Praca.pl Poradniki Rynek pracy
SEO i SEM – czym się różnią?

SEO i SEM – czym się różnią?

 
SEO i SEM – czym się różnią?

CPC, PPC, SEO, SEM, CPM, SERP – internet pełen jest dziwnie brzmiących skrótowców. Dla laików brzmią one dość obco, jednak specjalista od e-marketingu dokładnie wie, co oznaczają. Marketing w wyszukiwarkach jest jedną z bardziej opłacalnych form reklamy, a wyżej wskazane oznaczenia wiążą się z działaniami właśnie w tym zakresie.

 

SEM: zakres działań

 

SEM, Search Engine Marketing, to działania mające na celu promowanie danego przedsiębiorstwa w internecie. Skupiają się na poprawie widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania (czyli tego, na której stronie i na której pozycji od góry wyświetla się dana witryna internetowa, po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego, interesującego go zagadnienia) oraz w formach płatnych, związanych z promocją witryny (np. linki sponsorowane).

 

Obszar czynności wykonywanych w zakresie SEM określa się często wzorem:

SEM=SEO+PPC

 

SEO oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych a PPC (Pay Per Click) to rodzaj kampanii, w której koszt jaki ponosi reklamodawca zależy od liczby kliknięć w reklamę pojawiającą się między wynikami wyszukiwania. Z tej zależności wynika, iż działania pod kątem SEO zawierają się w czynnościach SEM.

 

Czym różni się SEO od SEM?

 

Bywa jednak tak określenie SEM w uproszeniu stosuje się do samego PPC, aby rozróżnić je od działań SEO.

 

By wskazać na różnice między SEO i SEM, przyjrzyjmy się głównym cechom poszczególnych strategii. Pozycjonowanie stron wymaga między innymi działań z zakresu optymalizacji treści publikowanej dla czytelników, także w kodzie strony. Niektóre czynności wydają się trudne, skomplikowane, ale jednak z odpowiednią wiedza można wykonać je samodzielnie, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów (oczywiście można zgłosić się po pomoc do agencji SEO). SEM, wzbogacone o reklamy, jest już inicjatywą płatną. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, z konta zleceniodawcy pobrana zostanie opłata. Nie da się tego kroku w żaden sposób ominąć.

 

Działania SEO związane są z tym, by dana strona naturalnie wydawała się atrakcyjna. Użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę otrzymuje listę witryn, które wg algorytmów najbardziej odpowiadają jego oczekiwaniom. Z kolei wykupiona reklama wyświetla się dla konkretnych użytkowników właśnie jako taka. Wykupiony link jest oznaczony słowem „reklama” w wynikach organicznych.

 

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek jest długim i złożonym procesem. Na efekty trzeba czekać, a później nieustannie pracować, by daną pozycję utrzymać. Zupełnie inaczej dzieje się po wykupieniu kampanii linków sponsorowanych. Pojawiają się one prawie natychmiast i znikają po upływie wyznaczonego czasu.

 

SEM a SEO: co jest lepsze?

 

Wybór między SEM a SEO zależny jest przede wszystkim od potrzeb właściciela strony internetowej. Jeśli pragnie w szybkim tempie wygenerować wzmożony ruch na stronie, w związku np. z promocją, wyprzedażami, nowym towarem, pomoże mu w tym efektywność reklamy sponsorowanej – SEM. Z kolei w przypadku działań SEO na wyniki trzeba czekać, ale są one trwalsze.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy

    Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.   Warszawa, Bemowo    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: będziesz pozyskiwać nowych i klientów, będziesz opiekował się naszymi obecnymi klientami, będziesz dobierać rozwiązania dla klienta współpracując z naszym działem wsparcia lub naszymi dostawcami, będziesz przygotowywać oferty, negocjować warunki handlowe,...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Spawacz z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Spawanie konstrukcji stalowych; Spawanie metodą MAG lub WIG (zależy od umiejętności) Praca według rysunku technicznego; Obsługa różnych urządzeń w obrębie metalotechniki.
  • Lakiernik

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Polerowanie, Montaż i demontaż części samochodowych bądź przemysłowych, Maskowanie, Zmiana i kontrola jakości, Prace polerskie, Poprawki lakiernicze.
  • GL Accountant

    KR Group   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Poniżej znajdziesz opis zadań, jakie na co dzień czekają na naszych członków zespołu w obszarze GL. Jeśli czujesz, że posiadasz mniejsze lub większe doświadczenie w realizacji poniższych czynności – nie wahaj się i wyślij do nas swoje CV! Znajdziemy dla...
  • Recepcjonista / Recepcjonistka

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres zadań: Zapewnienie profesjonalnej i kompleksowej obsługi administracyjnej recepcji oraz biura; Dbanie o dobry wizerunek firmy i wygląd przestrzeni biurowej; Przyjmowanie gości; Obsługa połączeń telefonicznych; Współpraca z firmami kurierskimi, Pocztą Polską, dostawcami...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.