Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

 
Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

Popełniliśmy błąd w pracy, który uderzył w cały zespół. Powiedzieliśmy lub zrobiliśmy coś, co zraniło uczucia współpracownika. Zdajemy sobie sprawę, że powinniśmy przeprosić, nie wiemy tylko, jak to zrobić. Oto kilka wskazówek na temat tego, jak powinny wyglądać przeprosiny w środowisku pracy.

 

Dlaczego warto przepraszać w miejscu pracy?

 

Zacznijmy od tego, dlaczego właściwie przepraszać w pracy. Przeprosiny są po to, by dać znać drugiej osobie / osobom, że żałujemy swojego zachowania i zależy nam na naprawieniu szkody. To często także przyznanie się do błędu, pokazanie drugiej stronie, że jesteśmy gotowi wziąć odpowiedzialność za swój czyn / słowa. Rozmowa w cztery oczy lub oficjalne przeprosiny przed współpracownikami – mają naprawić nasze relacje z osobą, z którą jesteśmy w konflikcie, ale także oczyścić atmosferę w pracy.

 

Ponadto, czasami od tego, czy potrafimy zdobyć się na opanowanie emocji, przyznać się do porażki i wyrazić skruchę – zależy nasza dalsza kariera w danej firmie! Arogancja, unikanie odpowiedzialności, niedostrzeganie własnych błędów są zazwyczaj bardzo źle widziane. Pracownik, który nie umie przepraszać, raczej nie zjedna sobie współpracowników ani nie zyska przychylności przełożonych.

 

Kiedy należy przeprosić członków zespołu lub szefa?

 

Przepraszać warto zawsze wtedy, gdy popełniliśmy błąd, który zaszkodził innym – niezależnie od tego, czy pomyłka/nieodpowiednie zachowanie było intencjonalne czy wynikało np. z naszej niewiedzy. Bezwzględnie należą się także przeprosiny za głupie zachowanie, np. żarty, w których nie bierze się pod uwagę uczuć drugiej strony, nieprzemyślane słowa.

 

Przeprosić warto także wtedy, gdy pokłóciliśmy się ze współpracownikiem lub nawet z szefem. Przyczyny konfliktów w pracy mogą być różne – zarówno zawodowe, jak i prywatne. W czasie kłótni często padają słowa podyktowane emocjami, które nigdy nie powinny wybrzmieć w sytuacji zawodowej. Nawet jeśli jesteśmy przekonani, że to my mamy rację – warto przeprosić za zbyt silną reakcję, obraźliwe epitety czy inne niewłaściwe wyrażenia, jakie padły z naszej strony w czasie kłótni. Przeprosiny są pierwszym krokiem do poprawienia relacji ze współpracownikami.

 

Pamiętajmy, że koledzy i koleżanki w pracy to osoby, z jakimi spędzamy większą część dnia. Warto więc zadbać o to, by atmosfera w pracy była przyjazna, nauczyć się nie chować urazy, przepraszać i wybaczać.

 

A jednak przeprosiny nie zawsze są dobrym pomysłem. Powstrzymajmy się od nich, kiedy wiemy, że byłyby nieszczere, bo faktycznie wcale nie żałujemy tego, co zrobiliśmy. Współpracownicy natychmiast wyczują fałsz, co jeszcze pogorszy sytuację. Lepiej dajmy sobie więcej czasu na zastanowienie, czy faktycznie byliśmy stuprocentowo fair wobec osoby, z którą jesteśmy w konflikcie.

 

Jak przeprosić współpracowników i szefa?

 

Przeprosiny powinny być odpowiednie do okoliczności. Jeśli popełniliśmy duży błąd, którego konsekwencje są poważne – wówczas oficjalne wyrażenie skruchy przy świadkach jest jak najbardziej na miejscu. Wybierzmy właściwe miejsce i czas, np. poranne spotkanie zespołu. Być może warto wysłać e-mail do wszystkich pracowników firmy z oficjalnymi przeprosinami.

 

Kiedy kaliber naszej winy jest mniejszy, zazwyczaj wystarczy rozmowa w cztery oczy – lub przy świadkach, zależnie od okoliczności – z osobą, z jaką jesteśmy w konflikcie lub z szefem, wobec którego dopuściliśmy się jakiejś winy.

 

Jak przepraszać? Pamiętajmy o:

 

  • szczerości – przepraszajmy, gdy naprawdę czujemy, że powinniśmy, popełniliśmy błąd itp.,
  • nieodwlekaniu przeprosin zbyt długo,
  • wyczuciu – wybierzmy właściwe miejsce i czas,
  • dobraniu odpowiednich słów – przeprosiny powinny być wyrażone wprost, dlatego takie słowa, jak: przepraszam/ popełniłem błąd/ chcę naprawić błąd/ jest mi przykro/ poczuwam się do odpowiedzialności – są jak najbardziej na miejscu. Z drugiej strony wylewna skrucha, kiedy nasza wina jest niewielka, może być odebrana jako ironia! Kierujmy się więc wyczuciem i dostosujmy wypowiedź do okoliczności. Unikajmy też pasywno-agresywnych zwrotów typu: jeśli poczuliście się urażeni, to przepraszam. Są ukrytą one próbą wywołania poczucia winy u pokrzywdzonej osoby i z pewnością nie rozwiążą konfliktu.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. kontroli i rozliczeń inwestycji

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Weryfikacja poprawności opisanych faktur w systemie SALDEO w tym poprawności kont kosztowych, potrąceń, terminów płatności, zgodności z umową itp. Prowadzenie tabeli rozliczenia inwestycji – uzupełnianie danych kosztowych, danych o płatnościach,...
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • Specjalista ds. Handlowych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania i utrzymywanie kontaktów i prowadzenia rozmów handlowych; prowadzenia działalności marketingowej zgodnie z polityką firmy; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; monitorowania rynku i analizy konkurencji;...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Kadr i Płac

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Prowadzenie i archiwizowanie akt pracowników zgodnie z przepisami; Przygotowywanie dokumentów kadrowych: umów o pracę, porozumień i wypowiedzeń; Obsługa umów cywilnoprawnych oraz monitorowanie terminów badań lekarskich; Naliczanie wynagrodzeń, premii i innych świadczeń...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.