Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Siedzisz w pracy po godzinach? Licz się z mniejszą produktywnością

Siedzisz w pracy po godzinach? Licz się z mniejszą produktywnością

 
Siedzisz w pracy po godzinach? Licz się z mniejszą produktywnością

Długie godziny przed monitorem, w jednej pozycji, stres, presja czasu i otoczenia przed zbliżającymi się terminami – tak często wygląda praca po godzinach. Wykonywanie obowiązków w takich warunkach jest bardzo trudne, choć czasem niezbędne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Takie jednorazowe sytuacje nie wpływają znacząco na wydajność pracy, jednak zbyt częste powodują szereg negatywnych konsekwencji. Zwiększa się ryzyko popełnienia błędu, trudniej się skupić na dokończeniu zadania.

 

Spis treści

Praca po godzinach – jaki ma wpływ na pracowników

 

Częste nadgodziny nie tylko zmniejszają produktywność pracownika. Brak odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym może przyczynić się do szybszego wypalenia zawodowego, większego stresu i narastającego poczucia frustracji. Po pewnym czasie niezadowolenie pracownika z pewnością zacznie przekładać się także na funkcjonowanie całej organizacji. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby dbać o higienę pracy, zachowując właściwy balans pomiędzy obowiązkami służbowymi i sprawami osobistymi.

 

W grę wchodzą nie tylko godziny dodatkowe w biurze, ale także praca po godzinach w domu. Niezależnie od miejsca wypełniania obowiązków, jeśli ich liczba zacznie znacząco utrudniać życie prywatne, to odbije się to niekorzystnie zarówno na pracownikach, jak i przedsiębiorstwie.

 

Praca po godzinach – Kodeks pracy

 

W każdej organizacji, nawet w tej najbardziej wyczulonej na odpowiednią liczbę godzin pracy, zdarzają się sytuacje, w których dany projekt bądź zadanie wymaga spędzenia dłuższego niż zwykle czasu w pracy. Kodeks pracy reguluje sposoby rekompensaty zostawania po godzinach w pracy i w przedsiębiorstwie powinno się ich bezwzględnie przestrzegać. Jednak dobrze jest zwrócić uwagę na częstotliwość takich sytuacji, tak aby po okresie wytężonych działań nastąpił moment wytchnienia i mniej zintensyfikowanej pracy.

 

 

Dodatkowe godziny w pracy czy elastyczny czas

 

W wielu firmach coraz popularniejsze stają się elastyczne godziny pracy. Rozwiązanie to dobrze sprawdza się w przypadku branż, w których ciężko jest zaplanować pracę w określonych godzinach lub specyfika projektu wymaga od personelu dyspozycyjności w mniej standardowych porach niż 9:00 – 17:00. Dzięki temu pracownik ma możliwość samodzielnego zarządzania swoim czasem i jest w stanie pogodzić obowiązki życia prywatnego z pracą.

– Na polskim rynku pracy powoli zaczynają zachodzić zmiany w podejściu do godzin pracy. Coraz więcej pracodawców decyduje się na wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań, które dają obustronne korzyści. Pracownik może wykorzystywać czas, w którym normalnie przebywałby w biurze na załatwienie prywatnych spraw, a dzięki temu w pracy może lepiej skupić się na swoich obowiązkach. To z kolei przekłada się na wzrost jego efektywności, która jest ogromną zaletą dla pracodawcy – komentuje Aleksandra Biwald, Resource Project Manager w CONNECTIS_ .

 

– Nie zawsze chodzi o to, żeby pracownik przepracował 8 godzin każdego dnia. Czasami warto pozwolić mu wyjść wcześniej z pracy, jeśli akurat nie ma pilnych obowiązków. Współpraca na partnerskich zasadach z pewnością zostanie doceniona przez każdego pracownika – dodaje ekspertka z CONNECTIS_.

 

Czytaj także: Dni wolne od pracy w 2025 roku

 

Praca po godzinach – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy praca po godzinach jest obowiązkowa?

 

Pracodawca w określonych sytuacjach, np. wynikających ze specjalnych potrzeb firmy, ma prawo wymagać od pracowników pracy po godzinach, a pracownik, co do zasady, nie może odmówić bez ważnego powodu. Do nadgodzin nie można jednak zmuszać niektórych grup pracowników np. kobiet w ciąży, osób młodocianych czy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Co więcej, nadgodziny nie mogą być standardem, a jak wcześniej wspomniano, być wyjątkową okolicznością.

 

  • Czy praca po godzinach źle wpływa na wyniki pracy?

 

Praca po godzinach to rozwiązanie krótkofalowe, gdyż powoduje spore zmęczenie psychiczne i fizyczne pracowników, a to w dłuższym okresie przekłada się na wyższy stres, mniejsze zadowolenie z pracy, przemęczenie czy nawet wypalenie zawodowe. Przepracowanie źle wpływa na efektywność pracy, może prowadzić do większej liczby błędów czy wypadków przy pracy. Dlatego praca w godzinach nadliczbowych powinna być wyjątkową sytuacją, a nie codziennością.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.