Praca.pl Poradniki Rynek pracy
SEO i SEM – czym się różnią?

SEO i SEM – czym się różnią?

 
SEO i SEM – czym się różnią?

CPC, PPC, SEO, SEM, CPM, SERP – internet pełen jest dziwnie brzmiących skrótowców. Dla laików brzmią one dość obco, jednak specjalista od e-marketingu dokładnie wie, co oznaczają. Marketing w wyszukiwarkach jest jedną z bardziej opłacalnych form reklamy, a wyżej wskazane oznaczenia wiążą się z działaniami właśnie w tym zakresie.

 

SEM: zakres działań

 

SEM, Search Engine Marketing, to działania mające na celu promowanie danego przedsiębiorstwa w internecie. Skupiają się na poprawie widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania (czyli tego, na której stronie i na której pozycji od góry wyświetla się dana witryna internetowa, po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego, interesującego go zagadnienia) oraz w formach płatnych, związanych z promocją witryny (np. linki sponsorowane).

 

Obszar czynności wykonywanych w zakresie SEM określa się często wzorem:

SEM=SEO+PPC

 

SEO oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych a PPC (Pay Per Click) to rodzaj kampanii, w której koszt jaki ponosi reklamodawca zależy od liczby kliknięć w reklamę pojawiającą się między wynikami wyszukiwania. Z tej zależności wynika, iż działania pod kątem SEO zawierają się w czynnościach SEM.

 

Czym różni się SEO od SEM?

 

Bywa jednak tak określenie SEM w uproszeniu stosuje się do samego PPC, aby rozróżnić je od działań SEO.

 

By wskazać na różnice między SEO i SEM, przyjrzyjmy się głównym cechom poszczególnych strategii. Pozycjonowanie stron wymaga między innymi działań z zakresu optymalizacji treści publikowanej dla czytelników, także w kodzie strony. Niektóre czynności wydają się trudne, skomplikowane, ale jednak z odpowiednią wiedza można wykonać je samodzielnie, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów (oczywiście można zgłosić się po pomoc do agencji SEO). SEM, wzbogacone o reklamy, jest już inicjatywą płatną. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, z konta zleceniodawcy pobrana zostanie opłata. Nie da się tego kroku w żaden sposób ominąć.

 

Działania SEO związane są z tym, by dana strona naturalnie wydawała się atrakcyjna. Użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę otrzymuje listę witryn, które wg algorytmów najbardziej odpowiadają jego oczekiwaniom. Z kolei wykupiona reklama wyświetla się dla konkretnych użytkowników właśnie jako taka. Wykupiony link jest oznaczony słowem „reklama” w wynikach organicznych.

 

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek jest długim i złożonym procesem. Na efekty trzeba czekać, a później nieustannie pracować, by daną pozycję utrzymać. Zupełnie inaczej dzieje się po wykupieniu kampanii linków sponsorowanych. Pojawiają się one prawie natychmiast i znikają po upływie wyznaczonego czasu.

 

SEM a SEO: co jest lepsze?

 

Wybór między SEM a SEO zależny jest przede wszystkim od potrzeb właściciela strony internetowej. Jeśli pragnie w szybkim tempie wygenerować wzmożony ruch na stronie, w związku np. z promocją, wyprzedażami, nowym towarem, pomoże mu w tym efektywność reklamy sponsorowanej – SEM. Z kolei w przypadku działań SEO na wyniki trzeba czekać, ale są one trwalsze.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    11 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.