Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prawo Hofstadtera w pracy – czym jest?

Prawo Hofstadtera w pracy – czym jest?

 
Prawo Hofstadtera w pracy – czym jest?

Plan był ambitny, a jednocześnie realny, motywacja silna, ale mimo wszystko znów nie udało Ci się zrobić wszystkiego, co było do zrobienia? Czy na pewno to wina Twojego niezorganizowania, niedoszacowania czasu? A może zadziałało prawo Hofstadtera i zwyczajnie – dopięcie wszystkich spraw było nierealne? Czytaj dalej i dowiedz się, na czym polega to prawo i jak sobie z nim poradzić w pracy.

 

Prawo Hofstadtera – na czym polega?

 

Prawo Hofstadtera jest bardzo proste. Zgodnie z nim wykonanie zadania zawsze trwa dłużej, niż się spodziewasz, nawet jeśli weźmiesz pod uwagę prawo Hofstadtera. Mimo że jesteś mistrzem planowania i organizacji pracy, zawsze dodajesz margines czasu, jaki zadanie może Ci dodatkowo zająć, a i tak nie wystarcza Ci czasu na zrobienie wszystkiego, co założyłeś? Powinieneś poznać bliżej prawo Hofstadtera. Warto dodać, że odnosi się ono do skomplikowanych zadań o dużej złożoności. Sprawdza się w zarządzaniu dużymi projektami, a nie w realizacji pojedynczych obowiązków.

Autorem tego zaskakującego, nieco ironicznie brzmiącego twierdzenia jest Douglas Hofstadter – amerykański intelektualista i pisarz, kognitywista.

 

Prawo Hofstadtera –  jak sobie z nim poradzić w miejscu pracy?


Dlaczego wszystko trwa dłużej, niż myślisz? Aby zrozumieć, z jakiego powodu planowanie zadań nie wychodzi Ci najlepiej, powinieneś przeanalizować Twoją własną sytuację. Być może uważasz swoje obowiązki za łatwiejsze i mniej wymagające niż są w rzeczywistości, dlatego z góry zakładasz, że praca pójdzie Ci szybko. Część osób przecenia swoje możliwości i stawia nierealne cele, których nie da się zrealizować w określonym czasie.

Pamiętaj też, że w pracy przeszkadza Ci wiele rzeczy. Być może nie zdajesz sobie sprawy z otaczających Cię rozpraszaczy i nie masz świadomości, że możesz ich uniknąć, aby pracować szybciej. Wiele osób ma też skłonność do rozciągania zadań w czasie, tak aby obowiązki zajęły cały przeznaczony na ich realizację czas, mimo że można by wykonać je o wiele szybciej. Mówi o tym prawo Parkinsona.

Optymizm jest ważny i bardzo pomocny, ale w planowaniu może okazać się zgubny. Aby uniknąć wyznaczania sobie i innym nierealnych terminów, warto pracować nad zarządzaniem czasem i organizacją pracy. Z pomocą przychodzą tu liczne metody planowania i unikania rozpraszaczy. Wiele z nich z góry zakłada dodatkowy czas na realizację zadań.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?