Za sprawne funkcjonowanie lotnisk odpowiadają setki osób. Wśród nich są agenci obsługi pasażerskiej – to właśnie oni towarzyszą pasażerom od momentu odprawy, aż do chwili wejścia na pokład samolotu. Jakie obowiązki ma agent obsługi pasażerskiej i jakie kwalifikacje są potrzebne, by nim zostać? Sprawdź, jak wygląda praca agenta ds. obsługi pasażerskiej, jakie wymagania stawiają pracodawcy przed kandydatami na to stanowisko oraz jaki jest typowy przebieg rekrutacji. Kariera w lotnictwie czeka!
Spis treści
- Agent obsługi pasażerskiej – kim jest i czym się zajmuje?
- Agent obsługi pasażerskiej – jak zostać?
- Agent obsługi pasażerów – predyspozycje
- Agent obsługi pasażerskiej – ile zarabia?
- Agent obsługi pasażerskiej – ryzyko zawodowe
- Agent obsługi pasażerskiej – gdzie szukać pracy?
- Agent obsługi pasażerskiej – najczęściej zadawane pytania
Agent obsługi pasażerskiej – kim jest i czym się zajmuje?
Lotnisko to miejsce pełne możliwości zawodowych dla osób o różnych kwalifikacjach i umiejętnościach. Zatrudnienie tutaj znajdą np. kontrolerzy ruchu lotniczego, dyspozytorzy lotów, bagażowi czy mechanicy lotniczy. Wśród załogi lotniskowej są również osoby, które towarzyszą pasażerowi od momentu odprawy, aż do chwili wejścia na pokład samolotu. Tymi osobami są agenci obsługi pasażerskiej.
Każdy, kto podróżował samolotem, zetknął się z tym pracownikiem. Agent obsługi pasażerskiej to jedna z pierwszych osób, z którymi mamy do czynienia po przybyciu na lotnisko. To pracownik odpowiedzialny za sprawną i profesjonalną obsługę pasażerów oraz wykonywanie różnorodnych zadań związanych z ich bezpieczeństwem oraz komfortem.
Głównym zadaniem agenta ds. obsługi pasażerskiej jest przeprowadzenie podróżujących przez cały proces odprawy – począwszy od udzielania informacji o rozkładzie lotów, odprawę bagażu, wydanie kart pokładowych, aż po pomoc przy wejściu na pokład samolotu. Agenci zobowiązani są do przestrzegania przepisów lotniskowych i lotniczych.
Do zakresu obowiązków agenta obsługi pasażerskiej należą przede wszystkim:
-
kompleksowa obsługa pasażerów – odprawa, odbiór bagażu zgodnie z procedurami i standardami przewoźnika,
-
weryfikacja dokumentów podróży (bilet, paszport, inne dokumenty) i wydawanie kart pokładowych,
-
obsługa systemów biletowych – sprzedaż biletów, zmiana rezerwacji,
-
wpuszczanie pasażerów na pokład samolotu,
-
informowanie i pomoc pasażerom w przypadku zmian lotów,
-
obsługa zaginionego bagażu – przyjmowanie reklamacji, kontakt z firmami kurierskimi,
-
asystowanie osobom z niepełnosprawnością, chorym, dzieciom i osobom z innych względów potrzebujących asysty,
-
wsparcie pasażerów w punktach informacji lotniskowej,
-
współpraca z innymi służbami lotniskowymi celem zapewnienia płynnego przebiegu odprawy czy załadunku bagażu.
Agent obsługi pasażerskiej – jak zostać?
Chcesz zostać agentem obsługi pasażerskiej? Zastanawiasz się, od czego zacząć? Przede wszystkim musisz spełnić określone wymagania dotyczące wykształcenia, koniecznych szkoleń i ewentualnie doświadczenia.
Zwykle droga do pracy na tym stanowisku zaczyna się od uzyskania dyplomu ukończenia szkoły średniej. Warto jednak wiedzieć, że niektóre linie lotnicze mogą wymagać wykształcenia kierunkowego, np. licencjatu z hotelarstwa czy turystyki.
W codziennej pracy agenta niezbędne są:
- znajomość systemów rezerwacji biletów, ich zmiany, zwrotów i reklamacji,
- wiedza na temat procedur dotyczących obsługi bagażu, jego ograniczeń rozmiaru czy wagi,
- znajomość systemów obsługi bagażu,
- znajomość procedur bezpieczeństwa na lotnisku,
- znajomość podstawowych procedur granicznych / celnych na lotniskach międzynarodowych.
Są to umiejętności, które kandydaci nabywają zwykle w czasie szkoleń wstępnych lub na kursach branżowych.
Pamiętaj!
Drogę na stanowisko agenta obsługi pasażerskiej otwierają szkolenia obejmujące procedury sprzedaży biletów, rezerwacji czy odprawy pasażerów. Niezbędne będzie również szkolenie z zakresu bezpieczeństwa, przepisów lotniczych czy procedur awaryjnych. Niektóre linie lotnicze organizują własne kursy, natomiast inne mogą wymagać ukończenia certyfikowanych szkoleń.
Wiele linii lotniczych oferuje szkolenia dla nowych pracowników, dzięki czemu możliwe jest rozpoczęcie pracy jako agent obsługi pasażerskiej bez wcześniejszego doświadczenia. Warto jednak mieć na uwadze, że osoby z doświadczeniem w tej roli lub kandydaci, którzy mają na swoim koncie pracę w obsłudze klienta i były wcześniej zatrudnione w hotelarstwie i turystyce, mają większe szanse na szybkie znalezienie pracy. Ogromnym atutem będzie jakiekolwiek wcześniejsze doświadczenie w pracy na lotnisku.
Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?
Agent obsługi pasażerów – predyspozycje
Osoby, które aspirują do pracy na stanowisku agenta obsługi pasażerów, oprócz spełnienia wymagań dotyczących wykształcenia, szkoleń czy doświadczenia, muszą wyróżniać się także określonymi predyspozycjami. Choć praca ta wydaje się nieskomplikowana i przyjemna, każdego dnia stawia przed agentem nowe wyzwania, którym musi on stawić czoła.
Kluczowe predyspozycje i umiejętności agenta ds. obsługi pasażerskiej:
-
umiejętność obsługi klienta – cierpliwość, empatia i zrozumienie, ale i umiejętność radzenia sobie z trudnymi klientami;
-
wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne – zdolność jasnego i skutecznego komunikowania się z pasażerami, personelem linii lotniczych czy przełożonymi;
-
dbałość o szczegóły – odprawa bagażu i sprawdzanie dokumentów podróżnych, przy jednoczesnym przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa wymagają wyjątkowej koncentracji i umiejętności skupienia na detalach;
-
umiejętność rozwiązywania problemów i radzenia sobie w sytuacjach stresowych – odwołanie czy opóźnienie lotów to nieprzewidziane sytuacje, w których agent musi zachować opanowanie, szybko podejmować decyzje i potrafić skutecznie wspierać pasażerów, którzy bywają zdenerwowani i mogą być konfliktowi;
-
umiejętność pracy pod presją czasu – lotnisko to bardzo dynamiczne środowisko, gdzie opóźnienia, zmiany w rozkładzie lotów czy potrzeba szybkiego rozwiązania problemów pasażerów wymagają błyskawicznej reakcji pracowników.
Czytaj także: Platforma wiertnicza – praca, warunki, wymagania, uprawnienia, zarobki, kurs
Agent obsługi pasażerskiej – ile zarabia?
Na wynagrodzenie agenta obsługi pasażerskiej wpływ ma wiele czynników, takich jak lokalizacja lotniska, doświadczenie pracownika czy jego poziom wykształcenia. Agenci zatrudnieni na lotniskach w większych miastach i ci mający doświadczenie w obsłudze klienta czy chociażby w branżach pokrewnych, mają zwykle szanse na wyższe zarobki i większe pole do negocjowania warunków zatrudnienia.
Z analizy ofert pracy na stanowisko agenta obsługi pasażerskiej wynika, że przeciętne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi około 5 tys. zł brutto w przypadku umowy o pracę. W większych miastach czy firmach o międzynarodowym zasięgu pensje te mogą być wyższe. Warto również mieć na uwadze, że ostateczna kwota wynagrodzenia może zależeć także od ewentualnych dodatków, takich jak premie czy chociażby dodatki za pracę w systemie zmianowym.
Agent obsługi pasażerskiej – ryzyko zawodowe
Praca na stanowisku agenta obsługi pasażerskiej jest pracą dynamiczną, a przy tym stresującą. Jednym z podstawowych zagrożeń zawodowych jest właśnie wysoki poziom stresu, za którym stoi konieczność reagowania na sytuacje kryzysowe, takie jak opóźnienia czy zmiany lotów. W końcu to właśnie na barkach agenta obsługi pasażerskiej leży odpowiedzialność za odprawę i wejście wszystkich pasażerów na pokład samolotu o czasie oraz odpowiednie nadanie ich bagaży. Opóźnienia w odprawie, zgubione bagaże, konieczność przebukowania biletów z winy linii lotniczej – to wszystko generuje ogromne koszty, dlatego na agentach obsługi ds. pasażerów ciąży duża odpowiedzialność.
Dodatkowym czynnikiem potęgującym stres jest również praca pod presją czasu, najczęściej w trybie zmianowym, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do permanentnego zmęczenia czy problemów ze snem. Praca w strefach terminalowych to także narażenie na hałas i urazy fizyczne związane z obsługą bagaży czy ciężkiego sprzętu.
Pamiętaj!
Kandydaci na stanowisko agenta obsługi pasażerskiej muszą być przygotowani na pełną dyspozycyjność. Praca na lotnisku odbywa się w systemie zmianowym – także w nocy, weekendy i święta.
Agent obsługi pasażerskiej – gdzie szukać pracy?
Osoby, które poszukują pracy w charakterze agenta obsługi pasażerskiej, mają kilka możliwości znalezienia potencjalnego miejsca zatrudnienia. Jednym z najprostszych i najbardziej oczywistych sposobów jest sprawdzanie aktualności dostępnych na stronach poszczególnych portów lotniczych oraz monitorowanie ogłoszeń na portalach z ogłoszeniami, takich jak Praca.pl. W serwisie systematycznie pojawiają się oferty zatrudnienia dla osób chętnych podjąć pracę związaną z obsługą klienta w wielu branżach, w tym w branży lotniczej.
Pamiętaj!
Szukasz pracy jako agent obsługi pasażerskiej – w serwisie Praca.pl znajdziesz najnowsze oferty pracy na lotnisku, a także w transporcie i spedycji.
Warto rozważyć również aplikowanie do firm świadczących usługi handlingowe na lotniskach, które w zakresie obsługi naziemnej samolotów i pasażerów często współpracują z kilkudziesięcioma liniami lotniczymi z całego świata. Aktualne oferty pracy bez problemu znajdziemy na stronach internetowych agencji.
Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie
Agent obsługi pasażerskiej – najczęściej zadawane pytania:
-
Agent obsługi pasażerskiej – czy to dobrze płatna praca?
Zarobki agenta obsługi pasażerskiej zależą od kilku czynników, takich jak lokalizacja portu, doświadczenie pracownika czy rodzaj umowy. W Polsce wynagrodzenie agentów wynosi zazwyczaj około 5000–6000 zł brutto miesięcznie, z możliwością dodatków chociażby za pracę zmianową czy pracę w nocy.
-
Czy praca na lotnisku jest trudna?
Praca na lotnisku jest pracą w niezwykle dynamicznym środowisku, za którą może stać duży stres związany z nieoczekiwanymi zdarzeniami, zmianami lotów czy kontaktem z różnorodnymi pasażerami. Choć może być zajęciem bardzo satysfakcjonującym, wymaga dużej odporności na stres, doskonałej organizacji i gotowości do pracy zmianowej.

Anna Rychlewicz
Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.