Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Placemaking a efektywność pracowników

Placemaking a efektywność pracowników

 
Placemaking a efektywność pracowników

Czym jest placemaking?

 

Za źródło idei placemakingu podaje się teorie propagowane przez Jane Jacobs oraz Williama H. Whyte’a., w roku 1960 w Stanach Zjednoczonych. Byli oni zwolennikami tworzenia i projektowania miast przeznaczonych dla ludzi. Stawali w opozycji do założenia, w którym rozplanowanie zabudowy, zamiast społeczeństwu, jest podporządkowana infrastrukturze przemysłowej.

 

Placemaking to koncepcja projektowania przestrzeni, w której istotną rolę odgrywają mieszkańcy. Uwzględnienie ich potrzeb, wyobrażeń i możliwości ma wpłynąć na poprawę jakości życia.

 

Operując bardziej konkretnymi przykładami, koncepcję planowania miejsc można zauważyć w nowo powstających dzielnicach biurowych. Powoli przestają być to rzędy wysokich biurowców przeplatanych przystankami i obwodnicami. Betonowe dzielnice urozmaica się zielonymi placami, wzbogaca przestrzeniami przeznaczonymi do wspólnego spędzania wolnego czasu.

 

Jak wdrożyć zasady placemakingu?

 

Skoro idea placemakingu odpowiada organizacji obszarów miejskich, to jak odnieść ją do przestrzeni w biurowcu i stwarzania atrakcyjnych miejsc pracy?

 

Jak już wcześniej wspomniano, wdrażanie zasad zaczyna się na poziomie projektu developerów i określania planu postawienia i oddziaływania budynku na konkretne miejsce. Stają się one atrakcyjne dla pracodawców, poszukujących lokali dla swoich pracowników. Zatrudniający zwracają uwagę na to, by ludzie z ochotą przychodzili do miejsca wykonywania obowiązków, ale jednocześnie czuli, że mogą aktywnie korzystać z atrakcyjnej i użytecznej przestrzeni wokół niego.

 

Podobne działania podejmuje się również na poziomie organizacji już konkretnych pomieszczeń biurowych - roślinność, odpowiednie kolory ścian wzmacniają poczucie komfortu. Wydzielone przestrzenie wspólne oraz prywatne dają użytkownikom biura możliwość zintegrowania się z innymi pracownikami, ale jednocześnie wyciszenia i odpoczynku.

 

Przy planowaniu przestrzeni miejskiej, w myśl idei placemakingu, często pyta się o opinię mieszkańców i ludzi korzystających w ciągu dnia, z analizowanego obszaru. Może warto zastosować podobną metodę w przypadku planowania samego biura?
Gdy np. pracodawca decyduje się na zmianę biura, zasięgając opinii personelu, jest w stanie zareagować na ich potrzeby – większe organizery na biurko, częściej rozstawione kosze na śmieci, to tylko drobne uwagi, które jednak znacząco mogą polepszyć warunki pracy.

 

Placemaking - wpływ na efektywność pracy

 

Pracodawca, który decyduje się przeprowadzić analizę potrzeb personelu, daje im do zrozumienia, że liczy się z ich zdaniem i chce im zapewnić jak najwyższe standardy. Praca w prestiżowym miejscu - wygodnym, nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb i wykonywanych obowiązków wpływa na motywację i samopoczucie osób przebywających w biurze.

 

Funkcjonalność przestrzeni ma duże znaczenie dla efektywności, wydajności ludzi, którzy w niej przebywają.
Natomiast wprowadzenie udogodnień, zorganizowanie atrakcyjnego otoczenia sprawiają, że personel z chęcią identyfikuje się z miejscem, do którego przychodzi. Spędza w nim miło czas. Przyjemna kafejka na przerwę między obowiązkami, ławka przy fontannie dla uspokojenia i relaksu - dają możliwość oderwania się od pracy i ułatwiają szybki powrót do biurka.


Jeśli jeszcze nie do końca łatwo jest zrozumieć filozofię placemakingu, to wystarczy wyobrazić sobie stanowisko w biurze, z jednym małym okienkiem. Musimy odbić kartę i spędzić w ciemnym pomieszczeniu osiem godzin (plus nadgodziny, jeśli to konieczne). W pobliżu nie ma ani sklepu, ani zielonego drzewa czy trawnika. Jest za to grupa tak samo skupionych na swoich zadaniach osób, a każdy tylko czeka, kiedy będzie mógł się wyrwać do domu.

 

W opozycji do tego postawmy biurowiec, obok którego znajduje się mały park z sadzawką, a na trasie do niego kupuje się świeże soki lub aromatyczną kawę. Podczas przerwy można porozmawiać ze współpracownikami albo innymi użytkownikami biura, a potem z pozytywnym nastawieniem wrócić do wykonywania obowiązków.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji technicznych we współpracy z zespołem R&D Rockfin; Przygotowywanie założeń technicznych i analiz ekonomicznych; Poszukiwanie nowych dostawców i utrzymywanie relacji z kluczowymi dostawcami; Prowadzenie uzgodnień technicznych z klientami;...
  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...

Najnowsze artykuły

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.