Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Znaczenie kolorów w marketingu

Znaczenie kolorów w marketingu

 
Znaczenie kolorów w marketingu

Twórcy reklam stosują różne metody, by wpłynąć na decyzje klientów i przekonać ich do zakupu promowanych produktów. Zdają sobie również sprawę, jak wielkie znaczenie mają wykorzystywane do tego celu kolory. Jakie znaczenie mają barwy dla naszego odbioru reklamy? Jak wpływają na emocje i przekładają się na decyzje zakupowe?

 

Spis treści

Praca w reklamie a kolory

 

Kolory wpływają na emocje, ale także powodują konkretne reakcje fizyczne. Znając dokładne znaczenie kolorów łatwiej zaplanować kampanię reklamową w taki sposób, by nakłonić odbiorcę do konkretnego sposobu postępowania. 

 

Warto też zaznaczyć, że daną barwę można zastrzec w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy. Dzięki temu zabiegowi przedsiębiorcy budują spójny wizerunek marki oraz związanych z nią produktów.

 

Reklama różnych towarów i usług, a w każdej z nich ten samo motyw kolorystyczny, sprawiają, iż odbiorca automatycznie przyporządkowuje je jednemu producentowi. Biuro, które pomalowane jest w taki sposób, by uwzględnić określający markę kolor, obsługa nosząca służbowe ubranie w firmowych barwach, dodatki w poczekalniach, na gadżetach reklamowych – wszystko to buduje konsekwentny wizerunek firmy. Kolejne produkty powielające wybrany motyw kolorystyczny to przekonanie umacniają.

 

 

Znaczenie kolorów w biznesie

 

Co oznaczają kolory? Jaki jest ich wpływ na psychikę człowieka? Poniżej przedstawiamy podstawowe przykłady na pozytywne znaczenia danych kolorów. Warto pamiętać, że poszczególne barwy mogą odnosić się także do cech negatywnych, dlatego za każdym razem warto zwrócić uwagę na kontekst, do jakiego się je wykorzystuje.

 

Symbolika koloru czerwonego – to przede wszystkim skojarzenia z władzą (król w czerwonej pelerynie, czerwone kamienie ozdabiające królewskie klejnoty), ale też energią, odwagą np. w podejmowaniu decyzji, miłością i namiętnością. Czerwone przyciski – typu „Zapisz się”, „Kup teraz” itd. służy wyróżnieniu treści, spośród innych informacji zawartych na stronie internetowej. To kolor najczęściej używany do zakomunikowania promocji, wyprzedaży.

 

Kolor niebieski w reklamie – spokój, zaufanie, wyciszenie, ale też innowacyjność, inteligencja, niezawodność, czystość. Symbolika koloru niebieskiego jest wykorzystywana przez firmy z branży technologicznej, farmaceutycznej, transportowej itd. Oczywiście nie każdy lek będzie miał niebieskie opakowanie – ale firma, która zdecyduje się na zastosowanie tej barwy, może pomóc w pozyskaniu większego grona odbiorców.

 

Symbolika koloru żółtego – barwa słońca oznacza radość, życie, optymizm, ciepło. To dobry kolor dla biur podróży, ale też przedsiębiorstw zajmujących się organizacją wolnego czasu.

 

Powyżej przedstawiliśmy krótką symbolikę kolorów podstawowych. Mieszanie barw, zestawianie ich na najróżniejsze sposoby, może powodować zmianę znaczenia. Mimo że czasem intuicyjnie potrafimy przypisać barwom odpowiednie cechy, to jednak dobieranie kolorów do reklamy wymaga odpowiedniej wiedzy.

 

Czytaj takżeEngagement marketing – czym jest? Jak go wykorzystać w firmie?

 

Praca w reklamie a kolory – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy kolory mają znaczenie w reklamie?

 

Kolory mają ogromne znaczenie w reklamie z kilku względów. Przede wszystkim kolory wpływają na nasze emocje oraz sposób postrzegania obrazu. Pewne kolory działają na ludzi pobudzająco, inne wyciszająco czy przygnębiająco. Twórcy reklam wykorzystują kolory, by wzbudzić odpowiednie emocje i skojarzenia, a przez to wpłynąć na decyzję konsumenta. Kolejną ważną kwestią jest to, że kolory stanowią ważny element wizerunkowy. Wykorzystywanie tych samych kolorów dla promocji marki buduje jej rozpoznawalność na rynku.

 

  • Co znaczą kolory w marketingu?

 

Kolor czerwony kojarzony jest z zagrożeniem lub energią i działaniem. Kolor niebieski najczęściej oznacza spokój, profesjonalizm. Kolor zielony to kolor wyciszenia, zgodności z naturą. Z kolei żółty kojarzy się z radością, optymizmem i ciepłem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Trener Call Center / Coach call center

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: koordynowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla nowych konsultantów, prowadzenie szkoleń merytorycznych i obsługowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych, prowadzenie indywidualnych spotkań coachingowych i monitorowanie efektywności...
  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie wszystkich obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.
  • Inżynier / Inżynierka budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za nadzór na pracownikami, podwykonawcami, dokonywanie obmiaru, kontrola robót budowlanych , dostaw materiałów, bhp na budowie itp.
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Inżynier Projektu Pompy Ciepła (systemy mechaniczne)

    Rockfin S.A.   Gdańsk    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Dobór komponentów w oparciu o parametry projektowe, poparty obliczeniami własnymi, przeglądami katalogów i konsultacjami z dostawcami; Wykonywanie obliczeń obiegu termodynamicznego i opracowywanie dokumentacji technicznej pomp ciepła oraz ich układów pomocniczych,...
  • Elektryk / Pomocnik Elektryka

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych w tunelach (oświetlenie, zasilanie maszyn, systemy wentylacyjne). Obsługa i serwis urządzeń elektroenergetycznych wykorzystywanych przy robotach ziemnych (np. agregaty, pompy, maszyny tunelowe). Wykonywanie pomiarów elektrycznych w...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.