Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Techniki, metody i etapy sprzedaży - jak zostać dobrym handlowcem

Techniki, metody i etapy sprzedaży - jak zostać dobrym handlowcem

 
Techniki, metody i etapy sprzedaży - jak zostać dobrym handlowcem

Mówi się, że wszystko można kupić. Niezależnie od słuszności tej tezy, jedno jest pewne - dobry handlowiec wie co i komu zaoferować. Zagadnienia związane z całym procesem i tajnikami sprzedaży tworzą niezwykle szeroki i różnorodny zbiór. Dlatego wybraliśmy najpopularniejsze i najczęściej stosowane metody oraz techniki, których znajomość jest zupełną podstawą dla osób marzących o karierze dobrego handlowca.

 

Techniki sprzedaży

 

Terminy: techniki i metody sprzedażowe najczęściej stosowane są zamiennie. Można przyjąć, że techniki to bardziej sprecyzowane i konkretne działania handlowca, a metody stanowią ogólne pojęcia.

 

Do najpopularniejszych technik sprzedażowych należą:
1. Technika niskiej piłki - czyli przedstawienie na początku najatrakcyjniejszych aspektów oferty i kiedy klient już się wstępnie zdecyduje na zakup - dodawanie mniej korzystnych szczegółów. Zgodnie z regułą zaangażowania i konsekwencji prawdopodobnie będzie chciał kupić proponowany produkt.

 

2. Technika pozornego wyboru - sprzedawca oferuje klientowi dwie możliwości zakupu. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że opcja „nie kupię tego” nie zostanie wybrana. Sprzedaż za gotówkę czy ratalna? Dodatkowy pakiet Internetu czy rozmowy bez limitu? - klienci lubią mieć wybór, choćby był on tylko pozorny.

 

3. Model cecha - zaleta - korzyść - zaprezentowanie oferty w taki sposób, żeby pokazać zalety wynikające z określonych cech produktu, a także wiążące się z nimi realne profity dla klienta. A ten zazwyczaj ma mniejszą wiedzę o produkcie niż sprzedawca i bardziej niż np. szczegółowe parametry techniczne telewizora będą interesować go korzyści, jakie płyną z zakupu konkretnego modelu.

 

4. Technika drzwiami w twarz – sprzedawca proponuje produkt znacznie przewyższający możliwości finansowe klienta, a gdy ten odmówi – prezentowana jest tańsza, prostsza opcja. To zwiększa szansę na sprzedaż. Działa wtedy reguła kontrastu (drugi produkt na tle pierwszego wydaje się bardziej przystępny) i reguła wzajemności (skoro sprzedawca ustąpił i dostosował ofertę do klienta, on również będzie czuł się zobowiązany do kompromisu i zakupu).

 

Metody sprzedaży

 

Podobnie jak zebranie technik, tak i opisanie wszelkich skutecznych metod sprzedaży byłoby dość skomplikowane. Zwłaszcza, że mówi się, iż każdy doświadczony handlowiec ma swoje sprawdzone sposoby i sprawnie nimi żongluje w codziennej pracy. Teoretyczną wiedzę, jak sprzedawać produkty bankowe, jak współpracować z klientem biznesowym, na czym polega specyfika pracy w branży odzieżowej, zawsze warto zweryfikować w praktyce.

 

Co więcej, każdy z etapów sprzedaży wymaga konkretnych działań, przykładowo nawiązania kontaktu wzrokowego, stosowania języka korzyści, pytań otwartych, perswazji, bądź manewrowania faktami tak, aby osiągnąć cel.

 

Etapy sprzedaży bezpośredniej i internetowej

 

Sama finalizacja umowy jest niejako zwieńczeniem całego dzieła. Sprzedaż bowiem zaczyna się znacznie wcześniej. Sukces handlowca w dużej mierze zależy od umiejętnego nawiązania kontaktu - dobre pierwsze wrażenie pozwoli wzbudzić w kliencie pozytywne emocje.

 

Kolejny krok to zbadanie potrzeb i oczekiwań. Na tym etapie na przykład pytania otwarte w sprzedaży pozwolą podtrzymać rozmowę i sprecyzować, czego potrzebuje nabywca. Znając jego wymagania, można zaproponować konkretną ofertę. Tutaj przydaje się pewność sprzedawcy, że dany produkt czy usługa jest najlepsza. Klient może się wahać i zastanawiać. Jeśli cena wyda mu się zbyt wysoka, w urządzeniu brakuje jakiejś pobocznej funkcji albo bluzka ma ciemniejszy odcień niż planował zakupić, sprzedawca, pewien swojej oferty, będzie wiedział, jak i czym go przekonać.

 

Przy zastosowaniu odpowiednich metod sprzedaży jest ogromna szansa na to, że nawet początkowo niezdecydowana osoba coś kupi. Po sfinalizowaniu transakcji sprzedawca powinien zadbać, aby klient nie żałował wydanych pieniędzy. Na koniec warto utwierdzić go w przekonaniu, że wybrał dobrze. Nawet jeśli nie uda się nic sprzedać, dobry handlowiec wie, że podtrzymanie pozytywnej atmosfery jest bardzo opłacalne. Być może klient potrzebuje czasu do namysłu, a jeśli wyjdzie ze sklepu w dobrym nastroju, jest spora szansa, że do tegoż miejsca wróci.

 

Etapy sprzedaży bezpośredniej można przenieść na grunt wirtualnej rzeczywistości. Choć w tym przypadku handlowca i potencjalnych klientów dzieli ekran urządzenia, sukces również zależy od umiejętnego dobrania technik sprzedaży. Nawiązanie kontaktu, a następnie zaprezentowanie oferty w dostępnych kanałach oraz udowodnienie, że jest ona najlepsza i warto kliknąć w przycisk „kup” - to początek procesu sprzedaży online.

 

Ze względu na ogromną popularność internetowych zakupów, przetrwa ten, kto będzie umiał nawiązać dłuższe relacje z klientem, wytworzyć pozytywną atmosfery wokół produktu i zaangażować ludzi w cały proces. Trzeba znaleźć sposób, aby się wyróżniać i zbudować tak zwany dowód społeczny - pokazać, że oferta jest godna zaufania, a sklep ma już grupę stałych, zadowolonych klientów.

 

Można wybierać spośród licznych narzędzi, można prowadzić branżowego bloga, profile na portalach społecznościowych, wysyłać newsletter, nawiązać współpracę z influencerami, czy pozycjonować stronę w wyszukiwarce… Metody sprzedaży produktu także w Internecie, aby były skuteczne, muszą mieć przede wszystkim spersonalizowaną formę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.