Firmy z branży FMCG są jednymi z najpoważniej podchodzących do procesu rekrutacji pracowników. Za większością marek spożywczych czy kosmetycznych stoją wielkie, globalne koncerny, które politykę w zakresie HR wypracowywały przez dziesięciolecia. Dlatego na stronach internetowych producentów z tego sektora znajdziemy zazwyczaj dział karier przeznaczony dla studentów i absolwentów.
Staż dla ambitnych
Czytając już nawet o programach stażowych, można poczuć lekkie obawy. Nie znajdziemy tam bowiem ofert dla praktykanta, który nie musi mieć żadnej wiedzy, a przez kilka kolejnych miesięcy będzie dostawał najbardziej nudne zadania, których nie chcą wykonywać etatowi pracownicy. W branży FMCG ciężka praca zaczyna się już pierwszego dnia. Ale dla osób poszukujących cennych doświadczeń i wciąż nowych wyzwań będzie to wymarzony początek. Do programów stażowych nie jest jednak łatwo się dostać. Na stronie koncernu Henkel czytamy, że oczekiwane są m.in.: bardzo dobra znajomość angielskiego, bardzo dobre umiejętności analityczne i organizacyjne, chęć do pracy w pełnym wymiarze godzin. Grupa Żywiec szuka studentów, którzy angażują się w życie uczelni, a praktykantów wybiera
w kilkustopniowym procesie rekrutacyjnym, składającym się m.in. z wykonania zadania biznesowego w zespole. MARS Polska pisze, że szuka talentów – ambitnych, nastawionych na wyniki i potrafiących dopasować się do kultury organizacji. Korporacja zaznacza, że około 40% menedżerów tej firmy zaczynało w niej karierę od stażu lub programu rozwojowego. Jednak za wymaganiami koncernów stoi też szereg korzyści. Stażyści zatrudniani są na umowę o pracę, mogą liczyć na premie i dodatkowe ubezpieczenia, często otrzymują samodzielne stanowisko. Ich zadaniem jest realizacja prawdziwych projektów, więc zdobywają przede wszystkim wiedzę praktyczną. Ci, którzy się sprawdzą, mają szansę na dalszy rozwój kariery w firmie i uczestniczenie np. w programach menedżerskich. Ponieważ programy stażowe są bardzo wyraźnie sprofilowane, ich uczestnicy od razu trafiają do interesujących ich działów, jak sprzedaż, logistyka, HR, marketing, finanse czy PR.
Praca w FMCG – co musisz umieć?
Irmina Wrotecka, dyrektor ds. personalnych Coca-Cola HBC Polska, przyznaje, że młodym ludziom nie jest na początku łatwo na rynku pracy. Anegdotyczne oczekiwanie, żeby pracownik był równocześnie młody i doświadczony nadal pokutuje na rynku – mówi. Dodaje jednak, że jest wiele stanowisk, na których liczy się przede wszystkim potencjał pracownika i jego pozytywna postawa. Jako przykład w Coca-Coli podaje stanowisko młodszego specjalisty ds. rozwoju rynku. Jest to stanowisko pierwszego kontaktu z klientem na rynku, które wymaga specyficznej wiedzy o produktach, narzędziach i rozwiązaniach, jakie mamy w ofercie jako firma, ale również umiejętności rozpoznawania potrzeb klienta i właściwego dopasowywania naszej oferty. Rozpoczęcie od tego stanowiska jest jednym z najlepszych sposobów na dołączenie do naszej firmy, aby móc ją poznać i dalej zawodowo się rozwijać – wyjaśnia Irmina Wrotecka.
Żeby jednak pracować na tym stanowisku, potrzebna jest umiejętność słuchania klienta, budowania relacji, dobra organizacja i nastawienie na realizację celów. Nie bez znaczenia jest też znajomość języka angielskiego, pozwalająca na sprawne funkcjonowanie w korporacji.
Aleksandra Koszewska, specjalista ds. rekrutacji Carlsberg Polska, mówi, że firma w każdym obszarze otwarta jest na kandydatów, którzy dopiero będą zdobywać doświadczenie w branży FMCG. Natomiast ważne jest dla nas, czy dana osoba pasuje do naszej kultury organizacyjnej. Liczy się otwartość, odwaga, proaktywność, chęć do nauki. Większe szanse w procesie rekrutacji mają więc osoby, które działalnością w wolontariacie, kołach naukowych, organizacjach studenckich czy pracy dorywczej pokazały, że mają właśnie te cechy. Dzięki temu wiemy, że to ludzie z energią i pasją do działania, którzy poradzą sobie w różnych sytuacjach – wyjaśnia.
Oprócz umiejętności miękkich często potrzeba też konkretnej wiedzy. Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na Europę Centralną w PepsiCo, podkreśla, że np. starając się o pracę w dziale marketingu w firmie z branży FMCG, studenci/absolwenci powinni posiadać teoretyczną znajomość cyklu życia marki i rozwoju produktu oraz wachlarza działań promocyjnych wspierających markę na rynku. Powinni też dobrze orientować się w możliwościach promowania marek w mediach – wyjaśnia.
Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbami, nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętności widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania, a dany wynik staje się opisem konkretnej rzeczywistości – mówi Maciej Jahns, dyrektor działu HR Grupy Maspex.
Czego nauczysz się w tej pracy?
Marta Grodzicka, HR biznes partner w Carlsberg Polska, zwraca uwagę, że branża FMCG jest dla ludzi, którzy lubią się uczyć. Kandydaci muszą więc być gotowi na ciągłą naukę, doszkalanie i dostosowywanie do zmieniającej się sytuacji wyjaśnia i dodaje, że w takich firmach można przede wszystkim nauczyć się pracy w dużej organizacji, w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu. Pracownik zdobędzie wiedzę na temat trendów i zachowań konsumentów – tłumaczy Grodzicka.
Irmina Wrotecka z Coca-Cola HBC Polska zwraca uwagę na dużą ilość wiedzy praktycznej, którą zdobywa się w tej pracy. Pracownik od momentu wejścia do firmy przechodzi szkolenia sprzedażowe, ale głównie uczy się na rynku podczas tzw. sesji „on the job” z przełożonym i wsparciem trenerów wewnętrznych. Każdy sklep i klient jest inny, nasze portfolio produktów, rozwiązania i narzędzia są bogate i wcale nie jest łatwo je wszystkie poznać i właściwie zastosować. Tego właśnie uczymy naszych specjalistów – tłumaczy Irmina Wrotecka.
Małgorzata Skonieczna z PepsiCo zwraca uwagę, że w międzynarodowym koncernie można zapoznać się z odpowiednimi procesami wewnątrzfirmowymi oraz z zasadami współpracy z kooperantami. Ponadto w dziale marketingu można zdobyć praktyczną wiedzę na temat procesów rynkowych oraz mechanizmów i zależności promocyjno-sprzedażowych. Studenci i absolwenci na pewno będą mieli też możliwość pracy z liczbaminauczą się analizować zagadnienia, wyciągać wnioski i opracowywać rekomendacje efektywnych działań pod okiem doświadczonych pracowników – dodaje.
Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Manager w Hochland Polska, wyjaśnia, że fachowców najwyższego stopnia zawsze na rynku jest mało. Ważne jest to, aby mieć chęć podnoszenia swoich kwalifikacji. To tak jak w sporcie – oczywiście musi chcieć tego trener i przede wszystkim podopieczny – dodaje. Jak twierdzi, w przypadku handlowców bezpośredni przełożony musi być liderem, kierownikiem i coachem. Wspólna praca, nastawienie na coaching, rozwijanie kompetencji, systematyka, nowe wyzwania powodują, że rozwija się prawdziwy handlowiec – mówi Wyrzykiewicz. Przedstawiciele branży podkreślają, że nikt nie rodzi się ze wszystkimi umiejętnościami potrzebnymi do wykonywania wymarzonego zawodu. Najważniejsze jest jednak, by chcieć te cechy wypracować.
FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej
Polecane oferty
-
Specjalista / Specjalista ds. Sprzedaży
Legal House Poland sp z o.o. Warszawa, Mokotów praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę / zlecenie pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Specjalista / Specjalistka Działu Rejestracji
Legal House Poland sp z o.o. Warszawa, Mokotów praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę / zlecenie pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Account Manager
Portal Praca.pl Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty) praca zdalnaspecjalista mid / senior umowa o pracę pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
- Gdańsk, ul. Partyzantów 76
- Kraków, ul. Kamienna 21
- Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)
młodszy specjalista (junior) / asystent umowa o pracę pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
specjalista mid / junior / senior umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat
Najnowsze artykuły
Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku
Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.
Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?
Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.
Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie
– Znam tremę bardzo dobrze, często towarzyszy mi podczas różnych prelekcji, paneli dyskusyjnych czy nawet w czasie live w social mediach – przyznaje Ola Gościniak, przedsiębiorczyni z ogromnym doświadczeniem na scenie, organizatorka konferencji online i offline. W najnowszym artykule tłumaczy, jak się przygotowywać do wystąpień oraz jak się szybko uspokoić tuż przed wyjściem na scenę.
Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www
Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!
Praca po studiach – studia, które dają szansę na pracę
Tysiące maturzystów staje właśnie przed jedną z najważniejszych decyzji w życiu – wyborem kierunku studiów. Te powinny dać szansę na dobrze płatną pracę, gwarantować stabilną przyszłość, a przy tym być zgodne z zainteresowaniami oraz talentami kandydata. Jak osiągnąć takie optimum? Decyzję ułatwi Wam lista najpopularniejszych kierunków studiów oraz tych, po których zarabia się najwięcej.
Nowoczesne metody rekrutacji – e-rekrutacja
W zmieniającym się świecie e-rekrutacja nie oznacza już tylko scrollowania ogłoszeń i wysyłania e-maili. W procesach naboru coraz częściej wykorzystuje się bio-dane oraz narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, np. Direct Match pozwalający na szybkie dopasowanie najlepszych kandydatów do stanowiska. Zobacz krótki przewodnik po nowoczesnych metodach selekcji pracowników.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?