Twórcy reklam stosują różne metody, by wpłynąć na decyzje klientów i przekonać ich do zakupu promowanych produktów. Zdają sobie również sprawę, jak wielkie znaczenie mają wykorzystywane do tego celu kolory. Jakie znaczenie mają barwy dla naszego odbioru reklamy? Jak wpływają na emocje i przekładają się na decyzje zakupowe?
Spis treści
Praca w reklamie a kolory
Kolory wpływają na emocje, ale także powodują konkretne reakcje fizyczne. Znając dokładne znaczenie kolorów łatwiej zaplanować kampanię reklamową w taki sposób, by nakłonić odbiorcę do konkretnego sposobu postępowania.
Warto też zaznaczyć, że daną barwę można zastrzec w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy. Dzięki temu zabiegowi przedsiębiorcy budują spójny wizerunek marki oraz związanych z nią produktów.
Reklama różnych towarów i usług, a w każdej z nich ten samo motyw kolorystyczny, sprawiają, iż odbiorca automatycznie przyporządkowuje je jednemu producentowi. Biuro, które pomalowane jest w taki sposób, by uwzględnić określający markę kolor, obsługa nosząca służbowe ubranie w firmowych barwach, dodatki w poczekalniach, na gadżetach reklamowych – wszystko to buduje konsekwentny wizerunek firmy. Kolejne produkty powielające wybrany motyw kolorystyczny to przekonanie umacniają.
Znaczenie kolorów w biznesie
Co oznaczają kolory? Jaki jest ich wpływ na psychikę człowieka? Poniżej przedstawiamy podstawowe przykłady na pozytywne znaczenia danych kolorów. Warto pamiętać, że poszczególne barwy mogą odnosić się także do cech negatywnych, dlatego za każdym razem warto zwrócić uwagę na kontekst, do jakiego się je wykorzystuje.
Symbolika koloru czerwonego – to przede wszystkim skojarzenia z władzą (król w czerwonej pelerynie, czerwone kamienie ozdabiające królewskie klejnoty), ale też energią, odwagą np. w podejmowaniu decyzji, miłością i namiętnością. Czerwone przyciski – typu „Zapisz się”, „Kup teraz” itd. służy wyróżnieniu treści, spośród innych informacji zawartych na stronie internetowej. To kolor najczęściej używany do zakomunikowania promocji, wyprzedaży.
Kolor niebieski w reklamie – spokój, zaufanie, wyciszenie, ale też innowacyjność, inteligencja, niezawodność, czystość. Symbolika koloru niebieskiego jest wykorzystywana przez firmy z branży technologicznej, farmaceutycznej, transportowej itd. Oczywiście nie każdy lek będzie miał niebieskie opakowanie – ale firma, która zdecyduje się na zastosowanie tej barwy, może pomóc w pozyskaniu większego grona odbiorców.
Symbolika koloru żółtego – barwa słońca oznacza radość, życie, optymizm, ciepło. To dobry kolor dla biur podróży, ale też przedsiębiorstw zajmujących się organizacją wolnego czasu.
Powyżej przedstawiliśmy krótką symbolikę kolorów podstawowych. Mieszanie barw, zestawianie ich na najróżniejsze sposoby, może powodować zmianę znaczenia. Mimo że czasem intuicyjnie potrafimy przypisać barwom odpowiednie cechy, to jednak dobieranie kolorów do reklamy wymaga odpowiedniej wiedzy.
Czytaj także: Engagement marketing – czym jest? Jak go wykorzystać w firmie?
Praca w reklamie a kolory – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy kolory mają znaczenie w reklamie?
Kolory mają ogromne znaczenie w reklamie z kilku względów. Przede wszystkim kolory wpływają na nasze emocje oraz sposób postrzegania obrazu. Pewne kolory działają na ludzi pobudzająco, inne wyciszająco czy przygnębiająco. Twórcy reklam wykorzystują kolory, by wzbudzić odpowiednie emocje i skojarzenia, a przez to wpłynąć na decyzję konsumenta. Kolejną ważną kwestią jest to, że kolory stanowią ważny element wizerunkowy. Wykorzystywanie tych samych kolorów dla promocji marki buduje jej rozpoznawalność na rynku.
-
Co znaczą kolory w marketingu?
Kolor czerwony kojarzony jest z zagrożeniem lub energią i działaniem. Kolor niebieski najczęściej oznacza spokój, profesjonalizm. Kolor zielony to kolor wyciszenia, zgodności z naturą. Z kolei żółty kojarzy się z radością, optymizmem i ciepłem.