Przygotowania do ślubu niejednej pannie młodej spędzają sen z powiek nawet przez kilka miesięcy przed ślubem. Rezerwacja sali, urzędowe formalności, wybór menu, znalezienie muzyków czy DJ-a, fotografa, kamerzysty, spotkania z florystką, dekoracje, zakup sukni i garnituru, przygotowanie zaproszeń, listy gości, fryzjer, kosmetyczka… Wyliczenie wszystkich spraw do załatwienia przed ślubem zajęłoby naprawdę dużo czasu. Dlatego rośnie popularność agencji ślubnych, które kompleksowo pomagają zorganizować całe wydarzenie, aby klienci mogli cieszyć się swoim świętem.
Konsultant ślubny - wymagania
Wedding planner, czyli konsultant ślubny, to osoba, która doradza parze młodej i pośredniczy między nią a wszystkimi podwykonawcami. Umawia terminy, negocjuje ceny, uczestniczy w spotkaniach i przede wszystkim czuwa nad budżetem oraz rozwiązuje kryzysowe sytuacje.
Czego w związku z tym wymaga się od organizatora bądź organizatorki wesel? Praca nie należy do łatwych. Aby zdobyć klientów i przekonać ich do skorzystania ze swoich usług, konsultanci muszą wzbudzić zaufanie, wykazać się profesjonalizmem, opanowaniem. Młoda para oddaje ich w ręce przygotowanie dnia, który powinien być dla nich najpiękniejszym w życiu - to duża odpowiedzialność.
Nieodzowne są kontakty w branży, umiejętność ich nawiązywania i przede wszystkim negocjacji. Ta przyda się również przy planowaniu budżetu. Często oczekiwania pary młodej są zupełnie rozbieżne z tym, jaka kwota ma być wydana na wesele. Ważne, aby optymalizować koszty, znaleźć najlepsze rozwiązania i przekonać do nich klientów. Konsultant musi być także dobrze zorganizowany, mobilny i dyspozycyjny - spotkania poprzedzające ślub często odbywają się w weekendy czy wieczorami. Co więcej, powinien być także odporny na stres.
W branży ślubnej liczy się ponadto znajomość najnowszych trendów. A te zmieniają się niemal z roku na rok. Konsultant musi być na bieżąco, powinien wiedzieć, co jest modne i mieć dobry gust.
Wedding planner - jak zostać?
Samo założenie firmy organizującej wesela nie jest szczególnie skomplikowane. Na starcie zawodowej kariery największą trudnością dla organizatora ślubów może być nawiązanie branżowych kontaktów i znalezienie klientów. Wymaga to czasu, ale na pewno zaangażowanie włożone w działalność na początku drogi, zaprocentuje w przyszłości.
Jednym z godnych przemyślenia rozwiązań może być dla konsultanta ślubnego franczyza. Działanie we współpracy i pod marką bardziej znanej agencji ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów. Franczyzobiorca często może promować się na popularnych stronach internetowych, korzysta ze szkoleń i bazy kontaktów do podwykonawców.
Organizator ślubów - kurs
Choć wiele konsultantek działa w oparciu o własne doświadczenia, osoby, które planują związać się zawodowo z branżą eventową mogą wybrać jeden z kursów organizacji ślubów. A ofert jest mnóstwo. Różnią się między sobą czasem trwania, liczbą zajęć teoretycznych i praktycznych a także ceną.
Czego można dowiedzieć się na takim szkoleniu? Program obejmuje np. wiadomości na temat formalnych i prawnych aspektów zawierania związków małżeńskich, rodzajów ceremonii, tradycji, zasad wyboru podwykonawców i technik negocjacji, tworzenia kosztorysów ślubu i wesela, utrzymywania relacji z klientem, ale też organizacji własnego czasu pracy oraz szczegóły dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej.
Organizator ślubów - zarobki
Na stronach internetowych agencji ślubnych raczej trudno jest znaleźć uniwersalny cennik poszczególnych usług. Zarobki konsultanta ślubnego zależą głównie od tego, czy powierza mu się kompleksową organizację eventu, czy tylko część prac. Zazwyczaj wynagrodzenie za jedno wesele wynosi kilka bądź kilkanaście tysięcy złotych. Należy jednak pamiętać, że przygotowanie ślubu to praca trwająca miesiącami. Często konsultant zatrudniany jest nawet na rok przed datą zawarcia związku małżeńskiego przez klientów.