Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

 
 Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

Za bezpieczne i higieniczne warunki pracy odpowiada pracodawca. O czym bezwzględnie powinien pamiętać?

Pierwsza pomoc w Kodeksie pracy


Obowiązek pracodawcy względem zapewnienia bezpieczeństwa podwładnym w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych wynika m.in. z Kodeksu Pracy, w szczególności art. 209 „Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy”. Ich niedopełnienie może skutkować wystąpieniem w zakładzie pracy groźnych wypadków.

W celu stwierdzenia, czy w przedsiębiorstwie przestrzega się norm BHP, może zostać przeprowadzona kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, a także Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Inspektorzy mają możliwość wystosowania nakazu natychmiastowego przerwania groźnej procedury i sporządzają raport. Niezastosowanie się do wytycznych jest obciążone karą grzywny.

 

Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – obowiązki pracodawcy


Zgodnie ze wspomnianymi przepisami, pracodawca musi:
„1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej”.

Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – przepisy


Bardzo istotne jest, by niezbędne wyposażenie, dzięki któremu można udzielić pierwszej pomocy i zapobiegać wypadkom, znajdowało się w zakładzie pracy w ilości dostosowanej do liczby pracowników oraz warunków pracy oraz były ogólnodostępne.

Mowa tutaj o niezbędnym wyposażeniu, na które składają się przede wszystkim apteczki wraz z instrukcją dotyczącą wykonywania pierwszej pomocy. Choć nie jest to określone przepisami, przykładowo, w dużej fabryce, zatrudniającej kilkaset osób jedna apteczka znajdująca się przy wejściu na jedną z kilku hal produkcyjnych może być niewystarczająca. Przy udzielaniu pierwszej pomocy często liczy się czas reakcji oraz szybki dostęp np. do opatrunków, opasek uciskowych itd. W zależności od potrzeb zakładu pracy prócz apteczek niekiedy niezbędne jest zorganizowanie tzw. punktów pierwszej pomocy. Znajduje się w nich taki sprzęt jak opatrunki, środki dezynfekujące, opaski uciskowe, kule, folie izotermiczne, akcesoria służące do opatrzenia poparzeń, nosze czy kołnierze ortopedyczne.

Kiedy wystarczy zwykła apteczka, a kiedy niezbędny jest punkt pierwszej pomocy? Nie ma jednej reguły - pracodawca powinien wziąć pod uwagę poziom ryzyka podczas wykonywania obowiązków służbowych. Znaczenie mają też tzw. czynniki uciążliwe,  przyczyniające się pośrednio do wystąpienia wypadków (np. monotonia pracy, zmienne warunki atmosferyczne).

 

Szkolenie – pierwsza pomoc w zakładzie pracy


Dobrze wyposażone apteczki to jeszcze nie wszystko. Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie z zasad BHP. „Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie”. Szkoleń nie trzeba przeprowadzać, gdy pracownik zajmował to samo stanowisko w danej firmie bezpośrednio przed nawiązaniem nowego stosunku pracy. Należy pamiętać, że jeśli szkolenie BHP się nie odbędzie, pracownik nie może zostać dopuszczony do pracy.

 

Pierwsza pomoc przy wypadkach w pracy – zasady


W zakładzie pracy powinna zostać wyznaczona osoba (lub kilka osób, w zależności od zapotrzebowania), która udzieli pierwszej pomocy pracownikowi w razie wypadku. Musi być to ktoś, kto przeszedł wcześniejsze szkolenie BHP. Podwładni powinni zostać poinformowani, który pracownik został wyznaczony do udzielenia pomocy.

Warto podkreślić, że pracodawca nie tylko nie może lekceważyć zasad BHP, ale też powinien konsultować się z podwładnymi w sprawie zagrożeń powstających w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych. Ma również obowiązek dawać podwładnym wskazówki dotyczące bezpieczeństwa wykonywanej pracy.  


lin

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.