Raport z dnia pracy – kiedy obowiązuje, jak napisać, wzór

2019-08-19

Raportowanie dnia pracy – kiedy obowiązuje

 

Jednym z najważniejszych obowiązków każdego pracownika jest rzetelne i sumienne wykonywanie zleconych zadań. Pracodawca ma prawo do kontrolowania podwładnych pod kątem czasu pracy oraz wypełnienia wszystkich obowiązków. Dlatego zatrudnieni muszą wypełniać raport z dnia pracy. Zapis o obowiązku tworzenia dokumentu z wykazem poszczególnych zadań może być zawarty w regulaminach wewnątrzzakładowych lub przekazany ustnie. Niewysłanie raportu przełożonemu traktuje się jak niewypełnienie polecenia. Dokładny opis wykonanych zadań powinien być sporządzany regularnie, chociaż najczęściej wysyłany jest na koniec okresu rozliczeniowego, co pozwala na wyliczenie premii, jeśli w danej firmie są one przyznawane.

 

Jak napisać raport z dnia pracy

 

Raport z dnia pracy nie może być zbytnio szczegółowy. Inaczej zatrudnione osoby spędzą więcej czasu na wypełnianiu go, niż na wykonywaniu swoich obowiązków. Dlatego dobrze jest, gdy zawiera najpotrzebniejsze informacje.

 

Zatrudnieni muszą pamiętać o tym, że nie mogą w raporcie podawać nieprawdziwych wiadomości. Pracodawca ma bowiem prawo do zweryfikowania poprawności podanych informacji. Jeśli zatem jeden z pracowników podkoloryzował swoje wyniki, to szef ma prawo ukarać niesubordynowaną osobę, do której stracił zaufanie.

 

Raport z dnia pracy – wzór

 

Raportowanie dnia pracy najczęściej odbywa się w programie Excel, który pozwala na łatwe i przejrzyste przedstawienie najważniejszych informacji. Taki dokument powinien być podzielony na dni tygodnia. Oprócz tego w tabelce podaje się zadania, które wykonuje pracownik na danym stanowisku. W większości przypadków przy każdym obowiązku zapisuje się czas, jaki trzeba było przeznaczyć na zrobienie konkretnej rzeczy. Część firm korzysta ze specjalnych programów online, które pozwalają na dokładne opisanie wszystkich zleceń.

 

Pracodawca musi pamiętać o tym, że nie ma prawa wymagać od podwładnych zamieszczania informacji o tym, ile razy w danym dniu byli w toalecie i jak długo z niej korzystali. Są to kwestie dotyczące strefy intymnej, która nie powinna interesować przełożonych. Jeśli taka sytuacji ma miejsce w firmie, to pracownik może nie zgodzić się na wypełnienie rubryczek z podobną treścią. Jest to bowiem niezgodne z zapisem o poszanowaniu godności zatrudnionych ludzi.

 

Przeczytaj także:

Skomentuj