Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

 
Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

Biznesowa etykieta określa zasady, do których należy się stosować w różnych sytuacjach zawodowych. Jej znajomość pomaga nie tylko budować dobre relacje ze współpracownikami i klientami, ale także pełni ważną rolę w kształtowaniu pierwszego wrażenia. Przed spotkaniem z przyszłym pracodawcą warto nie tylko zgłębić wiedzę o firmie, do której aplikujemy, oraz przygotować się na pytania ze strony potencjalnego pracodawcy, ale także poznać reguły etykiety w biznesie. Stosując w praktyce pewne zasady, odpowiednio zaprezentujesz się w trakcie rozmowy oraz lepiej wypadniesz w oczach przyszłego pracodawcy.

 

Spis treści

Przygotowanie do spotkania

 

Jednym z elementów etykiety biznesowej jest odpowiedni ubiór. Znajomość zasad, jakie rządzą tym aspektem, przydaje się również w trakcie rozmów rekrutacyjnych. Przygotowując się do takiego spotkania, należy więc zwrócić uwagę na odzież, jaką przywdziewamy. W sytuacjach zawodowych warto prezentować się godnie: skromna i schludna odzież wzmacnia Twoje kompetencje oraz powoduje, że partnerzy biznesowi obdarzają Cię zaufaniem. W życiu zawodowym postaw na stonowane kolory (np.: granat, biel, błękit, grafit, czerń). Wybieraj klasyczne fasony, które szybko nie wychodzą z mody. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzi się nie tylko garnitur czy garsonka, ale także zestaw koordynowany, czyli spodnie z pasującą do nich marynarką lub spódnica z żakietem. Koszula lub bluzka powinny mieć długie rękawy.

 

Klasyczne buty (wiązane półbuty lub czółenka na niezbyt wysokim obcasie) muszą być czyste. Unikaj prześwitujących tkanin oraz zbyt strojnych wzorów. Postaw na skromną i tzw. podstawową biżuterię, do której zaliczają się m.in.: zegarek, obrączka, skromny pierścionek i niewielkie kolczyki (dwa ostatnie elementy dotyczą oczywiście jedynie pań). Oszczędnie używaj wody toaletowej czy perfum – zwróć uwagę na to, że intensywny zapach w niewielkim pomieszczeniu nie tylko robi złe wrażenie, ale także drażni. Pamiętaj, że strój jest rodzajem wizytówki, która bardzo wiele mówi o Tobie.

 

Czytaj takżeDress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

 

Tuż przed rozmową


Spotkanie kwalifikacyjne zaczyna się już w recepcji lub w sekretariacie firmy, do której aplikujesz. Pojawiając się na miejscu, podaj swoje imię i nazwisko oraz powiedz, z kim oraz na jaką godzinę jesteś umówiony (nie przekręcaj nazwiska gospodarza – wcześniej dokładnie sprawdź, a w razie czego zanotuj, jak ono brzmi). Jeżeli okaże się, że musisz poczekać (bo np. przedłuża się poprzednia rozmowa) – zapytaj, gdzie możesz usiąść.

 

Wykaż się cierpliwością: w przypadku spóźnienia gospodarza nie dopytuj natarczywie w recepcji bądź w sekretariacie o czas rozpoczęcia spotkania. Jeżeli okaże się, że musisz dłużej poczekać, zajmij się swoimi sprawami: możesz np. w tym czasie raz jeszcze przejrzeć dokumenty aplikacyjne. Koniecznie wycisz lub wyłącz telefon komórkowy: dzwonek w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej źle świadczy o manierach kandydata. Jeżeli zapomnisz o komórce, która rozdzwoni się w czasie spotkania, w żadnym wypadku jej nie odbieraj (przeproś rozmówcę za niedogodność i wycisz sygnał). Opisane powyżej zasady sprawdzają się nie tylko podczas rozmów kwalifikacyjnych, ale także w innych sytuacjach biznesowych – m.in. w trakcie wizyt u klientów.

 

 

Pierwsze chwile kontaktu

 

Sposób powitania jest świetnym sprawdzianem szacunku, jakim darzymy innych: pierwsze minuty bywają decydujące. Nie podawaj ręki na powitanie – poczekaj na gospodarza, do którego w tej sytuacji należy inicjatywa. Jeżeli osoba, która Cię zaprosiła, nie zdecyduje się na ten ruch, nie wyręczaj jej. Pamiętaj, że nie wszystkie spotkania w życiu zawodowym muszą zaczynać się podawaniem dłoni – do tej kategorii należą rozmowy kwalifikacyjne. Jeżeli jednak dojdzie do takiego powitania, odwzajemnij się zdecydowanym uściskiem. Nie podawaj tzw. luźnej dłoni. Nie znaczy to jednak, że musisz silnie i długo potrząsać ręką drugiej osoby. Pamiętaj o tym, aby podczas powitania uśmiechnąć się, popatrzyć w oczy rozmówcy oraz podać swoje imię i nazwisko.

 

Czasami rozmowy kwalifikacyjne odbywają się nie w gabinecie, ale np. w sali konferencyjnej, do której trzeba dojść. Pamiętaj, że w takich sytuacjach na miejsce spotkania zawsze prowadzi gospodarz, a gość podąża za nim (to uzasadnione z praktycznego punktu widzenia, jeżeli np. trzeba iść krętymi korytarzami).

 

Wchodząc do pomieszczenia, w jakim odbywa się rozmowa kwalifikacyjna, poczekaj na wskazanie miejsca, na którym możesz spocząć. Nie zajmuj krzesła, które wydaje Ci się najwygodniejsze lub które jest np. najbliżej drzwi – może się okazać, że chce na nim usiąść osoba rekrutująca. Podobnie zachowuj się w trakcie wizyt u Twojego klienta czy partnera biznesowego.


W trakcie rozmowy

 

Podczas wszelkich spotkań biznesowych (nie tylko w trakcie rekrutacji) słuchaj swoich rozmówców. Pamiętaj, aby robić to w tzw. aktywny sposób. Nie tylko z uwagą wsłuchuj się w wypowiadane przez nich słowa, ale także potwierdzaj, że podążasz za tokiem rozumowania. Od czasu do czasu możesz wtrącić: „Oczywiście, rozumiem”, „Tak, zgadza się”. W ten sposób prezentujesz nie tylko dobre maniery, ale także wysoki poziom zaangażowania w rozmowę.

 

Dzięki takiemu zachowaniu budujesz również dobrą atmosferę każdej rozmowy – nie tylko rekrutacyjnej. Pamiętaj, że aktywne słuchanie polega nie tylko na używaniu słów: podczas spotkań wspomagaj się także elementami pozawerbalnymi, czyli odpowiednią mową ciała. Patrz więc rozmówcy w oczy, siedząc, kieruj się w jego stronę, kiwaj głową na znak zrozumienia, zachowuj sympatyczną mimikę, stosuj wyważoną oraz spokojną gestykulację (nie machaj nerwowo rękami).


Zakończenie i podziękowanie

 

Zgodnie z zasadami etykiety biznesowej inicjatywa zakończenia spotkania należy do gościa. W tym przypadku panuje podobna zasada, jak podczas rozmów telefonicznych: ten, kto dzwoni, żegna się pierwszy. Podczas rozmów kwalifikacyjnych jest inaczej: inicjatywa zakończenia rozmowy leży po stronie tego, kto na nią zaprosił. Pod koniec każdego spotkania zawodowego warto poświęcić czas na wymianę podziękowań – wtedy, kiedy np. gospodarz odprowadza gościa do wyjścia i kiedy już nie wypada dyskutować o poważnych sprawach biznesowych.

 

Podobne obyczaje panują w trakcie procesu rekrutacyjnego: osoba biorąca w nim udział powinna podziękować za zaproszenie na spotkanie (nawet, jeżeli nie poszło ono po jej myśli i pracę otrzyma ktoś inny). Takie zachowanie buduje miłą atmosferę oraz stanowi uzupełnienie pozytywnego wrażenia, jakie po sobie pozostawiamy. Pamiętajmy, że uprzejmość to ważny element kształtujący pozytywny wizerunek osobisty w różnych sytuacjach – nie tylko w tych stricte zawodowych.

Elżbieta Żurek
doradca i trener kształtowania wizerunku, autorka książek

Czytaj także: Zwolnienia grupowe – zasady, regulamin, odprawa, ustawa

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"

Polecane oferty

  • Monter - Obszar Elektryczny

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Osoba zatrudniona na stanowisku będzie odpowiedzialna za montowanie wiązek elektrycznych i okablowania zgodnie z dokumentacją rysunkową.
  • Monter – Obszar Mechaniczny

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Osoba zatrudniona na stanowisku będzie odpowiedzialna za montowanie urządzeń mechanicznych zgodnie z dokumentacją rysunkową.
  • Spawacz

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres zadań: Spawanie detali według rysunków i zleceń produkcyjnych zgodnie z oczekiwaną jakością, zgodnie z terminami i postępując z zasadami bezpieczeństwa
  • Magazynier

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Przyjęcia: rozładunek towaru, identyfikacja, liczenie, odkładanie towaru do kontroli jakości; Wydania: przygotowanie towaru do produkcji na podstawie zleceń systemowych, raportowanie w systemie dokonanych operacji; Wysyłki: przygotowanie towaru do wysyłki na...
  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    BZ CONSULTING KANCELARIA PRAWNO-PODATKOWA SP. Z O. O.   Gdańsk    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Opis stanowiska: Samodzielna obsługa wyznaczonych klientów biura w zakresie: Prowadzenie teczek akt osobowych; Sporządzanie list płac dla pracowników etatowych i na podstawie umów cywilno-prawnych, naliczanie wynagrodzeń i zasiłków ZUS; Naliczanie składek ZUS u właścicieli w...
  • Specjalista obsługi instalacji

    Chłodnie Warszawskie Morspol S.A.   Warszawa, Białołęka, blisko stacji metra, blisko trasy S8, blisko stacji kolejki podmiejskiej i wielu linii autobusowych    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 12 000 zł brutto/mies.  Szukamy 3 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    wykonywania pracy przy obsłudze i dozorze urządzeń elektroenergetycznych odpowiadających za pracę instalacji chłodniczej w firmie zajmującej się wynajmem magazynów chłodniczych dla branży żywnościowej, czas pracy wynosi przeciętnie 8 godzin na dobę, 40 godzin tygodniowo w...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?