Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

 
Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

SLA, czyli Service Level Agreement, to termin coraz częściej pojawiający się w kontekście różnorodnych usług, przede wszystkim w branży IT. Czym jest umowa SLA? Co powinna zawierać i dlaczego warto korzystać z takiego dokumentu?

 

Umowa SLA – co to jest?


Umowa SLA to dla klienta gwarancja, że otrzyma pomoc w przypadku zgłoszenia awarii, a dla usługodawcy zabezpieczenie prawne przed bezpodstawnymi roszczeniami. Dokument opisuje zobowiązania, jakie firma ma wobec swoich klientów, określa poziom i zakres usług serwisowych oraz przede wszystkim terminy, w jakich awaria musi zostać usunięta.

 

Umowa SLA – w jakiej branży jest najczęściej oferowana? Jakie ma zalety?

 

Jak wspomniano na wstępie, umowa SLA najczęściej jest spotykana w przypadku usług informatycznych. Załóżmy, że firma A jest usługobiorcą i korzysta z oprogramowania zakupionego od firmy B. Pracownik firmy A wykrył awarię, która uniemożliwia normalną pracę – cały zespół ma przestój. Telefon do helpdesku nie przyniósł rezultatu – zgodnie z zapowiedzią pracownika firmy B na rozwiązanie problemu trzeba będzie poczekać kilka dni, co dla firmy A oznacza spore straty i nie zostało wcześniej uzgodnione.

Aby uniknąć takich sytuacji, podpisuje się właśnie umowę SLA. Dzięki niej klient, który zgłasza problem, ma gwarancję, że usługodawca zareaguje na tę informację w ustalonym, dogodnym dla obu stron czasie. Dokument określa oczekiwania klienta, sposób komunikowania problemów, narzędzia (np. czat, helpdesk, formularz kontaktowy), z jakich należy korzystać itd. Za nieprzestrzeganie ustaleń i dłuższy niż określa umowa czas reakcji, wprowadza się kary – np. za każdy dzień zwłoki.

Dla usługodawcy taka umowa po pierwsze może być świadectwem dbałości o dobro klientów i pokazaniem pewności, że oferowane usługi są wysokie. Z drugiej strony, jak wspomniano wyżej, zabezpiecza przed nieuprawnionymi roszczeniami klientów.

 

Umowa Service Level Agreement – co powinna zawierać?


Przede wszystkim w umowie powinny zostać sprecyzowane ogólne warunki świadczenia usług. W tym punkcie należy określić, kto jest usługodawcą i usługobiorcą, na czym polega usługa, w jakich warunkach, przez jaki czas i w jakim zakresie ma być świadczona asysta techniczna. Kolejna ważna kwestia to mierniki realizacji usług – zależą od przedmiotu umowy (np. wymagana stabilność łącza internetowego) i zasady kontroli jakości realizowanych zadań.


Bardzo ważnymi punktami umowy SLA są też procedury zgłaszania awarii i maksymalny czas wyeliminowania błędu. Często stosuje się tu rozróżnienie na:

  • czas reakcji (od chwili zgłoszenia do chwili podjęcia działań przez usługodawcę),
  • czas naprawy (od zgłoszenia awarii do momentu wykonania naprawy),
  • czas obejścia (od zgłoszenia awarii do wykonania przez usługodawcę obejścia, z zobowiązaniem do niezwłocznego naprawienia problemu).

 

Wyraźnie należy też ustalić kary umowne za niewywiązywanie się z umowy.



Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?