Wybrana kategoria

Banner blindness: definicja, jak zapobiegać?

2021-05-10

Banery reklamowe stały się tak powszechne zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w sieci, że wiele osób już ich nie zauważa. Na czym dokładnie polega zjawisko tzw. banner blindness? Jakie ma znaczenie dla kampanii reklamowych?

 

Banner blindness: co to jest?

 

Banner blindness, czyli dosłownie: ślepota banerowa, to mechanizm polegający na nieskupianiu uwagi na treściach reklamowych w otaczającej przestrzeni, na stronach internetowych. Konsument świadomie lub odruchowo ignoruje banery, np. zamyka wyskakujące okienka z reklamami, przewija witrynę internetową w dół, by pominąć reklamę i przejść do innych informacji.

 

Bannery: dlaczego ich nie zauważamy?

 

Maksymalną liczbę szyldów reklamowych w przestrzeni miejskiej zwykle regulują przepisy. Tego typu ograniczenia nie funkcjonują jednak w sieci. Banery internetowe są istotnym elementem większości nowoczesnych kampanii reklamowych. Można je spotkać niemal w każdej witrynie, w mediach społecznościowych.

 

Powszechność banerów online doprowadziła do tego, że wielu użytkowników sieci zaczęło odbierać je jako nachalne i niepożądane. Powszechne w użyciu stały się na przykład nakładki na wyszukiwarki blokujące wyskakujące okienka z reklamami.

 

Banery u wielu osób budzą irytację, i to niezależnie od tego, czy ich odbiorcy są klientami sklepu, czy też nie. W efekcie internetowy plakat reklamowy jest jedną z najczęściej ignorowanych lub celowo pomijanych elementów kampanii reklamowej firmy.

 

Banner blindness: jak ją wyeliminować?

 

Czy to znaczy, że korzystanie z banerów w sieci jest niewłaściwą metodą komunikacji firmy z klientem? Niekoniecznie. Wiele zależy od tego, gdzie umieszcza się reklamę własnej marki. Istotne jest w szczególności to, by dany baner trafiał do ściśle określonej grupy docelowej – potencjalnych nabywców danego produktu czy usługi. Ważnym zadaniem w czasie opracowywania nowoczesnej reklamy dla firmy jest umiejętność właściwego klasyfikowania grup klientów.

 

Kluczowa jest także zawartość baneru. Internauta będzie mniej skłonny zignorować banner, jeśli wraz z treścią reklamową, logiem firmy plakat będzie zawierał np. interesującą informację, ciekawostkę, humorystyczny obrazek. Reklama produktu w sieci powinna być zaskakująca, zabawna lub przykuwająca uwagę w inny sposób.

 

Zjawisko banner blindness można zminimalizować – wymaga to jednak starannego przygotowania strategii reklamowej. Zwrócenie się do profesjonalnej agencji marketingowej może się jednak bardzo opłacić.

 

Szukasz skutecznych sposobów promowania swojej firmy w sieci? Sprawdź, czym jest reklama natywna.

 

 

Przeczytaj także: