Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Znaki BHP w pracy – kategorie

Znaki BHP w pracy – kategorie

 
Znaki BHP w pracy – kategorie

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy to obowiązek każdego pracodawcy. W zakładach przemysłowych są określone strefy, w których wzrasta narażenie na niebezpieczne i szkodliwe czynniki. Dotyczy to również niektórych czynności – np. obsługi maszyn. Aby zachować bezpieczeństwo, pracownicy powinni wiedzieć, na co są narażeni oraz mieć świadomość, jak mogą się zabezpieczyć. Właśnie temu służą znaki BHP. Ich zastosowanie jest unormowane prawnie, dlatego nie ma wątpliwości, co konkretny znak oznacza – są one ujednolicone. Jakie kategorie znaków BHP wyróżniamy? Gdzie należy je stosować?

 

Znaki informacyjne BHP


Znaki informacyjne BHP można rozpoznać po prostokątnym lub kwadratowym kształcie, zielonym tle z białą obramówką i napisem lub piktogramem również w białym kolorze. Jak sama nazwa wskazuje, znaki te informują, np. o tym:

  • gdzie jest wyjście,
  • gdzie można uzyskać pomoc medyczną,
  • gdzie należy się udać w przypadku zbiórki do ewakuacji.

 

Znaki zakazu BHP


Znaki zakazu BHP są okrągłe. Mają białe tło i czerwoną obramówkę, a także przekreślony na czerwono piktogram koloru czarnego. Przykładowe znaki zakazu to:

  • zakaz wstępu,
  • zakaz palenia tytoniu,
  • zakaz wjazdu wózkami spalinowymi,
  • nie dotykać,
  • zakaz wchodzenia w obuwiu zewnętrznym.

 

Znaki nakazu BHP

 

Znaki nakazu BHP łatwo rozpoznać można po okrągłym kształcie z niebieskim tłem i białym piktogramem. Znaki te mówią, jak należy zachować się, wchodząc do oznaczonej strefy. To nie wskazówki, ale nakazy, dzięki którym możliwe jest zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Do tych znaków zaliczają się np.:

  • nakaz stosowania rękawic ochronnych/ maski ochronnej/ obuwia specjalnego itd.,
  • nakaz dezynfekcji rąk,
  • znak wskazujący kierunek przejścia,
  • nakaz zakładania pasów bezpieczeństwa.

 

Znaki ostrzegawcze BHP


Ostatnia kategoria to znaki ostrzegawcze BHP. Mają one trójkątny kształt i czarne piktogramy na żółtym tle. Obwódka znaków także jest czarna. Znaki mówią o niebezpieczeństwie. Gdy je widzimy, powinniśmy więc zachować szczególną ostrożność. Do znaków ostrzegawczych bezpieczeństwa i higieny pracy zaliczają się:

  • Uwaga! Materiały radioaktywne,
  • Uwaga! Wysoki poziom hałasu,
  • Uwaga! Substancje rakotwórcze,
  • Materiały łatwopalne.


Piktogramy mogą mieć również podpisy pod spodem.

 

Znaki BHP – gdzie należy je umieścić w miejscu pracy?

 

Znaczenie znaków powinien znać nie tylko inspektor BHP, ale każda zatrudniona w firmie osoba. Informacje, nakazy, zakazy i ostrzeżenia muszą znajdować się w widocznych dla pracowników miejscach. Ważne, aby były czytelne, dostosowane do możliwości percepcyjnych pracowników w danych warunkach zagrożenia.

Nie mogą być też rozmieszczone chaotycznie, w zbyt dużym skupisku. Aby były skuteczne, muszą jednoznacznie sygnalizować rodzaj problemu i być łatwe do zinterpretowania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?