Zaufanie jest niezmiernie ważne w każdej sferze życia. Bez niego trudno byłoby funkcjonować wśród ludzi. I choć wiele osób uważa, że ufać można tylko sobie, taka postawa w biznesie nie przynosi wielu korzyści.
Zaufanie w biznesie – definicja
Zaufanie do kogoś to przekonanie o prawdziwości słów tej osoby, przeświadczenie, że ma odpowiednie umiejętności i potrafi je w pełni wykorzystać. Jest ważne nie tylko w życiu prywatnym – w biznesie przynosi wymierne korzyści. Niełatwo jednak zapracować sobie na zaufanie klientów, pracowników czy kontrahentów. To długotrwały proces, a budowany czasami przez lata wizerunek uczciwego przedsiębiorcy można stracić w mgnieniu oka.
W biznesie ważne jest nie tylko to, jak jesteśmy odbierani przez otoczenie, liczy się także umiejętność darzenia zaufaniem innych i dobieranie do współpracy osób, którym będziemy potrafili zaufać.
Zaufanie w biznesie – dlaczego jest ważne?
Jakie korzyści przynosi zaufanie w biznesie? Przede wszystkim wiele ułatwia. Przekonanie, że współpracownik nas nie oszuka, nie będzie działał na naszą niekorzyść i zrobi wszystko, by dotrzymać słowa, pozwala uprościć procedury i przyśpieszyć realizację projektów. Dzięki obopólnej uczciwości partnerów, można realizować wizje, rozwijać działalność.
Zaufanie w relacjach na linii pracodawca – pracownik ma wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Zespół ufający liderowi jest bardziej zmotywowany niż ten, który wątpi w intencje szefa. Jeśli przełożony kontroluje każdy krok podwładnych, uważa, że nie przykładają się do pracy, nie wykonują poleceń wystarczająco dobrze, nie można liczyć na to, że pracownicy obdarzą go zaufaniem. Będą sceptycznie podchodzić do zmian, podejrzliwie traktując każdą decyzję szefa. Brak zaufania znacznie utrudnia współpracę.
Co niszczy zaufanie w biznesie
Jak już wspomnieliśmy, zbudowanie relacji opartych na zaufaniu nie jest proste. Tym, co niszczy zaufanie w biznesie jest przede wszystkim nastawienie przedsiębiorcy na zysk - bezwzględnie i bez respektowania zasad odpowiedzialności społecznej. Nieprzestrzeganie norm i zasad etyczno-moralnych, balansowanie na granicy prawa może się wydawać drogą do szybkiego wzbogacenia. To jednak tylko pozory. Firma, która nie budzi zaufania, ma znikome szanse na utrzymanie się na rynku.
Świat nie kręci się wokół pieniądza. Do odniesienia sukcesu na rynku niezbędna jest sieć społecznych powiązań i relacje oparte na uczciwości. Kapitał społeczny i zaufanie w biznesie pozwalają bowiem budować kapitał finansowy.