Walentynki to dobra okazja na promocję firmy i dotarcie do różnych grup odbiorców. Serduszka i czerwone akcenty to już standard, do którego konsumenci są przyzwyczajeni – co z jednej strony jest korzystne z uwagi na jasny przekaz, a z drugiej może powodować tzw. banner blindness. Przedsiębiorca ma jednak znacznie więcej możliwości wykorzystania święta zakochanych do reklamy firmy w internecie lub w jej siedzibie stacjonarnej. Sprawdź, jaki marketing mogą być skuteczne i dobierz metody do potrzeb Twojej firmy.
Spis treści
Dlaczego warto pomyśleć o promocji firmy z okazji walentynek?
Walentynki obchodzone są w wielu krajach na świecie 14 lutego – jak wiemy, również w Polsce święto zakochanych cieszy się ogromną popularnością. W 2025 roku walentynki wypadają w piątek. Nie bez powodu jest to jedno z najbardziej lubianych świąt – wywołuje pozytywne emocje, skłania do myślenia o bliskich osobach w naszym życiu. Tego dnia chętnie wymieniamy się też prezentami – tradycyjnie są to czekoladki, kwiaty bądź biżuteria, często z motywem serca bądź kupidyna. Jakie znaczenie ma to bądź co bądź bardzo osobiste święto dla strategii marketingowej firm?
Odpowiedź jest prosta: ogromne. Dla dużej części konsumentów walentynki stanowią istotny dzień w roku, dlatego przedsiębiorstwa odpowiadając na ich potrzeby, przygotowują oferty sprzedażowe produktów, które mogą stanowić prezenty walentynkowe.
-
Sprzedaż produktów jako prezenty walentynkowe
Tutaj możliwości jest kilka. Standardowo wiele firm przygotowuje szatę graficzną z motywem serc, kupidynów itp. dla produktów z limitowanych walentynkowych serii.
Można także zwiększyć sprzedaż, proponując swoim grupie docelowej produkty personalizowane. Taka personalizacja sprawi, że dany produkt będzie stanowić doskonały prezent walentynkowy. Decydując się na personalizację produktów, należy stworzyć jak najprostszą instrukcję dla klientów, jak jej dokonać.
-
Wskazówki marketingowe na walentynki dla Twojej firmy
Dzień ten stwarza zarazem szansę na promocję własnej marki. Dobrym pomysłem jest chociażby przypomnienie klientom, do jakich wartości odwołuje się firma, jakie postawy chce promować np. za pomocą przygotowanej specjalnie na walentynki kampanii społecznej.
W obecnych czasach opcji jest wiele, od rolek w mediach społecznościowych i szybkich filmików na TikToku czy YouTube bądź innej platformie, po bardziej rozbudowane kampanie promocyjne online i reklamy telewizyjne. Pamiętaj, że nie zawsze potrzebujesz wysokich nakładów finansowych, by przygotować atrakcyjny filmik wyrażający istotne dla firmy wartości. Internauci poszukują treści autentycznych, w których np. wypowiadają się rzeczywiści pracownicy firmy czy osoby z nią związane, a nie aktorzy odczytujący skrypt. Obie opcje mają swoje zalety i warto pomyśleć o różnorodnych formach promocji, niemniej hasło „autentyczność" w 2025 roku powinno zapaść nam głęboko w pamięć.
Co jeszcze warto przygotować dla swoich klientów? Poniżej kilka propozycji.
5 pomysłów na promocję firmy w Walentynki
-
Konkursy z nagrodami
Konkursy promocyjne mogą mieć różny charakter. Istotne, by jeszcze przed ogłoszeniem konkursu przygotować regulamin, który zostanie udostępniony klientom. Zasady wygranej powinny być jasne i nie mogą nikogo dyskryminować – jest to ważne zarówno z uwagi na kwestie prawne, jak i wizerunkowe. Kiepsko przeprowadzony konkurs walentynkowy może bardziej zaszkodzić firmie niż jej pomóc. Pytanie konkursowe lub zadanie powinno być oczywiście związane ze świętem zakochanych.
Najłatwiej jest organizować konkursy internetowe, na przykład na profilu firmy na portalu społecznościowym. Informacja o konkursie powinna znaleźć się zarazem na stronie firmowej. Konkurs musi w jakiś sposób angażować internautów, zachęcać ich do udostępniania informacji o zabawie innym użytkownikom. Konkursy nie powinny być zbyt łatwe (w myśl zasady, że bardziej pragniemy rzeczy mniej dostępnych), ale zbyt skomplikowane zadanie również działa odstraszająco.
Co z nagrodą? Tutaj mamy wiele możliwości, np. jeden wartościowy przedmiot czy usługa kojarząca się z tym romantycznym dniem, kilka tańszych, rzeczy o wartości symbolicznej, produkty limitowane. Nagroda powinna trafić do osoby, która udzieliła najlepszej odpowiedzi, najlepiej wykonała jakieś zadanie, a więc wykazała się jakaś wiedzą, umiejętnościami, talentem.
Nie zapomnij, że konkurs i loteria z nagrodami to dwie różne rzeczy! Przyznawanie nagród w sposób losowy jest możliwe, ale wymaga opodatkowania, uzyskania zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej (wniosek składa się 2 miesiące przed planowaną loterią) i zastosowania się do przepisów dotyczących gier losowych (tj. Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych).
-
Dedykowana podstrona walentynkowa
Jeśli Twoja firma ma własną witrynę, możesz na potrzeby świąt i różnych okoliczności tworzyć dla niej podstrony. Walentynkowa podstrona może na przykład zawierać produkty lub usługi związane z poszukiwanymi w tym okresie zagadnieniami, takimi jak prezent na walentynki, propozycje świętowania we dwoje, konkursy walentynkowe. Ciekawym i angażującym pomysłem jest publikacja bardziej osobistych historii, którymi zechcieli podzielić się np. pracownicy firmy, kontrahenci, celebryci, eksperci lub inne osoby współpracujące z firmą.
Nie zapominaj, że sprawnie prowadzony marketing internetowy przyczynia się do zwiększenia zysków. Przyciąga klientów, wypracowanie mechanizmów utożsamiania się z marką (np. dzięki promowaniu określonych wartości na stronie czy poprzez inne kanały). Ponadto pozwala na uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej. Internauci chętniej niż klienci stacjonarnych sklepów dzielą się opiniami na temat obsługi, asortymentu czy ogólnego wrażenia po kontakcie z firmą. Warto ich do tego zachęcić, tworząc ankiety i przypominając o możliwości dodania oceny np. poprzez mailing.
Walentynki są doskonałą sposobnością do promocji lokalnej firmy poprzez nawiązania bardziej angażującej relacji z klientem. Jest to święto o charakterze osobistym, wyzwala pozytywne emocje, skłania do angażujących reakcji, np. dzielenia się własnymi historiami. Warto zachęcić do tego np. w swoich mediach społecznościowych poprzez zadawanie pytań, filmiki, grafiki, ankiety.
-
Zniżki dla klientów
Konsumenci kochają obniżki cen. Okolicznościowe rabaty wcale nie muszą oznaczać mniejszych przychodów dla firmy w danym miesiącu, gdyż mnóstwo osób jest skłonnych dokonać większych zakupów, gdy widzi promocję, niż w zwykłym okresie, w którym obowiązują regularne ceny.
Jak sprawić, by walentynki były okazją do zwiększenia obrotów i przyciągnięcia nowych klientów? Często stosuje się mechanizm polegający na limitowaniu oferty. Przykładowo, zniżki walentynkowe mogą być przeznaczone np. tylko dla klientów firmy (tj. zarejestrowanych np. na stronie internetowej, subskrybujących newsletter, mających specjalną aplikację na telefonie). Osoba, która zobaczy atrakcyjny produkt będący doskonałym prezentem walentynkowym, żeby go kupić, będzie musiała się zarejestrować czy pobrać aplikację. Przy okazji zakupu stanie się więc klientem firmy, który potencjalnie również w przyszłości skorzysta z jej oferty. Skoro już aplikacja jest pobrana albo zapisało się do newslettera, to dlaczego nie sprawdzić, co jeszcze ciekawego ma dana firma w ofercie?
Nie mamy jeszcze aplikacji, newslettera albo z uwagi na cele strategiczne chcemy dotrzeć z kampanią marketingową do jak najszerszej grupy? Zniżki walentynkowe mogą być oczywiście także przeznaczone dla każdego, kto odwiedzi sklep, punkt usługowy, witrynę internetową przedsiębiorstwa.
Oferując obniżkę cen warto podkreślić, że obowiązuje ona jedynie w konkretnym okresie (np. w walentynki, w „walentynkowy weekend", przez tydzień okołowalentynkowy, przez miesiąc itp.). Limit czasowy często działa bowiem mobilizująco na osoby, które wahają się, czy skorzystać z oferty.
-
Artykuły sponsorowane dla Twojej marki
Artykuły sponsorowane w internecie są obecnie bardzo rozpowszechnioną formą content marketingu. Ich celem jest przyjazne dla użytkownika, to znaczy nienachalne reklamowanie usługi, produktu albo marki. Taka reklama w internecie pomaga budować pozytywny wizerunek firmy. Konsument uzyskuje interesującą, angażującą treść, element reklamowy jest mało widoczny i nie stanowi głównego tematu publikacji.
Walentynkowe artykuły sponsorowane mogą być zamieszczane na blogach, witrynach internetowych, publikowane w mediach społecznościowych. Istotne jest to, by rzeczywiście miały rys związany z celebracją święta – warto jeszcze raz podkreślić, że reklama nie może być agresywna, musi pojawić się niejako mimochodem.
Jakich tematów może dotyczyć walentynkowy artykuł sponsorowany? Miłości, przyjaźni, okazywania sobie ciepła, pomocy, wsparcia – wobec członków rodziny, przyjaciół, ale też na przykład czworonożnych pupili. Również zagadnienia pomocy potrzebującym, akcji charytatywnych czy nawet ochrony przyrody nie odbiegają daleko od tematu święta miłości – miłość można omawiać w różnych kontekstach, co daje szerokie pole do popisu dla przedsiębiorstw z naprawdę różnych branż.
Oczywiście można postawić na bardziej tradycyjne tematy. Prosty przykład – właściciel sklepu z kosmetykami może zlecić artykuł dotyczący kosmetyków jako atrakcyjnych upominków walentynkowych. Sklep sportowy może przygotować ofertę odzieżową / sprzętową do uprawiania sportu we dwoje, angażując przy okazji do współpracy znane pary sportowców, którzy w tekście dzielą się swoimi doświadczeniami. Perfumeria nawiązuje współpracę z blogerem specjalizującym się w perfumach, który przygotowuje tekst na temat najlepszych propozycji zakupowych na walentynki, i tak dalej.
-
Kampania walentynkowa w social mediach
Z roku na rok obserwuje się coraz większe znaczenie social mediów w biznesie. Narzędzia do zarządzania kampaniami reklamowymi na Facebooku, Instagramie, TikToku czy LinkedIn pozwalają na dotarcie do ogromnej liczby osób i zaprezentowanie im oferty. W okresie okołowalentynkowym – jednak nie zbyt wcześnie – warto zadbać o to, by reklamy nawiązywały tematycznie do święta zakochanych. Dotyczy to w szczególności sklepów, których asortyment może być traktowany jako pomysł na prezent z okazji walentynek.
Czytaj także: Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku
5 najlepszych pomysłów na promowanie firmy w walentynki – najczęściej zadawane pytania:
-
Kiedy zacząć kampanię reklamową z okazji walentynek?
Miesiąc wcześniej, dwa tygodnie wcześnie, tydzień wcześniej – nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, kiedy rozpocząć marketing walentynkowy. Warto jednak dać klientom trochę czasu na zapoznanie się z ofertą i zakup prezentów walentynkowych. Specjalna oferta może dotyczyć również samego dnia walentynek.
-
Jakie są najlepsze sposoby na marketing walentynkowy?
Wiele firm stawia na produkty z motywem serc i kupidyna, specjalne oferty walentynkowe, limitowane produkty, personalizowane prezenty. Dobrym sposobem na promowanie marki są także kampanie, w których podkreśla się wartości firmy, nawiązując przy tym do święta zakochanych. Sposobów jest wiele, np. filmiki promocyjne, artykuły sponsorowane, konkursy walentynkowe, specjalny newsletter.