO to dyrektor finansowy albo główny księgowy. Zajmuje się oceną ryzyka finansowego, przygotowuje raporty finansowe firmy. Powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów, rachunkowości i zarządzania.

 

  • KAM – Key Account Manager

 

KAM, czyli specjalista do spraw kluczowych klientów, to osoba od kontaktów z kontrahentami firmy. Ma podtrzymywać relacje biznesowe i zdobywać nowych klientów, w szczególności korporacyjnych.

 

  • CRO – Chief Risk Officer

 

CRO jako dyrektor ds. ryzyka analizuje ryzyko w firmie i tworzy procedury, których celem jest zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji kryzysowych związanych z działalnością przedsiębiorstwa.

 

  • CTO – Chief Technology Officer

 

CTO to dyrektor działu technologii – specjalista kontrolujący możliwości naukowe i techniczne przedsiębiorstwa.

 

  • CSO – Chief Security Officer

 

CSO jako dyrektor ochrony bezpieczeństwa odpowiada za ocenę ryzyka w organizacji. Kontroluje ryzyko, opracowuje strategie unikania sytuacji kryzysowych i zajmuje się bezpieczeństwem danych.

 

  • IM/EM – Import/Export Manager

 

IM/EM to skrót dla kierownika działu importu/eksportu. Taki specjalista jest odpowiedzialny za rozbudowywanie bazy kontrahentów, negocjowanie warunków współpracy, kontakt z agencjami celnymi czy przygotowywanie dokumentacji.

 

  • SCM – Supply Chain Manager

 

SCM, czyli kierownik zarządzający dostawami w dziale logistycznym. Odpowiada za koordynowanie i planowanie działań związanych z łańcuchem dostaw – od zaopatrzenia w towary po dystrybucję gotowych produktów.

 

  • HRM – Human Resources Manager

 

HRM jest to specjalista ds. rekrutacji. Zajmuje się rekrutacją pracowników, oceną pracy osób zatrudnionych w firmie i prowadzeniem szkoleń. Stanowi pośrednika pomiędzy pracownikami a zarządem.

 

  • CMO – Chief Marketing Officer

 

CMO oznacza kierownika działu marketingu, który powinien czuwać nad sprzedażą i reklamą usług oferowanych przez firmę w sposób sprzyjający docieraniu do potencjalnych klientów. Opracowuje strategie marketingowe, zleca badania rynku, nawiązuje współprace dotyczące promocji.

 

  • CSM – Customer Service Manager

 

CSM to kierownik działu obsługi klienta odpowiadający za kontakt z kluczowymi klientami, współpracę z kontrahentami oraz monitorowanie i analizę jakości obsługi klientów w firmie.

 

  • DBA – Data Base Administrator

 

DBA jako administrator baz danych odpowiada za tworzenie i zarządzanie bazami danych, ich aktualizowanie i archiwizowanie.

 

ANGIELSKIE NAZWY – CZY SZEREGOWY PRACOWNIK POWINIEN JE ZNAĆ?

 

Swobodny przepływ pracowników między wieloma państwami sprawia, że oprócz zasobów w postaci personelu, do naszego kraju napływają nowe trendy, modele zarządzania przedsiębiorstwem, prowadzenia kadr itp. Wraz z rozwojem wielkich korporacji pojawiły się w polskich strukturach także anglojęzyczne określenia stanowisk. Czy na ojczystym rynku pracy, szukając pracy na terenie Polski, powinniśmy np. wiedzieć, jak nazywa się przedstawiciel handlowy po angielsku? Za pomocą jakich słów znaleźć asystentkę zarządu lub kierownika zmiany?

 

Takie rozeznanie przyda się z pewnością w pracy w międzynarodowych korporacjach. W przypadku kiedy np. kolega z biurka mówi po niemiecku, a filia przedsiębiorstwa znajduje się we Francji, dobrze jest stosować jednolite nazewnictwo, które pozwoli każdemu zorientować się, z kim ma aktualnie do czynienia. 

 

Zapoznanie się z najpopularniejszymi skrótami jest też ważne w przypadku nawiązywania kontaktów z zagranicznymi klientami. Przedstawienie się przy użyciu angielskiej nazwy stanowiska zamiast polskiej pomoże uzmysłowić kontrahentom, z kim mają do czynienia i jaką rolę w firmie pełni dana osoba. Takie nazwy oznaczać mogą także prestiż bardzo ważny w budowaniu pozycji marki.

 

Wreszcie, umiejętność odróżnienia CEO od COO czy CFO świadczy po prostu o dobrej znajomości języka angielskiego. Swobodne posługiwanie się obcojęzycznymi nazwami może więc pomóc zrobić dobre wrażenie w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Sprawdź także: Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku

 

Nazwy stanowisk po angielsku – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czym się różni CEO od COO?

 

CEO (Chief Executive Officer, po polsku często nazywany dyrektorem generalnym, prezesem) to najwyższe stanowisko wykonawcze w firmie, odpowiedzialne za ogólny zarząd i strategiczne decyzje. COO (Chief Operating Officer, dyrektor operacyjny) natomiast zajmuje się codziennymi operacjami i zarządzaniem działaniami operacyjnymi firmy.

 

  • Kto jest ważniejszy w firmie, COO czy CFO?

 

Wartość i znaczenie COO oraz CFO (Chief Financial Officer, dyrektora finansowego) w firmie są różne i zależą od kontekstu. COO koncentruje się na operacjach firmy i może mieć kluczową rolę w zapewnianiu efektywności i skuteczności działalności operacyjnej. CFO z kolei odpowiada za zarządzanie finansami firmy i podejmowanie decyzji finansowych. Ostatecznie, ważność tych stanowisk zależy od specyfiki i potrzeb danej organizacji.

 

  • Czy trzeba znać anglojęzyczne nazwy stanowisk?

 

Znajomość obcojęzycznych odpowiedników nazw stanowisk jest przydatna, ponieważ wiele organizacji korzysta z międzynarodowych standardów. Zrozumienie tych skrótów umożliwia porozumienie i ułatwia komunikację zarówno wewnątrz firmy, jak i w kontaktach z klientami czy kontrahentami. Znajomość skrótów angielskich nazw zawodów też bardzo przydatna w czasie przeglądania ofert pracy w zagranicznych czy międzynarodowych firmach. Na polskim rynku pracy znajomość obcego nazewnictwa nie jest jednak absolutnie konieczna i zawsze można poprosić o przetłumaczenie skrótu.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?