Wybierając zawód, dział nauki lub branżę w których chcemy podjąć pracę (badawczą lub zarobkową), zastanawiamy się często, jakie będziemy mieć perspektywy. Czasem celem jest dla nas już samo zaistnienie w danej dyscyplinie, a czasem chcemy sięgnąć po najwyższe stanowiska.
Szczeble kariery - co to jest?
O tym, gdzie znajdujemy się w hierarchii danego przedsiębiorstwa, czy osiągnęliśmy już maksimum w danej dziedzinie naukowej, mogą mówić nam szczeble kariery. W zależności od analizowanej domeny czasami stopnie w hierarchii regulują organizacje, wewnątrz których działa dana osoba, a inne są ściśle określone prawem.
Czym są i co dają współczesne szczeble kariery w małych firmach i wielkich korporacjach? Miejsce w hierarchii określa nasz stopień wiedzy, umiejętności i kwalifikacji. Podnosząc je, wędrujemy coraz dalej na zawodowej ścieżce. Często przedsiębiorstwa mają ściśle określone wymagania na dane stanowiska, przez co kandydat ma świadomość, na jakim etapie się znajduje i jak jego kompetencje są oceniane w instytucji z którą się związał.
Nie w każdej organizacji czy firmie szczeble kariery zawodowej wyglądają tak samo, ale można zauważyć pewną prawidłowość, sugerowaną również w nomenklaturze stanowiska – junior project manager, senior project manager, dyrektor działu.
Podobną zależność można zauważyć, analizując szczeble kariery w Wojskach Lądowych i Siłach Powietrznych – m.in.: szeregowy, starszy szeregowy, starszy chorąży sztabowy, kapitan, pułkownik, generał, marszałek.
Stopnie w szkolnictwie wyższym określa Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Art. 177. 1. mówi, że: „W systemie szkolnictwa wyższego i nauki nadaje się:
1) stopnie naukowe i stopnie w zakresie sztuki:
a) stopień doktora,
b) stopień doktora habilitowanego;
2) tytuł profesora”.
Ścieżkę awansu w oświacie określa Karta nauczyciela - kolejne stopnie to: stażysta, nauczyciel kontraktowy, mianowany i dyplomowany. Tak więc po prostu szczeble kariery to kolejne etapy w zdobywaniu wiedzy, umiejętności, określające stopnień rozwoju, ale też odpowiedzialności związanej z nowo nabytymi kompetencjami.
Szczeble kariery zawodowej - jak osiągnąć sukces?
Analizując szczeble kariery w korporacji czy np. w instytucjach naukowych, często zastanawiamy się, jak mamy awansować. W większości wszelkie wytyczne są odgórnie ustalone i każdy pracownik ma jasność, co do kryteriów wpływających na zmianę stanowiska. Często jest to odpowiednio długi staż pracy. Dodatkowym warunkiem może być udział w kursach, szkoleniach, zdobycie właściwych certyfikatów. Jednak trzeba zwrócić uwagę na to, że w wielu przypadkach awans w strukturach firmy jest związany z posiadaniem odpowiednich predyspozycji interpersonalnych.