Długie godziny przed monitorem, w jednej pozycji, stres, presja czasu i otoczenia przed zbliżającymi się terminami – tak często wygląda praca po godzinach. Wykonywanie obowiązków w takich warunkach jest bardzo trudne, choć czasem niezbędne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Takie jednorazowe sytuacje nie wpływają znacząco na wydajność pracy, jednak zbyt częste powodują szereg negatywnych konsekwencji. Zwiększa się ryzyko popełnienia błędu, trudniej się skupić na dokończeniu zadania.
Spis treści
Praca po godzinach – jaki ma wpływ na pracowników
Częste nadgodziny nie tylko zmniejszają produktywność pracownika. Brak odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym może przyczynić się do szybszego wypalenia zawodowego, większego stresu i narastającego poczucia frustracji. Po pewnym czasie niezadowolenie pracownika z pewnością zacznie przekładać się także na funkcjonowanie całej organizacji. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby dbać o higienę pracy, zachowując właściwy balans pomiędzy obowiązkami służbowymi i sprawami osobistymi.
W grę wchodzą nie tylko godziny dodatkowe w biurze, ale także praca po godzinach w domu. Niezależnie od miejsca wypełniania obowiązków, jeśli ich liczba zacznie znacząco utrudniać życie prywatne, to odbije się to niekorzystnie zarówno na pracownikach, jak i przedsiębiorstwie.
Praca po godzinach – Kodeks pracy
W każdej organizacji, nawet w tej najbardziej wyczulonej na odpowiednią liczbę godzin pracy, zdarzają się sytuacje, w których dany projekt bądź zadanie wymaga spędzenia dłuższego niż zwykle czasu w pracy. Kodeks pracy reguluje sposoby rekompensaty zostawania po godzinach w pracy i w przedsiębiorstwie powinno się ich bezwzględnie przestrzegać. Jednak dobrze jest zwrócić uwagę na częstotliwość takich sytuacji, tak aby po okresie wytężonych działań nastąpił moment wytchnienia i mniej zintensyfikowanej pracy.
Dodatkowe godziny w pracy czy elastyczny czas
W wielu firmach coraz popularniejsze stają się elastyczne godziny pracy. Rozwiązanie to dobrze sprawdza się w przypadku branż, w których ciężko jest zaplanować pracę w określonych godzinach lub specyfika projektu wymaga od personelu dyspozycyjności w mniej standardowych porach niż 9:00 – 17:00. Dzięki temu pracownik ma możliwość samodzielnego zarządzania swoim czasem i jest w stanie pogodzić obowiązki życia prywatnego z pracą.
– Na polskim rynku pracy powoli zaczynają zachodzić zmiany w podejściu do godzin pracy. Coraz więcej pracodawców decyduje się na wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań, które dają obustronne korzyści. Pracownik może wykorzystywać czas, w którym normalnie przebywałby w biurze na załatwienie prywatnych spraw, a dzięki temu w pracy może lepiej skupić się na swoich obowiązkach. To z kolei przekłada się na wzrost jego efektywności, która jest ogromną zaletą dla pracodawcy – komentuje Aleksandra Biwald, Resource Project Manager w CONNECTIS_ .
– Nie zawsze chodzi o to, żeby pracownik przepracował 8 godzin każdego dnia. Czasami warto pozwolić mu wyjść wcześniej z pracy, jeśli akurat nie ma pilnych obowiązków. Współpraca na partnerskich zasadach z pewnością zostanie doceniona przez każdego pracownika – dodaje ekspertka z CONNECTIS_.
Czytaj także: Dni wolne od pracy w 2025 roku
Praca po godzinach – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy praca po godzinach jest obowiązkowa?
Pracodawca w określonych sytuacjach, np. wynikających ze specjalnych potrzeb firmy, ma prawo wymagać od pracowników pracy po godzinach, a pracownik, co do zasady, nie może odmówić bez ważnego powodu. Do nadgodzin nie można jednak zmuszać niektórych grup pracowników np. kobiet w ciąży, osób młodocianych czy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Co więcej, nadgodziny nie mogą być standardem, a jak wcześniej wspomniano, być wyjątkową okolicznością.
-
Czy praca po godzinach źle wpływa na wyniki pracy?
Praca po godzinach to rozwiązanie krótkofalowe, gdyż powoduje spore zmęczenie psychiczne i fizyczne pracowników, a to w dłuższym okresie przekłada się na wyższy stres, mniejsze zadowolenie z pracy, przemęczenie czy nawet wypalenie zawodowe. Przepracowanie źle wpływa na efektywność pracy, może prowadzić do większej liczby błędów czy wypadków przy pracy. Dlatego praca w godzinach nadliczbowych powinna być wyjątkową sytuacją, a nie codziennością.