Każda firma, niezależnie od wielkości czy branży w jakiej działa, musi mieć księgowość, dokumentację, załatwiać formalne sprawy, koordynować przepływ informacji, jednym słowem - prowadzić biuro. Dlatego osoby szukające pracy z tym związanej mają szerokie możliwości zatrudnienia. Poniżej przedstawiamy zbiór informacji, jak zostać technikiem prac biurowych i z czym wiąże się taki zawodowy wybór.
Technik prac biurowych - opis zawodu
Technik prac biurowych to nikt inny jak osoba pracująca w biurze. Czym się zajmuje? Przede wszystkim wykonuje polecenia przełożonych i wspiera ich w codziennych obowiązkach. Organizuje spotkania i konferencje, kontaktuje się z klientami oraz kontrahentami, a także pomaga innym zatrudnionym w firmie osobom. Takie zadania wymagają komunikatywności i umiejętności pracy zespołowej.
W przypadku technika prac biurowych, opis zawodu obejmuje także obowiązki związane z organizacją obiegu dokumentacji w firmie. Przygotowanie i wysyłanie pism do urzędów, rejestrowanie, gromadzenie, przetwarzanie i w końcu archiwizowanie dokumentów… Te obowiązki można wykonywać zadowalająco jedynie przy dobrej organizacji własnej pracy, skrupulatności i systematyczności.
Technik prac biurowych - jak zostać?
Umiejętności zawodowe pracownika biurowego można nabyć w szkole branżowej, w technikum bądź na kierunkowym kursie. Choć oczywiście realne jest znalezienie pracy np. w sekretariacie bez ukończenia związanej z tym edukacji, bez wątpienia warto mieć podstawy teoretyczne i odbyć praktykę. Podczas niej kandydat zostaje przyuczony do zawodu. Nauka zawsze kończy się egzaminem. Technik prac biurowych przygotowany merytorycznie do wykonywania obowiązków z pewnością ma większe szanse na rynku pracy niż osoba, która poszukuje zatrudnienia bez takiego przygotowania.
Umiejętności zawodowe pracownika biurowego
Zakres obowiązków i wymagania wobec kandydatów na to stanowisko zależą w dużej mierze od firmy, jednak bez problemu można wskazać na umiejętności niezbędne w każdym miejscu pracy. Plan nauczania technika prac biurowych obejmuje takie zagadnienia, jak m.in:
- działalność gospodarcza w jednostce organizacyjnej (pojęcia z mikro- i makroekonomii, marketing w reklamie, badania statystyczne, podstawy prawne prowadzenia działalności, BHP, ale też radzenie sobie ze stresem, negocjacje, optymalizacja kosztów itd.),
- wykorzystanie języka obcego w pracy biurowej,
- korespondencja biurowa,
- elementy prawa (tajemnica służbowa, ochrona danych osobowych, prawo podatkowe itd.),
- organizacja pracy w biurze.
W wykonywaniu pracy biurowej potrzebna jest zatem dość precyzyjna wiedzy. Obsługa nowoczesnego sprzętu także nie powinna sprawiać trudności technikowi. Biurowa codzienność z pewnością nie jest spokojnym popijaniem kawy i przeglądaniem portali społecznościowych - to odpowiedzialna praca, wymagająca konkretnych umiejętności.