Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Rękojmia a gwarancja – różnice

Rękojmia a gwarancja – różnice

 
Rękojmia a gwarancja – różnice

Rękojmia i gwarancja, choć dotyczą reklamacji zakupionych produktów, znacznie się różnią. Kiedy obowiązuje każde z nich?

 

Spis treści

Rękojmia – co to?


Zasady rękojmi znajdziemy w dziale II Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 556.:

 

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

 

Jednocześnie: sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy (art. 557. § 1.).

Niezgodność towaru z umową jest zatem podstawą do jego reklamacji w sklepie, pod warunkiem, że wada nie była jawna w chwili zakupu. W Kodeksie cywilnym zostały rozróżnione wady fizyczne i prawne. Do tych pierwszych należą np. brak właściwości, które danego typu produkt powinien mieć (niepiszący długopis), lub o których zapewniał sprzedawca (lecznicza lampa, która ma inne właściwości, niż wskazane przez sprzedawcę), niekompletny produkt (telefon bez ładowarki). Wady prawne dotyczą produktów pochodzących z kradzieży, zabezpieczonych w postępowaniu karnym jako dowody w sprawie itd.

Reklamacja z tytułu rękojmi uprawnia konsumenta do kilku żądań. Są to:

 

  • naprawa towaru,
  • wymiana na nowy,
  • obniżka ceny,
  • odstąpienie od umowy i zwrot towaru (jeśli wada ma istotny charakter).

 

 

Gwarancja – definicja

 

Zgodnie z art. 577. § 1. Kodeksu cywilnego:

 

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

Gwarantem najczęściej jest producent, ale mogą to być także dystrybutor albo sprzedawca. Warto podkreślić, że gwarancja ma formę dobrowolnego oświadczenia, a więc nie każdy kupiony produkt musi być nią objęty. Jeśli nie obowiązuje, konsument może reklamować towar z wadą na podstawie rękojmi.

 

Kiedy rękojmia, a kiedy gwarancja?


Odpowiedź na to pytanie zawiera się już w definicjach obu pojęć. Wybór, jaka podstawa prawna reklamacji zostanie zastosowana w konkretnym przypadku – gwarancja czy rękojmia – zależy od okoliczności, a jeśli możliwe są obie opcje, należy do konsumenta.

Istotny jest też czas – prawo rękojmi obowiązuje przez 2 lata od chwili zakupu (w przypadku nieruchomości to 5 lat), natomiast okres gwarancji zależy od woli gwaranta, może trwać zarówno rok, jak i 10 lat (jeśli w oświadczeniu nie uwzględniono okresu gwarancji, przyjmuje się, że wynosi on 2 lata).

Obsługa posprzedażowa klienta nie jest więc jedynie dobrą wolą przedsiębiorcy i praktyką pozwalającą podtrzymywać dobre relacje z nabywcami. To obowiązek, w wielu kwestiach dokładnie określony przez prawo, dlatego znajomość zasad, na jakich można reklamować wadliwe produkty, pozwala skutecznie egzekwować swoje prawa.

 

Czytaj takżeSztuczna inteligencja, naturalna kolej rzeczy – jak gen Z postrzega wpływ rozwoju AI na rynek pracy?

 

Rękojmia a gwarancja – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to rękojmia?

 

Rękojmia jest odpowiedzialnością sprzedawcy za wady zakupionego towaru. Wady te mogą być np. fizyczne (uszkodzony, niedziałający towar) lub prawne (obciążenie towaru prawami osób trzecich).

 

  • Jak długo obowiązuje rękojmia?

 

W przypadku ruchomości rękojmia obowiązuje przez 2 lata, a w przypadku nieruchomości 5 lat.

 

  • Jak działa rękojmia?

 

W przypadku wady klient może domagać się naprawy lub wymiany towaru, a także obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży i zwrotu pieniędzy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Product Manager (Biuro Obsługi Klienta)

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy Rondzie Daszyńskiego    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Rozwijanie systemów Contact Center (IVR, ACD, CTI, CRM) oraz narzędzi omnichannel (voice, chat, e-mail); Analiza potrzeb użytkowników i biznesu oraz przekładanie ich na wymagania funkcjonalne; Tworzenie roadmapy produktu i planowanie zadań w ścisłej...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.