Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w grupach – cechy pracy zespołowej, wady i zalety

Praca w grupach – cechy pracy zespołowej, wady i zalety

 
Praca w grupach – cechy pracy zespołowej, wady i zalety

Praca zespołowa – cechy


Z pracą w grupie możemy się spotkać już w pierwszych klasach szkoły podstawowej, a później w dorosłym życiu w biurze. Warto zatem przypomnieć sobie, jak wspólne działanie powinno wyglądać, aby z powodzeniem osiągnąć określone cele. Praca w zespole ma wiele zalet, jednak nie każdy się do niej nadaje. Członkowie grupy powinni posiadać pewne cechy, które ułatwiają komunikację, a tym samym wpływają na efektywne wykonywanie zadań.

Jedną z najbardziej kluczowych cech jest komunikatywność. Oznacza to, że mamy zdolność do łatwego wyrażania myśli i odpowiadania wprost na pytania. Pozwala to sprawnie przekazywać informacje. Jest to także podstawa konstruktywnej rozmowy, podczas której ważne będą wnioski i merytoryczne komunikaty, a nie emocjonalne przerzucanie się oskarżeniami.

I tutaj zahaczyć można o kolejną cechę, którą powinni posiadać ludzie pracujący w zespole. Jest to umiejętność radzenia sobie z konfliktami. Bardzo ważne jest także, aby członkowie grupy potrafili brać odpowiedzialność za swoją część zadań. Jeżeli jedna osoba sumiennie wywiązuje się ze swoich obowiązków, a druga najprościej rzecz ujmując obija się, to nie jest do końca pewne, czy uda się takiemu zespołowi osiągnąć wyznaczone cele.

Praca w grupie jest owocna wtedy, gdy wszyscy członkowie dbają o dobrą atmosferę. Wzajemne zaufanie oraz uczciwość mają kolosalny wpływ nie tylko na cały zespół, ale także pomagają dążyć do wykonania określonych zadań.

 

Zalety pracy w grupie


Ogromną zaletą pracy w grupie jest różnorodność talentów do wykorzystania. Każda osoba ma bowiem inne cechy i umiejętności. Dzięki temu można wybrać tę część zadania, która najbardziej odpowiada pracownikowi. Wspólne spotkania na zasadzie burzy mózgów wyzwalają kreatywność. W takim momencie jest duże prawdopodobieństwo stworzenia ciekawego projektu.
Podział obowiązków sprawia, że nie ma jednostki, która byłaby nadmiernie obciążona (pod warunkiem, że każdy realizuje swoją część zadań w sposób sumienny i rzetelny). Dobrze dobrany zespół może osiągnąć o wiele lepsze wyniki niż jedna osoba. Dlatego warto zadbać o atmosferę w pracy, ponieważ dzięki temu nie będziemy tracić energii na rozwiązywanie konfliktów.

 

Wady pracy zespołowej


Nie każdy zespół będzie odnosił niesamowite sukcesy. Jeżeli nasza grupa jest złożona z samych indywidualistów, to szanse na stworzenie „zgranej paczki” są nikłe. Trzeba wziąć pod uwagę, że niektórym ludziom lepiej pracuje się samodzielnie. Taka osoba pracę w grupie może postrzegać jak prawdziwą torturę. Dobierając osoby do zespołu, trzeba zwrócić uwagę na cechy charakteru. Ocenienie zdolności i predyspozycji kandydata na jednej rozmowie kwalifikacyjnej jest trudne, jednak specjaliści od HR maja swoje sposoby na zweryfikowanie najważniejszych rzeczy.

Każdy zespół musi mieć też swojego lidera. Wybór nieodpowiedniej osoby na kierownika może zaważyć na pracy całej grupy. Dobra organizacja oraz rozsądne i sprawiedliwe delegowanie zadań, brak stronniczości, charyzma to tylko niektóre cechy, które sprawiają, że podwładni będą cenić i szanować swojego przełożonego. Lider grupy musi jasno wyznaczać cele, aby każdy członek zespołu wiedział do czego dąży. Dzięki temu podwładni będą mieli motywację do działania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?