Wybrana kategoria

Zmęczone oczy w pracy: jak sobie pomóc?

2020-01-14

Wielu pracowników biurowych narzeka na konieczność wielogodzinnego wpatrywania się w ekran komputera. Nie bez powodu ekspozycja na ekrany elektroniczne jest też wymieniana wśród czynników szkodliwych i uciążliwych w środowisku pracy. Jak sobie radzić ze zmęczeniem oczu od komputera?

 

Jak praca przy komputerze wpływa na zmęczenie wzroku?

 

Osoby wykonujące pracę biurową przed komputerem skarżą się między innymi na ból oczu, zespół suchego oka, uczucie piasku pod powiekami czy pieczenie oczu. Dolegliwości mogą pogłębiać:
• zbyt duża jasność ekranu,
• złe ustawienie monitora (za wysoko, za nisko, zbyt blisko twarzy),
• przestarzały sprzęt (np. migotanie monitora do komputera),
• zaniedbywanie przerw w pracy przy komputerze,
• niewłaściwe oświetlenie całego pomieszczenia (np. zbyt duży kontrast między ciemnym pokojem, a jasnym ekranem),
• suche powietrze w klimatyzowanym pomieszczeniu.

 

Ból oczu od komputera – jak sobie pomóc?

 

Co możemy zrobić, by praca przy komputerze nie oznaczała dla nas bólu czy tzw. suchego oka? Przede wszystkim:
• doświetlmy pomieszczenie. Niekiedy główne źródła światła mogą być niewystarczające i warto uzupełnić je o lampy punktowe przy biurku;
• ustawmy monitor na optymalnej wysokości (jego górna krawędź powinna być na linii wzroku) i we właściwej odległości od twarzy (od 50 do 70 cm);
• korzystajmy z 5-minutowych przerw na każdą godzinę pracy przed komputerem. Prawo do nich gwarantuje Kodeks pracy i warto o tym pamiętać;
• wstawmy do biura rośliny lub nawilżacze powietrza;
• jeśli to możliwe, zadbajmy o jak najwięcej zieleni w pomieszczeniu (np. zaproponować stworzenie zielonej ściany). Kolor ten działa kojąco na wzrok;
• stosujmy krople nawilżające do oczu;
• zacznijmy używać specjalnych okularów do pracy przy komputerze;
• wykonujmy ćwiczenia oczu w czasie przerw.

 

Najprostszym ćwiczeniem oczu, niwelującym skutki zmęczenia, jest patrzenie w dal. Po kilkunastu minutach pracy przed komputerem popatrzmy w jak najdalej oddalony w przestrzeni punkt – na przykład wyjrzyj za okno. Kolejną techniką jest „rozruszanie” gałki ocznej – naprzemienne patrzenie po kolei w górę, w dół, w prawo i w lewo. Można postarać się również wodzić wzrokiem dookoła zgodnie z ruchem wskazówek zegara i z powrotem (powtarzając ćwiczenie kilka razy).

 

Na co jeszcze jesteśmy narażeni w pracy przy komputerze?

 

Praca siedząca w biurze naraża nas nie tylko na ból oczu od komputera. Kolejną kwestią, o jaką warto zadbać, jest właściwa postawa ciała przy biurku. Co zrobić, by nie narażać się na ból karku, lędźwi, kręgosłupa, marznące w wyniku słabego krążenia ręce czy stopy?

 

Zadbaj o wygodne krzesło z podłokietnikami, zagłówkiem i dobrym podparciem na odcinku lędźwiowym. Fotel musi mieć opcję regulowania wysokości i opcję odchylania oparcia w tył. Dobrym pomysłem jest kupno podnóżka. Powinien być ustawiony pod kątem 15 stopni. Należy zwrócić uwagę na to, by siedzieć prosto, nie krzyżować nóg i nie przechylać szyi nadmiernie w stronę monitora, ani też nie odchylać tułowia za bardzo w tył. Linia kręgosłupa powinna tworzyć z linią ud mniej więcej kąt prosty.

 

5-minutowe przerwy w pracy warto wykorzystać na spacer, dzięki czemu poprawimy krążenie, rozluźnimy napięte mięśnie i rozruszamy stawy.

 

Przeczytaj także:

Skomentuj